ماهان شبکه ایرانیان

عجیب ترین برج ها و سازه های جهان [قسمت پنجم/پایانی]

همان‌طور که به یاد دارید، گفتیم که اگر کمی حوصله‌تان سر رفته است، برای رهایی از این شرایط، باید به دنبال چیزهای عجیب‌وغریب و سرگرم‌کننده بروید

همان‌طور که به یاد دارید، گفتیم که اگر کمی حوصله‌تان سر رفته است، برای رهایی از این شرایط، باید به دنبال چیزهای عجیب‌وغریب و سرگرم‌کننده بروید. به نظر شما وجوه اشتراک عجایب 7 گانه چیست؟ چه چیزی از این عجایب است که همه‌ی آن‌ها را خاص کرده است؟ آیا به معماری علاقه دارید؟ چه چیزهایی درباره آن می‌دانید؟ چقدر درباره‌ی معماری برج‌ها و سازه‌های ساخته‌ی دست بشر اطلاع دارید؟ برخی از این برج‌ها با الهام از طبیعت و جهان هستی ساخته‌شده‌اند، برخی بسیار بلند هستند و برخی نیز معماری بسیار عجیبی دارند؛ مثلا بزرگ‌ترین سازه‌ی اهرام ثلاثه‌ی مصر نیز به نام خوفو برای مدت 4000 هزار سال، عنوان بلندترین بنای دنیا را در اختیار داشت یا برای نمونه غول رودس 33.5 متر ارتفاع داشت و با غرور بر فراز دریای مدیترانه قد علم کرده بود تا اینکه یک زلزله این سازه‌ی برنزی را به زانو در آورد. خب، حرف از سازه‌های قدیمی شد ولی وقتی که حرف از بناهای غول پیکر و عجیب‌وغریب می‌رسد، مهندسی مدرن یک گام جلوتر است. امروز در بنیتا می‌خواهیم درباره‌ی دسته‌ی سوم بحث کنیم و با یک ماجراجویی کوچک سری به قسمت‌های مختلف جهان بزنیم و برج‌های عجیب‌وغریب را به شما معرفی کنیم.

 ساختمان هبیتات 67 (کانادا)

ساختمان هبیتات

بنای هبیتات 67، یکی از ساختمان‌های جالب در کشور کانادا محسوب می‌شود. طرح پیش‌ساخته‌سی این ساختمان‌ها توانسته است که مقام‌هایی را کسب کند و خود را به عنوان پیشگام طرح‌های پیش‌ساخته معرفی در جهان، جا بیندازد. بهتر است بدانید که این طرح به‌عنوان برترین طرح کانسپت در نمایشگاه جهانی مونترال در سال 1987 مطرح شد. این سازه غیر معمول از نظر ظاهری و حجمی کمی با ساختمان‌های آپارتمانی عادی تفاوت دارد. تاریخ بهره‌برداری از این مجتمع مسکونی، به سال 1967 در مونترال کانادا بر می‌گردد.

ساختمان هبیتات

 تلاش طراح کانادایی این مجموعه این بود، که سکونت شهری را از نو تعریف نماید و با طرح خود به مجتمع‌های مسکونی ارزان‌قیمت و مکانی خود بنیاد مشتمل بر واحدهای آموزشی و تجاری دست بیابد. بهتر است بدانید که در ساخت تمام واحدها از قطعات پیش‌ساخته استفاده‌شده است و هرکدام از آن‌ها، از بام باغی بهره می‌برند که عملا سقف واحد پایینی‌شان است. این بنا به صورتی طراحی شده است که افراد بیشتری را در یک محدوده جای دهد و استقبال از آن به صورت قابل توجهی از بقیه‌ی خانه‌های تک خانواری عادی بیشتر است. معمار این مجموعه‌ی بتنی، موشه سفدی (Moshe Safdie) نام دارد.

ساختمان هبیتات

این سبک طراحی به‌گونه‌ای است که تمام انتظاراتی که از یک‌خانه‌ی عادی می‌رود را برآورده می‌سازد، مثلا فضای بیرونی خانه‌ها و اجتماعی بودن آپارتمان‌ها، به‌گونه‌ای هوشمندانه در این نوع خانه‌ها تعبیه‌شده‌است. در این ساختمان ها، شکلی عجیب، با شکل‌های استاندارد ترکیب شده‌است. قابلیت جالب و متنوع این ساختمان‌ها این است که هر آپارتمان، یک تراس سبز بر سقف واحد زیرین خود دارد، قرارگیری متنوع این مدل‌ها، یک فضای زندگی دلخواه و متنوع را برای افرادی که در این ساختمان‌ها زندگی می‌کنند، ایجاد کرده است.

همان‌طور که گفتیم هدف طراح بر این بوده تا به بافت خاصی از توسعه‌ی شهری دست یابد که بتواند به تراکم بالای انسانی در مقیاسی محدود پاسخ دهد و درعین‌حال هم برای تمام ساکنین، محدوده‌ی خصوصی را تأمین کند. این مجموعه برای 1000 واحد مسکونی پیش‌بینی‌شده بود تا حین برگزاری نمایشگاه میزبان بازدیدکنندگان مهم باشد، اما در عمل و به خاطر وجود یک سری محدودیت‌ها به 158 واحد تقلیل یافت و مدرسه و واحدهای تجاری آن نیز حذف شدند.

ساختمان میسوری

ساختمان میسوری

ساختمان بالا در شهر کانزاس آمریکا واقع شده است که کتابخانه‌ی عمومی آنجا به شمار می‌رود، این نوع طراحی بسیار جالب است و با در هم آمیختن انواع عناصر معماری، فرمی جدید را به تماشا گذاشته‌است. این کتابخانه به دلایل بسیار زیادی در جهان مشهور است.

بر اساس آمارها و گزارش‌های رسمی، این کتابخانه با دارا بودن بیش از 1 میلیون و 147 هزار عنوان کتاب، از مراکز اصلی و مهم کتابخانه‌ای ایالات‌متحده‌ی آمریکا محسوب می‌شود. نمای اصلی این کتابخانه‌ی زیبا در خیابان واقع شده است، این نما به‌گونه‌ای است که تعدادی کتاب در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف در ابعاد بسیار بزرگ کنار هم قرارگرفته‌اند و نام کتاب و نویسنده نیز بر روی هر یک از این کتاب‌های غول‌پیکر نوشته‌شده است.

ساختمان میسوری

این کتاب‌های غول پیکر به اندازه‌ی یک ساختمان دو طبقه هستند. تاریخ ساخت این کتابخانه به سال 1873 میلادی بر می‌گردد، ولی تغییرات اصلی، بعدها بر روی آن اعمال شد تا به شکل امروزی خود در بیاید. یک نکته‌ی جالب که در ساخت نمای این کتابخانه به چشم می‌خورد،این است که: نام کتاب‌هایی که دیواره و نمای بیرونی این ساختمان را تشکیل می‌دهد، بر اساس فراخوان، در بین اعضای این کتابخانه انتخاب‌شده است و در حال حاضر بر اساس این انتخاب‌ها، نام کتاب‌هایی مانند ارباب حلقه‌ها و مرد نامرئی بر روی آن ها حک‌شده‌است.

 خانه‌ی سنگی، پرتقال

خانه سنگی

خب تا اینجا هر خانه‌ای را که معرفی کردیم حاصل یک معماری مدرن بود. ولی آخرین بنای موردنظر ما کمی با بقیه فرق دارد ظاهراً  یک خانه‌ی قدیمی مانند خانه‌های عصر حجر است. این خانه‌ی سنگی در کشور پرتقال واقع شده است و از دو تکه سنگ بزرگ و اتصال آن‌ها با سیمان حاصل شده است. این خانه‌ی عجیب و غریب توریست‌های زیادی را از نقاط مختلف جهان به سمت جنوب غرب اروپا آورده است. با دیدن نمای ظاهری آن، آدم فکر می‌کند که این خانه با یک زلزله قطعاتش از هم جدا می‌شوند ولی این‌گونه نیست و خانه بسیار محکم و با رعایت تمام نکات امنیتی طراحی و ساخته‌شده است. بهتر است بدانید که درب این خانه‌ی سنگی از جنس فولاد خالص است و بنا با پنجره‌های ضدگلوله تجهیز شده است. فضای داخلی نیز دارای اکثر امکانات یک خانه‌ی عادی است. این خانه در نزدیکی رشته‌کوه‌های فیف«FafeMountains» پرتقال واقع شده است. درباره‌ی ایده‌ی ساخت این بنا دو نظریه وجود دارد، یکی اینکه طراح پرتقالی برای ساخت، از طبیعت الهام گرفته است و تخته‌سنگ‌ها را به هم متصل کرده است و نظریه‌ی دیگر که بعدها شهرت یافت این است که افراد محلی می‌گویند که طراح، از کارتون محبوب آمریکایی فلینت استونز «American Flintstones cartoon» برای ساخت این بنا ایده گرفته است. کمی عجیب به نظر می‌رسد اما، این خانه بالکن هم دارد، بهتر است بدانید که فضای داخلی هم خیلی بزرگ‌تر از آن چیزی است که از نمای بیرونی این خانه سنگی به نظر می‌رسد.

قسمت قبل را در « عجیب ترین برج ها و سازه های جهان [قسمت چهارم]» ببینید.

 منبع: بنیتا

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان