بررسی روش های مختلف جوان سازی پوست

همان‌طور که می‌دانید با گذر زمان و افزایش سن، پوست حالت ارتجاعی و نرم خود را از دست می‌دهد و خطوط ریز و کوچک یا همان چین و چروک‌ها روی پوست ظاهر می‌شوند و با افزایش سن، مقدار آن‌ها بیشتر و عمیق‌تر می‌شود

همان‌طور که می‌دانید با گذر زمان و افزایش سن، پوست حالت ارتجاعی و نرم خود را از دست می‌دهد و خطوط ریز و کوچک یا همان چین و چروک‌ها روی پوست ظاهر می‌شوند و با افزایش سن، مقدار آن‌ها بیشتر و عمیق‌تر می‌شود. یکی از بزرگترین دغدغه‌های خانم‌ها این است که این روند را به تاخیر بیندازند یا از روش‌های مختلف برای مقابله با آن استفاده کنند. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که هرکدام دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند. در ادامه این مقاله با بنیتا همراه باشید تا شما را با 6 روش‌ جوان‌سازی پوست و نحوه‌ی انجام آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.  

1- کرم‌های ضد چروک و پیری پوست

کرم ضد پیریCredit: Yahoo Shopping

طبق گفته‌های سایت کلینیک مایو (Mayo Clinic) بسیاری از کرم‌‌ها و لوسیون‌ های ضدچروک و پیری پوست که امروزه در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی بدون نسخه پزشک به فروش می‌رسند، تاثیر زیادی روی جوان‌سازی پوست ندارند، زیرا این محصولات به عنوان دارو به فروش نمی‌رسند و اثر بخشی آن‌ها وابسته به مواد اولیه‌‌ی فعالی است که در ساخت آن‌ها استفاده شده است. از جمله مواد تشکیل دهنده ‌ی مفیدی که باعث جوان‌سازی پوست می‌شوند می‌توان به رتینول، ویتامینC، آلفا هیدروکسی اسید، کوانزیم کیو 10، پپتید، عصاره‌ی چای و نیاسینامید اشاره کرد. به یاد داشته باشید که تاثیرگذاری کرم‌های ضد چروک با قیمت رابطه مستقیم ندارد؛ یعنی گران بودن یک محصول نشان دهنده‌ی تاثیرگذاری بیشتر آن محصول نیست. بنابراین اگر قصد استفاده از کرم‌های ضد چروک و پیری پوست را دارید بهتر است که به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و طبق نسخه پزشک از داروهای دست‌ساز یا داروهای موجود در بازار استفاده کنید. نکته‌ی مهم دیگر این است که افراد دارای پوست‌های متفاوت بوده و اگر دوستتان از یک روش درمانی نتیجه گرفته است به این معنا نیست که شما هم نتیجه مشابه خواهید گرفت. همچنین اکثر کرم‌های ضد پیری پوست تاثیر خود را در درازمدت نشان می‌دهند و نیازمند استفاده‌ی طولانی مدت هستند.

بعضی از کرم‌ها دارای عوارض جانبی هستند و بعد از استفاده، پوست تحریک شده و دچار سوزش و قرمزی می‌شود. پس در استفاده از این محصولات زیاده‌روی نکنید و طبق دستورالعمل‌های پزشک عمل کنید تا عوارض جانبی به حداقل برسد. شاید برای شما هم سوال باشد که از چه سنی به بعد باید از محصولات ضد پیری پوست استفاده کرد، دکتر استیون هکر (Steven Hacker) جراح پوست می‌گوید: «بعد از سن 21 سالگی زمان مناسبی است برای این‌که در مورد این موضوع با پزشک متخصص مشورت کنید و از او بخواهید محصولات مناسب پوستتان را به شما معرفی کند. همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب را هرگز فراموش نکنید.»

2- میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژنCredit: Groupon

میکرودرم ابریژن دستگاهی است که برای رفع چین و چروک، جوان‌سازی، براق کنندگی و از بین بردن جای آکنه پوست استفاده می‌شود. روش کار این وسیله به این صورت است که با مکش سریع و پرقدرت، عمل لایه برداری را انجام می‌دهد. این کار باعث فعال شدن سلول‌های فیبروبلاست و در نتیجه ترمیم و طراوت پوست می‌شود. همچنین انجام این کار به کوچک یا بسته شدن منافذ پوستی نیز کمک زیادی می‌کند و منجر به سفت شدن پوست می‌شود.

خدمات میکرودرم ابریژن در اکثر کلینیک‌های تخصصی پوست در ایران و تحت نظر پزشکان متخصص انجام می‌شود. دکتر نیلی علای (Nili N. Alai) متخصص و جراح پوست می‌گوید: «انجام میکرودرم ابریژن فقط مختص یک جنسیت و سن خاص نیست و خانم‌‌ها و آقایان بین 12 تا 65 سال می‌توانند تحت نظر پزشک از این روش جوان‌سازی پوست بهره‌مند شوند.»

3- بوتاکس

بوتاکسCredit: Getty

بوتاکس، همان سم باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم است. شاید این روش کمی خطرناک به نظر برسد اما پزشکان از مقادیر مناسب و ایمن برای بیماران خود استفاده می‌کنند. این سم باعث شل شدن عضلات زیرین پوست می‌شود و از آن‌جایی که علت به وجود آمدن چین و چروک‌ها منقبض شدن همین عضلات است، پس این مشکل حل شده و چین و چروک‌ها از بین می‌روند. در موارد خیلی کمی گزارش شده است که ممکن است در اثر تزریق، این سم در نقاط بدن پخش شود و مشکلاتی را ایجاد کند، بنابراین برای انجام این کار حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و این کار را در مراکز تخصصی پوست انجام دهید. اگر می‌خواهید با این روش جوان‌سازی پوست بیشتر آشنا شوید، خواندن مقاله «در هنگام بوتاکس به این نکات توجه داشته باشید» را به شما توصیه می‌کنیم. 

4- تزریق ژل

تزریق ژل صورت
Credit: Atiehbeautyclinic

تزریق ژل یکی دیگر از راه‌های برطرف کردن چین و چروک‌های پوست است، همچنین از این روش برای پر کردن برخی نواحی صورت مانند گونه‌ها، گودی زیر چشم و زیبا کردن لبخند نیز استفاده می‌شود. ژل‌ها انواع مختلفی دارند و قبل از تزریق، ناحیه‌ی مورد نظر بی‌حس می‌شود. بعد از تزریق احتمال قرمزی و تورم وجود دارد که به همین دلیل نباید آن ناحیه را تا چند روز لمس کنید. برای انجام این کار حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و در مورد کیفیت مواد تزریقی نیز اطمینان حاصل کنید؛ زیرا محصولات تقلبی می‌تواند عوارض جبران ناپذیری روی صورت شما داشته باشد. همچنین برخلاف باور عموم، ژل‌های معتبر ماندگاری زیادی نداشته و بعد از گذشت 6 ماه تا 1 سال جذب می‌شوند در حالی‌که ژل‌های نامرغوب ماندگاری بیشتری دارند. 

5- میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگCredit: Microneedling

میکرونیدلینگ نیز یکی دیگر از روش‌های جوان‌سازی پوست است که به وسیله‌ی یک غلتک انجام می‌شود. روی این غلتک سوزن‌های ریزی وجود دارد که با کشیده شدن روی پوست، بدن انسان را به ساخت کلاژن و الاستین تحریک می‌کند و از این طریق باعث شادابی و طراوت پوست می‌شود. برای کسب اطلاعات جامع درباره‌ی این روش خواندن مقاله‌ی «همه چیز درباره میکرونیدلینگ» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

6- پی آر پی

پی آر پیCredit: Elegance Hair Transplant

پی.آر.پی یکی از روش‌های درمانی جدید است که هنوز هم از سوی پزشکان و محققان در حال بررسی است. در این روش، خون بیمار به مقدار کافی گرفته می‌شود و داخل سانتریفیوژ قرار می‌گیرد تا پلاکت‌ها از خون خارج شوند. سپس این پلاکت‌ها غلیظ می‌شوند و پلاسمای حاوی پلاکت غلیظ شده به دست می‌آید. سپس این مایع به نواحی مورد نظر بیمار مانند دور چشم تزریق می‌شود. این پلاکت‌ها حاوی فاکتورهای رشد هستند و باعث افزایش کلاژن و الاستین موجود در پوست می‌شوند، در نتیجه چین و چروک‌های پوست از بین می‌رود و پوست جوان و شاداب می‌شود.

منبع: MayoClinic


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان