مضرات دیر شام خوردن؛ از افسانه تا واقعیت

افراد پرمشغله معمولاً زمان خوردن شام خود را به انتهای شب موکول می‌کنند؛ اما آیا این کار به سلامت فرد لطمه می‌زند؟ پاسخ منفی است. دیر شام خوردن هیچ تأثیری بر سلامت ما ندارد؛ اما تنها چیزی که اهمیت دارد میزان کالری دریافتی بدن در ساعات پایانی شب است. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

افراد پرمشغله معمولاً زمان خوردن شام خود را به انتهای شب موکول می‌کنند؛ اما آیا این کار به سلامت فرد لطمه می‌زند؟ پاسخ منفی است. دیر شام خوردن هیچ تأثیری بر سلامت ما ندارد؛ اما تنها چیزی که اهمیت دارد میزان کالری دریافتی بدن در ساعات پایانی شب است. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

کالری‌ها زمان نمی‌شناسند

این افسانه از یک باور بسیار قدیمی که می‌گوید «شما باید تا دو ساعت قبل از خواب غذا خوردن را متوقف کنید» سرچشمه می‌گیرد. آیا تابه‌حال یک متخصص شناخته‌شده به این موضوع اشاره کرده است؟ خیر. چه شما ساعت 7 شب شام بخورید و چه 9 شب، هیچ فرقی نمی‌کند. همان‌طور که گفتیم کالری‌ها زمان نمی‌شناسند. چه زود شام بخورید و چه دیر، شما درنهایت به یک اندازه کالری خواهید سوزاند و بدن شما هم دقیقاً به یک‌شکل این کالری‌ها را هضم خواهد کرد.

پیتزا

 

وعده‌های غذایی دیرهنگام می‌توانند منجر به پرخوری شوند

این تصور نیز با این باور در پیوند است که افراد به هنگام غذا خوردن در ساعات پایانی شب تمایل بیشتری به مصرف کالری دارند. دیر شام خوردن با چاقی در پیوند است، زیرا اگر شما تا دیروقت برای شام خوردن منتظر بمانید، احتمالاً به پرخوری ترغیب خواهید شد. درنتیجه ممکن است که به سراغ وعده‌های غذایی پرحجم و خارج از کنترل بروید. یا اینکه بعد از شام یک دسر فوق‌العاده سنگین مصرف کنید. دقت کنید، این غذاست که باعث چاقی شما می‌شود، نه دیر غذا خوردن. اگر قرار است که دیروقت شام بخورید، وعده‌های غذایی خود را از قبل برنامه‌ریزی کرده و به خودتان اجازه‌ی پرخوری بیش‌ازحد را ندهید.

دسر

 

دیر شام خوردن ممکن است باعث پرهیز شما از صبحانه شود

یکی دیگر از اتفاقاتی که ممکن است به هنگام دیر شام خوردن رخ دهد این است که فرد در صبح روز بعد همچنان احساس سیری دارد. درنتیجه او از خوردن صبحانه صرف‌نظر می‌کند. همان‌طور که می‌دانید صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی یک روز است و مطالعات بی‌شماری این واقعیت را تأیید کرده‌اند. یک صبحانه‌ی سالم به کاهش میزان گرسنگی شما در طول روز کمک کرده و انرژی لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر از خوردن صبحانه صرف‌نظر کنید در هنگام نهار میل بیشتری به غذا پیدا کرده و مجدداً کالری‌های بیشتری را مصرف خواهید کرد؛ بنابراین حتی اگر دیروقت شام می‌خورید و با احساس سیری از خواب بیدار می‌شوید، حتماً یک صبحانه‌ی سبک نظیر یک تکه میوه همراه با چند عدد خشکبار و یا یک لیوان شیر را فراموش نکنید.

سیب

 

دیر شام خوردن موجب سوزش معده می‌شود

سوزش معده‌ یا قلب نوعی حس گرفتگی در سینه، درست پشت قفسه سینه، است که ممکن است با خم شدن یا دراز کشیدن بدتر شود. به گفته‌ی متخصصان، یکی از راه‌های جلوگیری از ایجاد این سوزش، پرهیز از خوردن وعده‌های غذایی حجیم و پرچرب در ساعات پایانی شب است. خوردن شام در ساعات اولیه‌ی شب به دستگاه گوارش شما زمان کافی برای هضم غذا را داده و خطر افزایش اسید معده و برگشت اسید به مری را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

این اتفاق که متخصصان آن را با عنوان رفلکس اسید معده می‌شناسند، معمولاً با سوزش معده و قلب همراه است. دراز کشیدن پس از خوردن غذا سوزش معده و برگشت اسید را بیشتر می‌کند. به همین دلیل وجود چند ساعت فاصله‌ی زمانی بین خوردن غذا و دراز کشیدن می‌تواند در کاهش سوزش معده بسیار موثر باشد.

فست فود

 

دیر شام خوردن خواب ما را مختل می‌کند

سوزش معده‌ای که درنتیجه‌ی خوردن غذا در ساعات پایانی شب باشد، مانع خواب آرام ما در طول شب می‌شود. دل‌درد نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که هنگام خواب برای فردی که دیروقت شام خود را میل کرده است به وجود می‌آید.

سوپ

مصرف بیش‌ازحد مایعاتی مانند آب، نوشابه، شیر یا حتی غذاهای آب‌دار مانند سوپ باعث می‌شود شما مجبور شوید در طول شب چندین بار برای خالی کردن مثانه‌ی خود از خواب بیدار شوید، اما توجه داشته باشید که رفتن به رختخواب با معده‌ی خالی و با گرسنگی نیز به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و این موضوع نیز می‌تواند به‌نوبه‌ی خود در خواب اختلال ایجاد کند.

 

چند راهکار برای کاهش میل به خوردن در ساعات پایانی شب

دندان‌هایتان را زود مسواک کنید؛ هیچ چیزی مثل طعم نعناع خمیردندان، پس از مسواک زدن نمی‌تواند هوس شکلات را در شما از بین ببرد. همچنین زود مسواک زدن باعث خواهد شد تا بدنتان به‌صورت ناخودآگاه تشخیص دهد که دیگر وقت خوردن نیست.

دمنوش

دم‌نوش‌های گیاهی بنوشید؛ اگر دوست دارید هنگام تماشای تلویزیون یا گشت‌وگذار در اینترنت یک چیزی بخورید، دم‌نوش گیاهی بنوشید. با این کار هم به‌اصطلاح دهانتان مشغول است، هم کالری اضافی وارد بدن خود نمی‌کنید و هم از خواص متعدد دم‌نوش‌های گیاهی بهره‌مند می‌شوید.

برای صرف شام زمان تعیین کنید و حتی می‌توانید ساعت خود را کوک کنید تا مثلاً یک ساعت قبل از ساعت 8 شب به شما یادآوری کند که برای خوردن شام خود یک ساعت بیشتر فرصت ندارید.

منبع: بنیتا

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر