۵ پیشنهاد کتاب زمستانی از برندگان نوبل ادبیات

کتاب خواندن در زمستان ویژگی‌های خاص خودش را دارد؛ هم مکان مطالعه باید بتواند شما را برای یکجا نشستن در زمستان اقناع کند و هم کتاب باید گیرا و جذاب باشد. پیشنهاد ما این است که برای مطالعه در زمستان از یک صندلی گرم کنار بخاری، شومینه و شوفاژ غافل نشوید و کتابی از یک نویسنده‌ی بزرگ انتخاب کنید که هنر جذب مخاطب را به‌خوبی می‌داند.

5 پیشنهاد کتاب زمستانی از برندگان نوبل ادبیات

کتاب خواندن در زمستان ویژگی‌های خاص خودش را دارد؛ هم مکان مطالعه باید بتواند شما را برای یکجا نشستن در زمستان اقناع کند و هم کتاب باید گیرا و جذاب باشد. پیشنهاد ما این است که برای مطالعه در زمستان از یک صندلی گرم کنار بخاری، شومینه و شوفاژ غافل نشوید و کتابی از یک نویسنده‌ی بزرگ انتخاب کنید که هنر جذب مخاطب را به‌خوبی می‌داند.

هرچند که بزرگ بودن یک نویسنده به جوایزی که دریافت کرده بستگی ندارد اما بامیلو برای روزهای باقیمانده‌ی زمستان شما 5 کتاب خوب از 5 برنده‌ی نوبل ادبیات را در نظر گرفته است.

سفر ماه عسل؛ پاتریک مودیانو

books- modiano

مودیانو از آن دسته نویسنده‌هایی است که دست از سر گذشته بر نمی‌دارد! در تمام داستان‌های او پُلی میان حال و گذشته است و هرچه بر قهرمانان او می‌گذرد در سال‌های کودکی و نوجوانی‌شان ریشه دارد. در توصیف دلیل گرفتن نوبل ادبیات در سال 2014 نیز به «هنر حافظه‌ی» او اشاره شده است.

او خود کودکی سختی را پشت سر گذاشته است و دنیای داستانی‌اش نیز متأثر از آن، در رفت و آمد میان سال‌های زندگی قهرمانان داستان و ایجاد فضایی وهم‌آلود، تفکربرانگیز و نوستالژیک در داستان است که در عین حال از دقت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند.

«سفر ماه عسل» داستان مردی است که در روزهای جنگ با زوجی آشنا می‌شود؛ زن و مردی که هر دو سختی‌های زیادی را متحمل شده بودند. او روزی تصمیم می‌گیرد که از زندگی روزمره و تکراری‌اش بگریزد و ناپدید شود؛ سفری را در پیش می‌گیرد و خاطرات و جوانی‌اش را مرور می‌کند.

اگر داستان‌هایی با دو فضای زمانی را می‌پسندید، به قول امروزی‌ها از خاطره‌بازی لذت می‌برید و بیان داستان‌های نوستالژیک را دوست دارید، سفر ماه عسل  دیگر کتاب‌های این نویسنده‌ی بزرگ انتخاب‌های خوبی هستند.

«محله‌ی گم‌شده» و «خیابان بوتیک‌های خاموش» نیز از همین نویسنده افزون بر سفر ماه عسل در ایران با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده‌اند.


اگر به کتاب‌خواندن علاقه دارید، مطالب بامیلو درباره‌ کتاب را دنبال کنید
پنج رمان ایرانی به پیشنهاد بامیلو
پنج کتاب خوب برای زمستان برفی
چطور کتاب بخوانیم
رازهایی برای زیاد کتاب خواندن

 نام من سرخ؛ اورهان پاموک

book- pamouk

او نخستین ترک‌تباری است که برنده‌ی نوبل ادبیات شده است؛ آن هم به دلیل کشف نمادهای جدید از برخورد و بافت فرهنگی.

او در کتاب «نام من سرخ» داستان نقاشانی را به تصویر می‌کشد که در ابتدا یکی از آنها به دست دیگری و با انگیزه‌ای نامعلوم به قتل می‌رسد. او این موضوع را دست‌مایه‌ی بازگویی روابط بین دو فرهنگ شرق و غرب در زمان عثمانی، عشق و تاریخ نقاشی در سرزمین‌های اسلامی و بیان نقاط مشترک ایران و ترکیه می‌کند.

پاموک همچنین از بسیاری کتاب‌های ایرانی و حکایت‌های نظامی و فردوسی در این کتاب نام می‌برد. ضمن اینکه به بیان خود در مصاحبه‌ای که با مجله‌ی نافه داشته است در تمام طول مدت نگارش این کتاب از خواندن شاهنامه و خسرو و شیرین لذت برده است.

اگر به هنر، تاریخ هنر و روابط قوم‌ها و ملت‌ها علاقه‌مند هستید و یا به دنبال ردپای ادبیات ایران در ادبیات دیگر کشورها هستید، «نام من سرخ» را از دست ندهید.

تابستان پیش از تاریکی؛ دوریس لسینگ

iranian-books-lesing novel

لسینگ از جمله نویسندگان زن حماسه‌گراست. جایزه‌ی نوبل خود را نیز به دلیل کتاب‌هایی حماسه‌گرایانه که با تجربه‌های زنانه، شک‌گرایی و آتش و قدرت رویا همراه بوده، دریافت کرده است.

پدر او کارمند بانک شاهنشاهی ایران بود، به همین دلیل او متولد کرمانشاه ایران است. لسینگ در دوره‌ای در ابتدای راه نویسندگی‌اش، کمونیست بود و موضوع کتاب‌هایش نیز بر همین اساس انتخاب می‌شد. در دوره‌ی دوم نویسندگی‌اش موضوعات فمنیستی در کتاب‌های او پررنگ شد که «تابستان پیش از تاریکی» نیز در همین دوره نوشته شده است. او در دور‌ه‌ی سوم کار حرفه‌یی خود، به نوشته‌های صوفی‌گرایانه روی آورد و تِم جدیدی به نوشته‌های خود داد.

داستان «تابستان پیش از تاریکی» داستان زنی است که در دهه‌ی چهارم زندگی خود به واکاوی دوباره‌ای در زندگی خود می‌پردازد و به تعبیر غلط برخی دچار بحران میانسالی می‌شود.

اگر دهه‌های میانسالی را می‌گذرانید و یا در آستانه‌ی ورود به آن هستید، به عنوان یک زن مسئولیت کار در اجتماع و زندگی شخصی را به عهده دارید، این کتاب را بخوانید.

مرگ در آند؛ ماریو بارگاس یوسا

books- yousa

ادبیات حال حاضر آمریکای جنوبی، یک مثلث با سه رأس مارکز، فوئنتس و یوساست. یوسا و مارکز اگرچه با یکدیگر دوستان صمیمی‌ای بودند اما در سال‌های آخر زندگی مارکز اختلافاتی با یکدیگر پیدا کردند.

درباره‌ی شیوه‌ی نگارش یوسا گفته می‌شود که با تبحر زیادی واقعیت و تخیل را در هم می‌آمیزد و گذشته را به شیوه‌ی خود بازگو می‌کند. درونمایه‌ی بسیاری از آثار بزرگ او جرم، بی‌گناهی و دسترسی نداشتن به عدالت در جامعه‌ای است که بر اساس نابرابری شکل گرفته است. این نویسنده‌ی پرویی جایزه‌ی نوبل خود را نیز در سال 2010 به دلیل نمایش ساختار قدرت و تصویرهای برّنده از مقاومت‌ها دریافت کرد.

در کتاب «مرگ در آند»، او داستان مردمی را عنوان می‌کند که در قالب گروه‌های چریکی علیه حاکمان ظالم خود قیام می‌کنند و در نهایت مردمِ خود را در راه رسیدن به آزادی و کرامت انسانی به فجیع‌ترین شکل ممکن به قتل می‌رسانند. داستان در روستایی کوهستانی آغاز می‌شود که سه نفر در آن ناپدید می‌شوند و مردم آن در دنیای امروز در کمال ناباوری به خرافات و رسوم غلط گذشته روی می‌آورند.

اگر اهل خواندن کتاب‌هایی با موضوعات اجتماعی و سیاسی هستید، مرگ در آند را با نگاه متفاوت یوسا به روابط میان قدرت و مردم بخوانید.

قرار ملاقات؛ هرتامولر

books- muller

او در سال 2009 به خاطر به تصویر کشیدن ساده‌ی داستان کسانی که زندگی‌شان مصادره شده است، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات شد؛ نویسنده‌ای که پیش از نوبل نیز جوایز ادبی بسیاری را در اروپا به خود اختصاص داده بود. او یک رومانیایی‌تبار است که در سال 1987 به آلمان مهاجرت کرد و پیش از مهاجرتش هیچ کتابی درباره‌ی وطن خود ننوشت.

درون‌مایه‌ی اصلی کتاب‌های مولر تأثیر رژیم‌های توتالیتر بر روابط شخصی انسان‌هاست. این نویسنده‌ معتقد است که جنایت حکومت‌های تمامیت‌خواه همیشه زمینه‌ساز خیانت و بی‌رحمی میان مردم در زندگی روزمره است.

«قرار ملاقات» روایت زنانه از داستان خیانت و بی‌رحمی میان زوج‌ها، اعضای خانواده یا دوستان صمیمی است. در داستان او مانند برخی اتفاقاتی که در دیگر رمان‌هایش نیز می‌افتد، زندگی مجموعه‌ای از اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی است که دومینو وار، ویرانی و تزلزل وقایع دیگر را به دنبال دارد.

اگر به موضوع تأثیر متقابل جامعه و همسران و خانواده علاقه‌مند هستید، از قرار ملاقات غافل نشوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر