روز گذشته صورت گرفت؛

سفر هیأت رسانه‌ای ایران به پکن/ مقدمات تعامل بیشتر فراهم است

در قالب سفر هیأت رسانه‌ای ایران به کشور چین،‌ بر فراهم بودن شرایط برای افزایش تعاملات رسانه‌ای دو کشور تأکید شد.

سفر هیأت رسانه‌ای ایران به پکن/ مقدمات تعامل بیشتر فراهم است

به گزارش خبرنگار مهر، یک هیات رسانه‌ای متشکل از مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ایران، صبح روز گذشته دوشنبه 22 آبان‌ماه به منظور گسترش همکاری های رسانه‌ای دو کشور و با سرپرستی محمد جعفر صافی، مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد پکن شدند.

لوشینکا معاون سردبیر روزنامه گومینگ در استقبال از هیأت رسانه‌ای ایرانی ضمن تشریح فعالیت‌های این رسانه در کشور چین گفت: موضوعاتی که تولید می‌کنیم مربوط به فلسفه و فرهنگ و اندیشه است. تیراژمان نزدیک به 1 میلیون نسخه است. زیر نظر این گروه 2 روزنامه. 4 مجله. 1 سایت و 1 مرکز چند رسانه‌ای فعالیت می‌کند. تعداد کارمندان ما 1200 نفر است. در 23 کشور دنیا دفتر داریم. وظیفه اصلی این روزنامه تبلیغ اندیشه‌های حزب کمونیست چین است و به عنوان واسط حزب و افکار عمومی است و سابقه ای به بلندی این حزب در چین دارد.

وی افزود: با توجه به تحولات الکترونیک  ما نیز فعالیت هایی را آغاز کرده ایم که در این راستا به فعالیت سایت گومینگ و رسانه‌های دیگر می توان اشاره کرد. مخاطبان ما دانشمندان و فرهنگیان هستند و فرآیند توسعه ما در عصر چند رسانه ای هم، بیشتر بر سایت گومینگ متمرکز است.

سردبیر روزنامه گومینگ ادامه داد: در این سال‌ها تجربیات مختلفی درباره فروش الکترونیک بدست آورده‌ایم. در زمانی که مخاطبان ما بیشتر از کامپیوتر استفاده می کردند تیراژ روزنامه گومینگ به 40 میلیون می رسید و تعداد کلیک‌ها 150 میلیون بود. این آماری قابل توجه است که البته متناسب با جمعیت چین به نظر می‌رسد.

وی افزود: تحولی جدیدی که داریم با آن مواجه می‌شویم این است که استفاده کنندگان سایت بیشتر به موبایل روی آورده‌اند. در حال حاضر آماری داریم که 90 درصد بازدید کننده‌ها از  موبایل استفاده می‌کنند. در نرم افزارهای وی چت و وی گو تولید محتوا می‌کنیم و اپلیکیشن اختصاصی خود را برای آن تولید کرده ایم که اکنون 60 میلیون بازدید کننده دارد.

این فعال رسانه‌ای افزود: به دلیل شکاف اجتماعی و اختلاف نظرها در مورد شبکه‌های اجتماعی و تاثیراتی که بر افکار عمومی دارند در پی رونق رسانه‌های جدید برآمدیم و تصمیم گرفتیم به عنوان رسانه‌های اصلی کشور نقش خود را ایفا کنیم و از نظر تولید، مفهومی تحت عنوان «ادغام رسانه‌ها» را مطرح کردیم که اکنون در بین سایر رسانه‌ها نیز کاربرد دارد.

وی گفت: همه موضوعات تولیدی روزنامه مورد پردازش قرار گرفته و از طریق رسانه‌های جدید ما به بیرون منتقل می شود. البته این وضعیت کنونی روزنامه است و در آینده گام‌ها بلندتری برمی‌داریم.

سردبیر روزنامه گومینگ ادامه داد: ما به عنوان یک رسانه دولتی در سطح ملی هر امتحانی که انجام داده ایم مورد استقبال دولت مرکزی قرار گرفته و رسانه‌های دیگر از آن استفاده می کنند. ما میهمانان زیادی از رسانه‌های داخلی داشته ایم و الان خوشحالیم که میزبان همتایان خارجی خود هستیم.

سردبیر روزنامه گومینگ با مرور بخشی از رویکردهای فکری مطرح شده توسط شی چن بین به عنوان اندیشه سوسیالیست چین گفت: روزنامه گوانگ مینگ "به معنای روشنایی بخشی" دومین روزنامه بزرگ چین و متعلق به حزب کمونیست چین است که حدود یکصد میلیون نسخه تیراژ دارد.

در بخش دیگری از این دیدار، ‌ محمدجعفر صافی مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد به‌عنوان سرپرست هیات رسانه ای ایرانی ضمن تشکر از میزبانی روزنامه چینی گفت: در ایران حدود 6800 رسانه داریم که 150 رسانه از کشورهای دیگر در ایران دفتر دارند. 78 رسانه رادیو و تلویزیونی هستند. 37 خبرگزاری. 23 روزنامه و 12 نشریه مربوط به عکاسی و از چین نیز 5 رسانه در ایران حضور دارند.

وی افزود: از سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی و جناب آقای دکتر روحانی دیپلماسی رسانه ای و ارتباط با سایر رسانه‌های خارجی است و یکی از توصیه‌های ما به رسانه‌های ایرانی آن است که با سایر رسانه‌های خارجی خواهرخواندگی و تفاهم خبری داشته باشند و خبرهای تولیدی خود را به شکل مستقیم انتقال داده یا دریافت کنیم و خبرهای درست را دریافت کنیم.

صافی با تأکید بر لزوم ارتباط مستقیم در تبادل اخبار گفت: رسانه‌های ایران آمادگی کامل دارند برای انعقاد تفاهم نامه و ارتباط خبری با رسانه‌های چینی اقدام کنند.

علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر هم در این دیدار با تشکر از میزبانی کشور چین، گفت: در سخنان طرح شده به ادغام رسانه‌ها اشاره شد که این فضا در ایران نیز وجود دارد. از نظر استفاده از شبکه‌های اجتماعی کشور ایران در منطقه اول است و زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنت در ایران کاملا مهیا است.

عسگری ادامه داد: در ایران تقریبا 80 میلیون جمعیت و همین مقدار سیم‌کارت داریم و هر فرد در ایران به موبایل دسترسی دارد. در حال حاظر بیشترین ارتباط از طریق موبایل صورت می‌گیرد که تا 3 سال پیش حدود 25 درصد ارتباطات از طریق موبایل بود که اکنون به 50 درصد رسیده و ایجاب می‌کند در تولید نرم افزارهای چند رسانه‌ای فعال باشیم و رسانه‌های ایرانی نیز به سمت تولید محتوای تحت وب حرکت کرده اند.

مدیر خبرگزاری مهر تأکید کرد: بعضی شبکه‌های اجتماعی در ایران بیشتر بااستقبال مواجه شده‌اند مانند تلگرام اما ما نیز به فکر تولید و استفاده بیشتر از شبکه‌های اجتماعی داخلی هستیم.

عسگری با اشاره به شرایط فعالیت اصحاب رسانه در ایران، گفت: در ایران امتیازاتی به خبرنگاران داده شده مانند در نظر گرفتن این حرفه بعنوان یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور که منجر به بازنشستگی 20 ساله فعالان این حوزه می‌شود. وزارت فرهنگ ایران هم برای توسعه فعالیت رسانه‌ها بخشی از حق بیمه خبرنگاران را به رسانه‌ها پرداخت می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: خبرگزاری مهر و دو خبرگزاری دیگر ایران یعنی فارس و ایرنا جزو اتحادیه اوآنا (اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه) هستند که از کشور چین نیز خبرگزاری شینهوا جزو این اتحادیه است و امیدواریم که با سایر رسانه‌های چینی نیز در قالب این اتحادیه تعامل روزافزونی داشته باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر