سرکه؛ شاه کلید لکه زدایی

سرکه علاوه بر مصارف آشپزی متنوعی که دارد به عنوان یک تمیز کننده ۱۰۰ درصد خالص، طبیعی و غیر سمی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد

سرکه علاوه بر مصارف آشپزی متنوعی که دارد به عنوان یک تمیز کننده 100 درصد خالص، طبیعی و غیر سمی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. از سرکه می‌توانید برای از بین بردن بوی بد اتاق، تمیز کردن حمام و دستشویی، پاک کردن لکه‌های فرش و پنچره و ... استفاده کنید. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا با طرز استفاده و محل‌هایی که می‌توانید از سرکه برای لکه زدایی استفاده کنید و مواردی که نباید از آن استفاده کنید بیشتر آشنا شوید.

در آشپزخانه

آشپزخانه

Credit: Better Homes

یخچال 

هیچ موقع برای تمیز کردن محلی که غذاهای خود را نگهداری می‌کنید از مواد شیمیایی استفاده نکنید. محلول سرکه و آب برای تمیز کردن داخل یخچال بسیار مناسب است. فقط کافیست مقدار مساوی از آب و سرکه را باهم ترکیب کنید، حتی می‌توانید این محلول را در یک بطری بریزید و داخل یخچال نگهداری کنید تا بتوانید هربار به راحتی از آن استفاده کنید.   

تخته برش

تخته برش مواد غذایی یکی از آلوده‌ترین وسیله‌‌های داخل آشپزخانه است زیرا مواد غذایی به داخل برش‌های باریکی که روی سطح آن ایجاد می‌شوند، وارد شده و در صورتی که به درستی تمیز نشوند باعث تولید انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌شوند. بعد از هربار استفاده تخته را مستقیما با سرکه سفید تمیز کنید و سپس با آب بشویید.  

مایکروویو

برای تمیز کردن داخل مایکروویو نیمی از فنجان را با سرکه و نیمه دیگر را با آب پر کنید و آن را داخل دستگاه قرار دهید و اجازه دهید بین 2 تا 3 دقیقه یا تا زمان رسیدن به نقطه جوش در داخل مایکروویو بماند. سپس فنجان را خارج کرده و داخل دستگاه را با یک تکه پارچه تمیز کنید.  

ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی را با 1 یا 2 فنجان سرکه به تنهایی روشن کنید تا تمام میکروب‌ها، آلودگی‌ها و بوهای نامطبوع آن از بین برود.  

سطح کابینت

تمیز کردن سطوح کابینت با سرکه سفید کار ساده‌ای است. فقط کافیست مقداری از آن را روی کابینت اسپری کنید و سپس با دستمال گرم و مرطوب روی آن بکشید. در ادامه به شما خواهیم گفت برای تمیز کردن کدام نوع کابینت نباید از سرکه استفاده کنید. 

در سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی

Credit: Better Homes

توالت

برای این منظور یک فنجان سرکه را آخر شب داخل کاسه توالت بریزید، صبح روز بعد آن را با جوش شیرین و فرچه به خوبی تمیز کنید و سپس آبکشی کنید. برای ضدعفونی کردن اطراف توالت نیز می‌توانید از سرکه استفاده کنید.

وان و سینک دستشویی

سرکه را داخل سینک یا وان بریزید و بعد از گذشت چند ساعت آن را به خوبی تمیز کنید و با آب بشویید.

حمام

سرکه را بجوشانید و روی محوطه و در حمام بریزید. این کار را با فواصل زمانی 5 تا 8 دقیقه به مدت 30 دقیقه تکرار کنید. سپس اسفنج را به سرکه و جوش شیرین آغشته کنید و سطوح را به خوبی تمیز کنید. این کار باعث از بین رفتن جرم‌ها و میکروب‌ها می‌شود. 

دوش حمام

مقدار سرکه سفید را داخل کیسه پلاستیکی بریزید و به دور دوش محکم ببندید، این کار را شبانه انجام دهید و مطمئن شوید که کل دوش حمام داخل سرکه قرار گرفته است. صبح روز بعد قبل از دوش گرفتن کیسه را باز کنید.

کاشی‌ها

نصف فنجان سرکه را با مقدار زیادی آب ترکیب کنید و کاشی‌های دیوار را به خوبی با آن تمیز کنید و اجازه دهید با جریان هوا خشک شوند.

 

دیگر نواحی که می‌توان با استفاده از سرکه تمیز کرد  

اتاق نشیمن

Credit: Better Homes

ضدعفونی کردن تشک

مقداری سرکه سفید، الکل و روغن درخت چایی را داخل ظرف بریزید و روی تشک اسپری کنید، این کار باعث از بین رفتن آلودگی، گرد و غبار و بوی نامطبوع می‌شود. برای تمیزی بیشتر می‌توانید مقداری جوش شیرین هم به محلول اضافه کنید و سطح تشک را بعد از خشک شدن جاروبرقی بکشید.

نرم کردن پارچه

هنگام شستشوی لباس‌ها از سرکه به عنوان یک نرم کننده طبیعی پارچه می‌توان استفاده کرد و در هزینه خرید انواع نرم کننده صرف جویی کرد. فقط کافیست مقداری از آن را  در مرحله آخر شستشو به لباس‌ها استفاده کنید. برخی منابع می‌گویند ریختن سرکه داخل ماشین لباسشویی می‌تواند به اجزای آن آسیب وارد کند بنابراین بهتر است این کار را انجام ندهید.  

مبلمان چوبی

یک چهارم فنجان سرکه سفید را با یک لیوان روغن زیتون ترکیب کنید برای اضافه کرن رایحه خوب می‌توانید از چند قطره روغن لیمو و یا پرتغال استفاده کنید.  

موکت و فرش

بعد از شستن فرش و موکت با شامپوی مخصوص، نیمی از فنجان را با مقدار زیادی آب و روغن خوشبو کننده مورد نظر خود ترکیب کنید و روی آن اسپری کنید. این کار باعث ماندگاری تمیزی این سطوح می شود. به یاد داشته باشید که ابتدا این محلول را روی منطقه کوچکی از فرش یا موکت امتحان کنید تا مطمئن شوید باعث از بین رفتن رنگ آن‌ها نمی‌شود.  

پارکت و لمینت

نصف فنجان سرکه را با مقدار زیادی آب ترکیب کنید و سطوح چوبی و لمینت را با آن تمیز کنید. ابتدا قسمت کوچکی از سطوح چوبی را تمیز کنید چون ممکن است استفاده زیاد از آن باعث از بین رفتن رنگ اینگونه سطوح شود. 

نقره

مقداری سرکه، جوش شیرین، نمک و آب جوش را باهم ترکیب کنید و برای تمیز کردن زیورآلات نقره استفاده کنید.

تمیز کننده همه منظوره

یک فنجان سرکه را با 4 فنجان آب داغ، 10 قطره روغن چای و 10 قطره روغن خوشبو کننده ترکیب کنید و برای تمیز کردن سطوحی مانند گاز، پنجره، تلفن، دستگیره در و ... استفاده کنید.

 

سطوحی که نباید برای تمیز کردنشان از سرکه استفاده کنید

تخم مرغ

Credit: Better Homes

سنگ مرمر و گرانیت

اسید موجود در سرکه باعث از بین رفتن سنگ مرمر کار شده روی سطح بعضی کابینت‌ها می‌شود. بنابراین از یک شوینده ضعیف و مقداری آب برای تمیز کردن این نوع سطوح استفاده کنید.

کاشی‌های سنگی

سنگ‌های طبیعی که در ساخت سرویس بهداشتی استفاده می‌شوند، نسبت به شوینده‌های اسیدی مانند سرکه و لیمو واکنش خوبی نشان نمی‌دهند. آمونیاک نیز برای شستشوی این سطوح توصیه نمی‌شود. به جای این مواد از آب و تمیز کننده‌های مخصوص سطوح سنگی استفاده کنید. 

لکه تخم مرغ

اگر تصادفا تخم مرغ روی کف آشپزخانه‌تان افتاد یا ماشینتان مورد حمله نوجوان‌های عصبانی قرار گرفت هرگز از سرکه برای تمیز کردن این سطوح استفاده نکنید زیرا این کار باعث سفت شدن تخم مرغ شده و پاک کردن آن را دشوار می‌کند.   

اتو

سرکه باعث آسیب دیدن قطعات داخلی اتو می‌شود پس هرگز داخل آب آن سرکه نریزید. برای باز کردن منافذ آن باید طبق دستورات کارخانه سازنده عمل کنید. 

لکه‌های سمج

لکه جوهر، بستنی و خون با سرکه از بین نمی‌روند زیرا سریعا جذب پارچه می‌شوند و با پاک کننده‌های اسیدی از بین نمی‌روند. برای پاک کردن این نوع لکه‌ها باید از شوینده‌های آنزیم دار استفاده کنید. 

منبع: بنیتا

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر