تشخیص سرطان گلو

تشخیص سرطان گلو به معنی پیش بینی نتایج بیماری در طول زمان می‌باشد. این تشخیص به عوامل زیادی مانند مراحل سرطان، روش درمانی مورد استفاده و غیره بستگی دارد

تشخیص سرطان گلو

تشخیص سرطان گلو به معنی پیش بینی نتایج بیماری در طول زمان می‌باشد. این تشخیص به عوامل زیادی مانند مراحل سرطان، روش درمانی مورد استفاده و غیره بستگی دارد.
بیش از 8 هزار نفز در سال 2008 در آمریکا بر اثر ابتلا به سرطان گلو جان خود را از دست دادند. اکثر این قربانیان سیگاری بودند. سرطان گلو که به عنوان سرطان حنجره نیز شناخته می‌شود می‌تواند در هر سه ناحیه ی نازوفارنکس، هیپوفارنکس و اوروفارنکس شروع شود.

مراحل سرطان گلو

سرطان یک بیماری تهدید کننده‌ی زندگی بوده که سالانه میلیون‌ها نفر از مردم را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. سلول‌های سرطانی در اندام سالم شروع به رشد کرده و تکثیر می‌یابند و از این‌رو همه‌ی بافت سالم در آن منطقه را تخریب می‌کنند. یکی از شایع‌ترین علائم هر نوع سرطان توموری است که می‌تواند بدخیم و یا خوش خیم باشد. در این بخش ما در رابطه با تشخیص این سرطان خطرناک اطلاعاتی ارائه می‌دهیم.

مرحله‌ی اول

سرطان گلو معمولا بر روی تارهای صوتی شروع شده و بعد از آن به سمت جعبه‌ی صدا پیشرفت می‌کند. در مرحله‌ی اول سرطان، کوچک بوده و اندازه ی تومورها کمتر از یک اینچ می‌باشد. در این مرحله سرطان به غدد لنفاوی گسترش نمی‌یابد، از این‌رو در صورتی‌که بلافاصله مراحل درمانی انجام شود، شانس زنده ماندن بیمار بالاست.

مرحله‌ی دوم

اگرچه این مرحله اغلب اشاره به فاز اولیه‌ی بیماری دارد، اما در این مرحله توده ها تا سه اینچ گسترش یافته و سلول‌های سرطانی در این مرحله شروع به تکثیر می‌کنند. احتمال بهبودی بیمار در صورتی‌که سرطان به غدد لنفاوی گسترش نیافته باشد و هنوز در حنجره یا گلو قرار داشته باشد، بالاست.

مرحله‌ی سوم

همچنان که سرطان به مرحله‌ی سوم خود می‌رسد، شروع به گسترش به نواحی دیگر کرده و می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جبران ناپذیری به این مناطق گردد. اندازه‌ی تومور در این مرحله افزایش می‌یابد، در صورتی‌که تومور هنوز کوچک است و می‌توان با انجام عمل جراحی این تومور را خارج کرد. برخی از پزشکان در این مرحله ترکیبی از شیمی درمانی و پرتو درمانی را جهت درمان مورد استفاده قرار می‌دهند.

مرحله‌ی چهارم

این آخرین مرحله‌ی بیماری می‌باشد. در این مرحله سرطان به لب‌ها و دهان گسترش یافته و باعث ایجاد آسیب به گره‌های لنفاوی و گردن می‌گردد. احتمال دیگر این است که سرطان در این مرحله می‌تواند به گره‌های لنفاوی واقع در سمت دیگر بدن نیز گسترش یابد. یک گره لنفاوی می‌تواند دارای توموری حدود سانتی‌متری باشد.

تشخیص سرطان گلو

تشخیص مرحله‌ی دوم سرطان گلو داز بسیاری جهات بسیار مشابه با مرحله‌ی اول می‌باشد. سرطان می‌تواند با علائمی مانند خفگی در صدا، گلو درد که حتی بعد از مصرف دارو نیز درمان نمی‌گردد، تشخیص داده شود. شانس زنده ماندن و بهبودی این بیماران سرطانی در این مراحل بالا می‌باشد. در این مراحل بیماری هنوز به نقاط دیگر گسترش نیافته و بنابراین نیازی به استفاده از پرتو درمانی و شیمی درمانی نیست. تومور می‌تواند از طریق عمل جراحی برداشته شود.
در مراحل 3 و 4 وضعیت بیماری جدی و خطرناک می‌گردد و این زمان، دوران سختی برای بیمار و خانواده‌ی او می‌باشد. در مرحله‌ی 4، لارنگکتومی یا همان حذف بخشی و یا کل حنجره از طریق عمل جراحی برای حذف بخش‌های عفونی گردن انجام می‌شود. جهت حذف سلول‌های سرطانی باقی مانده از روش پرتو درمانی استفاده می‌شود. بیماران در مرحله‌ی آخر نیازمند بهبود توانایی صحبت کردن مجدد هستند، چون جعبه‌ی صدا در آن‌ها در اثر بیماری به شدت آسیب دیده است. قبل از انجام عمل جراحی، بیمار از روش‌هایی استفاده کرده که خطر عمل را کاهش می دهد. به بیماران آموزش داده می‌شود که از یک دستگاه الکترونیکی برای تولید صدا استفاده کنند که با استفاده از این دستگاه آن‌ها قادر به تولید صدایی مشابه با صدای کامپیوتر می‌باشد. با آموزش مناسب و استفاده از دارو، بیماری می‌تواند در عرض 5 تا 6 سال بهبود یابد.

شانس زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان گلو

طبق آخرین گزارشات اعلام شد که بیش از 20 هزار نفر هر ساله در آمریکا به سرطان گلو مبتلا می‌شوند. شانس زنده ماندن این بیماران به سلامت کلی بدن آن‌ها و میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. در برخی موارد، شانس زنده ماندن به توانایی جراح و میزان موفقیت اشعه‌ی مورد استفاده در پرتو درمانی بستگی دارد. اخبار خوب در این زمینه این است که شما می‌توانید تعداد زیادی از بیماران را ببینید که از این بیماری بهبود یافته‌اند. این بیماری می‌تواند دهان، لب‌ها، زبان، گونه، گردن و لثه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. بیمارانی که به طور موفقی جلسات بازتوانی بعد از عمل را به انجام می‌رسانند، شانس بالاتری برای رهایی کامل از این نوع سرطان دارند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان