فضیلت قرآن:
1-ای مردم!به تحقیق شما را پندی بزرگ از جانب آفریدگارتان آمده است که شفای بیماری دلها (از مرض جهل و شرک )است و هدایت و رحمت است برای مومنان(یونس /57)
پس قرآن اول موعظه است و غافلین را بیدار می کند دوم شفا دهنده است و باطن مردم را از امراض درونی پاک می کند سوم مایه هدایت است و سرانجام انسانهای آماده را به رحمت و سعادت می رساند.
خلقت موجودات:
2-و اوست آن خالق یکتایی که زمین را گسترانید و کوههای محکم (برای ثابت نگهداشتن زمین)در آن بیدار فرمود و نیز رودها روان ساخت و میوه های متنوع (ترش و شیرین ،زمستانی و تابستانی )پدید آورد و شب را پوشاننده روز مقرر فرمود و در تمام اینها برای اهل خرد و تفکر نشانه ها و دلایلی از قدرت آفرینش خداوند نهفته است.
(رعد/3)
یقیناًتفکر در چنین نظام واحدی که اینطور به هم وابسته است باید انسان را به مدبری واحد راهنمایی کند که در تدبیر امور هیچ شریکی ندارد و تمام نیازهای انسان را در نظر گرفته و او را به سعادت واقعی اش سوق می دهد.
تدبر در خلقت :
3-و خدا است که از آسمان باران نازل می فرماید و زمین های خشک و پژمرده شده را حیات مجدد می بخشد ،همانا در این دگرگونی (دگرگون شدن طبیعت )برای اهل ایمان که شنوای حقایق الهی هستند ،نشانه های قدرت خداوند مشهود است.
(نحل/65)
تنها برای کسی که قابلیت پذیرش حق را داشته باشد ،فرستادن باران و زنده کردن زمین و رشد و نمو گیاهان بعد از آنکه مرده بود دلیلی بر مساله رستاخیز است و از این طریق می فهمد کسی که بدین وسیله زمین مرده را زنده می کند مردگان را هم زنده خواهد کرد و خداوند قادر است که ورای تمام پدیده ها و نعمتهاست با توجه به اینکه این قضیه را تنها مردمی می فهمند که گوش شنوایی دارند.
اخلاق در قرآن:
4-دنبال آنچه نمی شناسی و بدان علم نداری نرو چرا که گوش و چشم و قلب انسان درباره آن،مورد بازخواست قرار می گیرند و گواهی می دهند.(اسری/36)
اگر انسان بدرستی از نعمتهای گوش و چشم و قلب استفاده کند و از آنها برای تشخیص حق و باطل بهره ببرد به علم دست می یابد .پیروی از حدس و گمان جز به خطر افتادن آبروی دیگران ،پایمال شدن حقوق دیگران ،از بین رفتن رفاقتها و ایجاد جو بی اعتمادی ،نتیجه دیگری نخواهد داشت.پس با گوش باید واقعیت را شنید و با چشم مشاهده نمود و با عقل و قلب بر دیده ها و شنیده ها حکم داد.
رستاخیز در قرآن:
5-آن روز که اسرار همگان آشکار می شود انسان خطاکار هیچ قدرت و یا دوستی ندارد (که در برابر عذاب الهی از او دفاع نماید.)(طارق /9و10)
در روز بازگشت،اسرارپنهان آشکار می شود و آنچه از عقاید و اعمالی انسانها پنهان کرده اند،به مورد آزمایش و شناسایی در می آید تا معلوم شود که کدام اعمال و عقاید ،صالح و کدام فاسد بوده تا بر طبق آن به صاحبش جزا داده شود .اگر زشتیهای درونی در دنیا از خلق خدا مخفی می شود در آنجا تمام اسرار نهانی آشکار می گردد و این چه شرمساری و سرافکندگی به دنبال دارد نه خودش نیرویی دارد که بر زشتی اعمالش پرده افکند و عذاب را از خود دفع کند ونه یاوری دارد که از وی دفاع کند.
دعا در قرآن :
6-پروردگارا !ما را تسلیم خود قرار ده و از نسل ما،امتی فرمانبردار خود(پدید آر)،و آداب دینی ما را به ما نشان ده و بر ما ببخشای که تویی توبه پذیر مهربان.(بقره/128)
اسلامی که این دو بزرگوار حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) درخواست می کنند اسلامی نیست که عمل به ظواهر دینی باشد بلکه عبارت است از تسلیم قلب که مطیع بودن قلبی است و همیشه توام با ایمان و عمل صالح است و حد تمام و کمال آن همانی است که این دوبزرگوار خواستار آن شدند .
منبع:قرآن حکیم
ترجمه:طاهره صفار زاده
نشر :موسسه فرهنگی جهان رایانه کوثر
منبع:مجله ی موفقیت شماره 165/خ