نقد و بررسی فیلم Ferdinand (فردیناند)

خلاصه داستان : این انیمیشن داستان گاو نری به نام «فردیناند» را روایت می‌کند که روحیاتی لطیف دارد و بسیار مهربان است. او استشمام گل‌های زیبا و خوشبو را به بودن در مبارزات گاو بازی ترجیح می‌دهد و تصمیم می‌گیرد آزادانه در کنار گل‌ها و در طبیعت زندگی کند. ولی روزی با یک دختر بچه رو به رو می‌شود که زندگی‌اش را دگرگون می‌کند.

0

کارگردان : Carlos Saldanha

نویسندگان : Munro Leaf, Robert Lawson

بازیگران : John Cena, Kate McKinnon, Bobby Cannavale

خلاصه داستان : این انیمیشن داستان گاو نری به نام «فردیناند» را روایت می‌کند که روحیاتی لطیف دارد و بسیار مهربان است. او استشمام گل‌های زیبا و خوشبو را به بودن در مبارزات گاو بازی ترجیح می‌دهد و تصمیم می‌گیرد آزادانه در کنار گل‌ها و در طبیعت زندگی کند. ولی روزی با یک دختر بچه رو به رو می‌شود که زندگی‌اش را دگرگون می‌کند.

Ferdinand

www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/12/logo-trans.png

Ferdinand

گزیده نظرات منتقدین


پیتر دی‌برگ از Variety امتیاز 80 از 100

در سالی که برای استودیوهای بزرگ انیمیشن سازی سال کم فروغی است، این بهترین مجموعه موجود است: صادقانه، دوست داشتنی، به طرز شگفت‌انگیزی خنده‌دار و به‌طورکلی در مورد محتوایش صادق است.


آلونسو دورالد از TheWrap امتیاز 75 از 100

اگر شما با شخصیت‌های زاید، جوک‌های لحظه‌ای، تعقیب و گریز ماشین‌ها و آهنگ‌های پاپ کنار بیاید، فیلم، کمدی کلامی و فیزیکال را با هم و یک جا دارد.


بیل زوکر از Chicago sun-times امتیاز 75 از 100

«فردیناند» همراه با تصاویر متحرک جذاب ، استعداد صدای درخشان و مسیری ثابت به سادگی تلاش می‌کند تم‌هایی را که برای زمانه ما بسیار مناسب و مورد نیاز هستند، در برگیرد.


راجر مور از Movie Nation امتیاز 63 از 100

راوی سوم شخص فیلم فوق‌العاده دریافت می‌شود و فیلم قلب و پیامش را به‌درستی پیدا می‌کند.


سورن اندرسون The Seattle Times امتیاز 63 از 100

شوخ طبعی فیلم گسترده و آشکار است (بله، «فردیناند» در یک فروشگاه چینی با نتایجی قابل پیش بینی دیده می‌شود)، اما چند صحنه در فیلم وجود دارد که تاثیر خود را بر بیننده می‌گذارد.


وندی ایده از Screen International امتیاز 60 از 100

هنگامی‌که نویسندگان مجبور شوند فیلم‌نامه را برای ساخت یک انیمیشن به شکل خسته‌کننده‌ای خلاصه کنند، رقص کمدی پایان می‌یابد، اما آیا راهی بهتر برای نوشتن این نوع فیلم‌نامه‌ها وجود ندارد؟


جیمز دایر از Empire امتیاز 60 از 100

سرگرمی بی آزار، اما بر خلاف کتابش، «فردیناند» سینمایی بعید است که بتواند آزمون زمان را تحمل کند.


مایکل رچشفن از The Hollywood Reporter امتیاز 50 از 100

با استفاده از مجموعه‌های جذاب و دیدنی‌های سرگرم کننده به جرات می‌توان گفت که یک داستان خسته‌کننده روایت می‌شود.


اریک هندرسون از Slant Magazine امتیاز 50 از 100

هر زیر مجموعه بالقوه از کتاب‌های کودکانه «مونرو لیف» که در بازار عرضه شده است در «فردیناند» گنجانده شده است.


ویکرام مورتی از The A.V. Club امتیاز 50 از 100

اغلب لحظات شیرین «فردیناند» در نهایت منجر به قدرتمندتر شدن آن می‌شود، حتی اگر اغلب آنها بیشتر از آنکه عاطفی باشند شمارا بی‌میل کنند.

 


 

گاوها بر سکوی خطابه، گاوها در مدرسه، گاوها در توییتر، گاوها در اخبار.

این میزان از این نوع گاو کافی است. چیزی که الان دنیا به آن نیاز دارد «فردیناند» است، «فردیناند» شیرین، نوعی نژاد کمیاب از گاوها که در برابر خشونت مقاومت کرده و در برابر رقابت و سازگاری با خواست دیگران از خود مقاومت نشان می‌دهد.

Ferdinandافسوس، در این آخر هفته اقبال در باکس آفیس با «جنگ ستارگان: آخرین جدای» خواهد بود، در حالی که تماشاگران هنوز به دنبال انیمیشن تازه پیکسار در تکریم فرهنگ مکزیکی یعنی «کوکو» هستند. از این رو بالاخره باید کسی پیدا شود تا مسئول اکران این انیمیشن شاخص درباره صلح و یادگیری که داستانش بر اساس کتاب‌های مصور محبوب کودکان در سال 1936 درباره «تورو» کسی که بدن عضلانی‌اش طبیعت آرام‌اش را مخفی می‌کند، ساخته شده است را تحسین کند. «فردیناند» به‌جای قفل کردن شاخ‌هایش در شاخ دیگر گاوها و به‌جای دنبال کردن پارچه قرمز ماتادورها بیشتر ترجیح می‌دهد تا بایستد و از بوی گل‌ها لذت ببرد بخصوص گل‌های قرمز. همان‌گونه که زمانی از پدرش می‌پرسد: آیا من می‌توانم که قهرمان مبارزه نکردن باشم؟

Ferdinandکارخانه ساخت کارتون «فاکس»، «بلو اسکای» گاها و زمانی که تصمیم به ساخت کارتون‌های خانوادگی می‌گیرد در مقایسه با فیلم‌های منقلب کننده «دیزنی» و احساساتی «دریم ورکس» بیش از یک بازیگر خجالتی نشان می‌دهد. اما پایین آوردن انتظارات همیشه هم چیز بدی نیست. به همین دلیل است که «فردیناند» به‌عنوان یکی از عناوین غافلگیر کننده و دل‌نشین امسال پیدا می‌شود سالی که فیلم‌های مطرح انیمیشن در آن کم بوده و در مقایسه با فیلم‌های «بچه رئیس» و «لگو بتمن» جنبه‌های مضر آن نیز کمتر است. بله، جریان آشفته‌ای که شامل رقص‌های گروهی، تعقیب و گریزی طولانی در شهر گاوها و مخلوقاتی بیش از حد چابک می‌شود در داستان وجود دارد. اما به‌جای آنکه خام و بی‌ادبانه باشد، کارگردان «کارلوس سالدانها» - از کهنه‌کاران سری فیلم‌های «عصر یخبندان» که فیلم «ریو» او در عشق به برزیل ساخته شده است- و تیم نویسنده‌اش تصمیم گرفته‌اند تا این عناصر را برای خلق و القا حس احترام به دیگران، کار گروهی، مهربانی و دنبال کردن رؤیاهایتان حتی اگر ناگزیر به انجام کارها به شکل دیگری باشید، استفاده کنند.

Ferdinandزمانی که ما برای اولین بار «فردیناند» را به‌عنوان یک گوساله می‌بینیم، او وارد بحث‌های خاله زنگی و بازی‌های الکی همراهانش در آغل نمی‌شود. او ترجیح می‌دهد تا میخکی را در محل تمرینشان پرورش دهد تا زمانی که دلاوری‌هایش در آینده زبانزد شود. اما زمانی که پدرش در مقابله با یک ماتادور شکست می‌خورد، «فردیناند» فرار می‌کند و خود را در میان جوانه‌های معطر مزرعه‌ای می‌یابد و تبدیل به حیوان خانگی «نینا» می‌شود. دختری جوان که در آن مزرعه به همراه پدرش زندگی می‌کند. با اینکه «فردیناند» به طور طبیعی رفته رفته بزرگ‌تر می‌شود اما کماکان طبیعت رام و مطیعش را حفظ می‌کند. اما درگیری با یک زنبور عسل باعث می‌شود که او به طرز غیرمعمولی خشمگین شود و او را دوباره به محل تمرین و پیش دوستان قدیمی‌اش باز می‌گردانند.

Ferdinandاو معین می‌شود تا با بزی با چشمان آرام و باهوش به نام «لوپ» که مسئول تعلیم دادن «فردیناند» (توسط سوپراستار کشتی کج «جان سنا» صداپیشگی می‌شود) می‌شود، همراه شود. اما رقیب سنگین وزن او تمایلی برای دنبال کردن پارچه قرمز ندارد، بخصوص بعد از زمانی که می‌فهمد گاوها در نهایت به «فروشگاه خردکن»- یک کارخانه وحشتناک تولید گوشت گاو- فرستاده می‌شوند و یا حتی تمایلی به نشان دادن از خودگذشتگی در یک ورزش خونین در داخل رینگ ندارد. این مسئله متضاد با یک وضیعت برد-برد است. اما همه این‌ها از انتخاب شدن «فردیناند» به‌عنوان رقیب ماتادور «ال پریمرو» (با صداپیشگی «میگوئل آنخل سیلوستره») در نبرد خداحافظی‌اش جلوگیری نمی‌کند و این مسئله مقاومت او را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

Ferdinandچندین سکانس هوشمندانه در فیلم وجود دارد که زیبایی و صلابت ذاتی «فردیناند» را نشان می‌دهد. ازجمله این سکانس‌ها، سکانسی است که کلیشه قدیمی «گاو در مغازه چینی‌ها» وارد می‌شود. کمدی‌های ناشی از دهه 40 اگرچه مختصر هستند اما من به هنگام مشاهده سکانسی که در آن «فردیناند» به طور تصادفی کرمی را که در دماغش گیر کرده است را با عطسه به بیرون پرتاب می‌کند و او تبدیل به پروانه‌ای زیبا می‌شود آن را لذت بخش یافتم. یا زمانی که سگ پاکوتاه «نینا»، «پاکو» نمی‌تواند درک کند که چگونه او و «فردیناند» می‌توانند با هم برادر باشند، زمانی که گاوها این ادعا را مطرح می‌کنند، ناله‌های او نشان می‌دهد که او کاملا با این مسئله موافق است. و در حالی که حضور آن‌ها در فیلم ظاهرا غیرممکن به نظر می‌رسد، در مزرعه کناری سه اسب مغرور که در حال مبارزه هستند و تلاش می‌کنند که حیوانات دیگر را با حرکت‌های خشن خود از آنجا بیرون کنند دیده می‌شود. زمانی که رهبر خسته آن‌ها «هانس» (با صداپیشگی کمدین آلمانی « فلولا بورگ»)، به زمین می‌خورد، اعتراف می‌کنم زمانی که جمله «من زمین خوردم و نمی‌توانم سرگردان باشم» را شنیدم به خنده افتادم.

من همچین کار کسی که چهار بازیگر گلچین شده که به‌جای دوستان «فردیناند» صحبت می‌کنند را انتخاب کرده است، تحسین می‌کنم: «بابی کاناول» به نقش «والینت ناراحت»، آنتونی اندرسون» به نقش «اسکینی بونز»، افسانه دنیای فوتبال «پیتون مانینگ» به نقش « گواپو چموش» و «دیوید تنانت» سریال «دکتر هو» به نقش «انگوس» که از سرزمین اسکاتلند می‌آید. اما چیزی که در این فیلم واقع شگفت‌انگیز است این مسئله است که چگونه ذهن «فردیناند» پرسش‌های جنسیتی مردانه را مطرح می‌کند. با در نظر گرفتن نحوه القا پیام‌ها در فیلم آن‌ها را می‌توان در سه خارپشت بی‌نظیر به نام‌های «اونا» (با صداپیشگی «جینا رودریگوئز»)، «داس» (با صداپیشگی «دیوید دیگز» و «کواترو» (با صداپیشگی «گابریل ایگلسیاس») یافت.

اختصاصی نقدفارسی

مترجم: محمد کیومرثی

//

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر