۲۱ راه برای پیشرفت شغلی [قسمت اول]

هر کسی می‌خواهد هر سال نسبت به سال قبل خود پیشرفت کند و این یک راز نیست

هر کسی می‌خواهد هر سال نسبت به سال قبل خود پیشرفت کند و این یک راز نیست. خبر خوب این است که این هدف دور از دسترس نیست اما به شرطی که شما از همین حالا برای رسیدن به هدف‌تان شروع به تلاش کنید. برای همین منظور با استفاده از دانش تعدادی از کارشناسان حرفه‌ای در این زمینه یک راه حل مناسب و کاربردی به شما معرفی خواهیم کرد. تا با آرامش ذهنی بتوانید پله‌های موفقیت را بالا بروید در ادامه با ما همراه باشید تا با 21 قدم برای بالا رفتن از نردبان پیشرفت شغلی آشنا شوید.

1 - جلسات کاری رو در رو  را جدی بگیرید

زمانی که شما به صورت خصوصی و رو در رو با رئیس خود صحبت می‌کنید اطمینان پیدا کنید که مهم‌ترین موضوعات را با او مطرح می‌کنید. مطالعات نشان داده که اکثر افراد بدون برنامه و هدف درستی به این جلسات می‌روند و با صحبت‌های اضافی و بی‌هدف این فرصت خود را می‌سوزانند. اگر می‌خواهید موفق باشید و به خواسته‌های خود برسید، بر گفتار و جملات خود کنترل داشته باشید، آنچه را که از او می‌خواهید را با دقت بیان کنید و با او ارتباط صمیمی اما از نوع کاری برقرار کنید.

اهمیت جلسات کاریCredit: Shutterstock.com

2- یک مربی خوب پیدا کنید

یک مربی و راهنمای خوب می‌تواند زمان زیادی از زندگی شما را به خودتان بازگرداند. او با نشان دادن راه و روش درست کاری و گوشزد کردن اشتباهات می‌تواند نقش مهمی در موفقیت شما داشته باشد. برای پیشرفت استفاده از تجربه‌ی دیگران بسیار مهم است.

نه تنها یک راهنمای با تجربه می‌تواند الهام بخش باشد و به شما توصیه‌های خوبی کند بلکه او می‌تواند به شما سیاست‌های کاری و نحوه‌ی برخورد با افراد دیگر محل کار را به شما آموزش بدهد. اگر می‌خواهید از نردبان پیشرفت شغلی بالا بروید باید بدانید که در این هدف استفاده از سیاست می‌تواند حتی مهم‌تر از درست کار کردن شما باشد. اهمیت‌ این سیاست در رده‌های بالا‌تر شغلی بیشتر نمایان می‌شود. فردی را پیدا کنید که با این سیاست‌ها آشنا باشد تا همه چیز برای شما روبه‌راه شود.

3- قابل هدایت باشید

بسیاری از مدیران به دنبال کارمندانی هستند  که مشتاق یادگیری باشند. اگر شما شخصیتی قابل تعلیم دارید و مشتاقانه به بازخورد عمل خود توجه می‌کنید، باید بگوییم که شما شانس بیشتری دارید که مدیرتان تجارب و فنون کاری خود را در اختیار شما قرار دهد. مدیران شما این ویژگی شما را هرگز فراموش نخواهند کرد و حتی مشتاق می‌شوند که فرصت‌های بیشتری در اختیار شما قرار دهند.

قابل هدایت و آموزش باشیدCredit: Shutterstock.com

4- فعال باشید

فعال بودن و پرکار بودن هیچ وقت برای یک مدیر تکراری نمی‌شود و همیشه در نظر او خواهد آمد. مدیران عاشق کارمندان فعالی هستند که همیشه یک قدم جلوتر از دیگر کارمندان قدم بر می‌دارند. زمانی که یک فرصت برای ارتقاء شغلی به وجود می‌آید مدیر آن شرکت اولین اسمی که به ذهنش می‌آید همین کارمندان فعال هستند.

5- مطالب مفید بخوانید

معمولاً خواندن مجموعه کتاب‌های داستانی جنایی به موفقیت شغلی شما کمک نخواهد کرد. در عوض این زمان را به خواندن کتابی اختصاص دهید که در زمینه‌ی کاری شما باشد و برای افزایش اطلاعات شما در تخصص کاری‌تان مفید باشد.

کتاب های علمی بخوانیدCredit: Shutterstock.com

6- قابل اعتماد باشید

به روز بودن و طبق آخرین مد بودن ممکن است در مهمانی‌های آخر هفته اتفاق جالب و هیجان‌انگیزی باشد اما برای محیط کاری شما داستان متفاوت است. وظیفه‌ی شما در محل کارتان جلب حس اعتماد دیگران نسبت به شما است. همیشه در محیط کاری خوش‌قول و وقت‌شناس باشید و در قرارهای کاری همیشه زودتر از زمان تعیین شده حاضر باشید. این کار شما به چشم مدیران خواهد آمد به خصوص اگر همکار‌هایی داشته باشید که همیشه بدقولی می‌کنند.

7- آماده باشید

همیشه برای جلسات مهم کاری آمادگی کامل داشته باشید. این کار نه تنها باعث می‌شود که بیشترین بازده کاری را داشته باشید بلکه احساس مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود در مقایسه با دیگر کارمندان نشان خواهید داد.

برای جلسات کاری آماده باشیدCredit: Shutterstock.com

8- صحبت کنید

نشستن در گوشه‌ای بدون سر و صدا راهی نیست که بتوان با آن پیشرفت کرد. باید وارد جمع‌ شوید، نبض صحبت‌ها را در دست بگیرید و با همه ارتباط برقرار کنید. در بحث‌های سازنده شرکت کنید و سوال‌های مربوط بپرسید و هرگز فراموش نکنید که احترام به دیگران مهم‌ترین چیز است.

9- سوال بپرسید

اگر شما چیزی را نمی‌دانید و یا نمی‌فهمید سوال بپرسید. سوال کردن نشانه‌ی ضعف نیست. برعکس سوال پرسیدن شما نشان می‌دهد که شما تمایل به یادگیری دارید و می‌خواهید همه چیز به درستی انجام شود. اما اگر لازم باشد سوالی بپرسید و آن را مطرح نکنید می‌تواند در آینده عواقب فاجعه‌باری داشته باشد.

سوال بپرسیدCredit: Shutterstock.com

10- از اعتراف به اشتباه نترسید

همه‌ی آدم‌ها اشتباه می‌کنند، بنابراین به جای تلاش برای مخفی کردن آن‌ها، اشتباهات خود را بپذیرید و با احترام آن‌ها را با رئیس خود در میان بگذارید. زمانی که شما اشتباه می‌کنید فوراً و بی‌درنگ آن را بپذیرید، امیدوار نباشید که کسی از آن با خبر شود. با این کار علاوه بر جبران کردن اشتباه و تلاش برای درست کردن اوضاع، شما در چشم همکاران و بخصوص رئیس خود فردی با  وجدان کاری و با صداقت دیده خواهید شد.

11- منتظر استفاده از فرصت‌ها باشید

به این دلیل که شما از وضعیت فعلی شغلی خود راضی هستید نمی‌توانید فرصت‌های شغلی دیگر را نادیده بگیرید و تلاشی برای پیشرفت کردن نداشته باشید. به مصاحبه‌های کاری مختلف بروید و فرصت‌ها را بررسی کنید. ممکن است  فرصت بهتری برای پیشرفت پیدا کنید و حتی اگر هم موفق به پیدا کردن این فرصت در آن جلسه‌ی معارفه نشدید می‌توانید دامنه‌ی افرادی که در زمینه‌ی کاری شما فعالیت می‌کنند را افزایش دهید و با آنها ارتباطی سازنده برقرار کنید.

در بخش بعدی با ما همراه باشید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان