وبلاگ مشرق

نُت فالش جهانگیری در سمفونی کارگزاران/ جامعه ضد مشارکت؛ نخستین تحفه "ملکه تحریم" برای جبهه اصلاحات

برای برخی افراد بزهکار در جامعه ما؛ گویا ارتکاب به جرم، آسان و به صرفه شده است. و این همت مقامات قضایی را می‌طلبد که با نظارت و تدوین و بازنگری؛ کاری کنند که انجام هیچ جرمی آسان نباشد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نُت فالش جهانگیری در سمفونی کارگزاران

نُت فالش جهانگیری در سمفونی کارگزاران/ جامعه ضد مشارکت؛ نخستین تحفه "ملکه تحریم" برای جبهه اصلاحات

کانال تلگرامی امتداد، ارگان حزب اتحاد ملت که دبیرکل آن (خانم آذر منصوری) به تازگی بعنوان رئیس جبهه اصلاحات نیز انتخابات شد؛ اخیراً در مطلبی اختصاصی به موضع انتخاباتی اسحاق جهانگیری پرداخت.

امتداد به نقل از "اسحاق جهانگیری"، معاون اول دولت روحانی و از مبرّزین حزب کارگزاران سازندگی ادعا کرد:

"آقای جهانگیری ضمن تاکید بر اینکه همواره از برنامه‌های جبهه اصلاحات پشتیبانی خواهد کرد، حضورش در انتخابات مجلس را به طور کامل و صریح رد کرد."

*امر واضحی که می‌دانیم این است که جبهه اصلاحات به سیاق دو انتخابات گذشته و تا اینجا قصد تحریم انتخابات سال جاری را دارد.

ایضا می‌دانیم که حزب اتحاد ملت که دبیر کل آن هم‌اکنون رئیس جبهه اصلاحات نیز هست؛ اصلی‌ترین محفل اردوگاه چپ است که بر حرکات تندروانه از قبیل تحریم انتخابات اصرار می‌ورزد.

یعنی تا اینجا هیچ عجیب نیست اگر در یک رسانه محفلی متعلق به حزب اتحاد ببینیم و بخوانیم که آنها به نقل از یک رجل چپ گفته‌اند او تابع تصمیم جبهه اصلاحات (بخوانید تحریم انتخابات) است.

لکن مسئله از اینجا غامض می‌شود که اسحاق جهانگیری متعلق به خاستگاه گفتمانی حزب کارگزاران است و کارگزارانی‌ها نیز در دو انتخابات قبلی از تصمیم شریرانه جبهه اصلاحات مبنی بر تحریم انتخابات تبعیت نکرده‌اند و در رفتاری شرافتمندانه و معقول در انتخابات‌ها لیست داده‌اند.

ضمن اینکه شاهد بوده‌ایم رجالی مثل مرعشی و عطریانفر نیز دفاعیات متقن و صریحی از الزامات حضور در انتخابات داشته‌اند.

از اینجا می‌توان نتیجه گرفت که یا مطلب کانال حزب اتحاد متقن نیست،‌ یا اسحاق جهانگیری دچار شیفت گفتمانی شده و یا حزب کارگزاران از مواضع خودش عدول کرده است.

همچنین مشخص نیست منظور جهانگیری از رد کردن حضور در انتخابات؛ رد کردن نامزدی بوده یا رد کردن حضور و رأی دادن و حمایت کردن! زیرا اقلا می‌دانیم که جبهه اصلاحات تشویقی به رأی دادن هم ندارد!

برای اینکه مشخص شود کدامیک از این احتمالات صحیح هستند باید منتظر موضع‌گیری‌ها ماند.

در این میان اشاره به یک نکته هم خالی از لطف نیست و آن اینکه اسحاق جهانگیری یک بار طعم شیفت گفتمانی از درست به غلط را چشیده و می‌داند که تکرار تجربه حرف‌های غلطش در جریان مناظرات ریاست‌جمهوری سال 96 که به طرد او از جلسات دفتر مقام معظم رهبری منجر شد؛ می‌تواند هزینه‌های بیشتری را در سیاست شامل او کند.

اینکه جهانگیری مایل به تکرار چنین تجربه‌ای هست یا نه؛ سؤالیست که همانطور که اشاره شد باید برای دانستن پاسخ آن منتظر ماند.

***

جامعه ضد مشارکت؛ نخستین تحفه "ملکه تحریم" برای جبهه اصلاحات

نُت فالش جهانگیری در سمفونی کارگزاران/ جامعه ضد مشارکت؛ نخستین تحفه "ملکه تحریم" برای جبهه اصلاحات

خانم آذر منصوری، رئیس جدید جبهه اصلاحات طی اظهاراتی در نخستین نشست دور جدید جبهه اصلاحات با اعضای جدید گفته است:

"امیدواریم که جبهه اصلاحات بتواند در راستای کاهش آلام مردم و اعتلای ایران عزیز ایفا کند که البته در هر دو وجه وضعیت خوبی را شاهد نیستیم. اگر اجازه داده بودند که این جریان نقش خود را به عنوان میانجی ایفا کند، امروز در ساختار جامعه ایران، نه با صخره ستبر در مقابل اصلاحات روبرو بودیم و نه با این جامعه‌ای که امروز به شدت ضد مشارکت در انتخابات شده است. سخن گفتن از انتخابات در این وضعیت و جامعه کنونی ایران آسان نیست"!

به گزارش کانال تلگرامی امتداد، او همچنین گفته است: بنابراین، باید سازوکاری داشته باشیم تا با جامعه و گروه‌های اجتماعی، فعالین مدنی، نهادهای مدنی(که عضو مجمع ما نیستند)، معترضینی که هیچ نسبتی در خیابان بین خود و ظرفیت و توان اصلاح‌طبان نمی‌دیدند و دیگر گروه‌ها گفتگو کنیم. طبعا یک سوی گفتگوی ما جامعه و دیگر سوی آن، حاکمیت است. ما بنا و قرار بر قطع گفتگو با حاکمیت را نداریم و از هر گفتگویی-با اصول مشخص-استقبال می‌کنیم.

*شاید در سپهر سیاسی یک کشور هیچ جنایتی بالاتر از این نباشد که یک فعال سیاسی بلندپایه تریبون را به دست بگیرد و جامعه‌ای که مکلف است برای پیشرفت و رشد و جمهوریت و انتخاباتش بکوشد را با لحنی ستایش‌آمیز "ضد مشارکت" بنامد.

خانم آذر منصوری باید بداند –و البته می‌داند- که اگر کسانی از مردم فریب خوردند و در دو انتخابات 98 و 1400 شرکت نکردند؛‌ این مسئله ناشی از خواست مشارکت داشتن یا نداشتن خودشان نبود بلکه ناشی از القائات کسانی بود و هست که از مشارکت مشروط حرف می‌زنند، می‌گویند نامزد ما باید حتی اگر اشرار سیاسی هم باشد اما در انتخابات نامزد شود، نظر قانون را قبول ندارند و صراحتا جامعه را ضد مشارکت می‌نامند.

ما از خانم منصوری می‌پرسیم که آیا ایشان اساسا نقشی برای خود و دوستانشان در سیاست و جمهور قائل هستند یا خیر؟!

اگر نه که تکلیف معلوم است و اگر آری پس چرا به جامعه مخاطب خود نمی‌گویند که ذبح صندوق رأی به معنی برداشتن سلاح است و جامعه جز صندوق رأی هیچ راه دیگری برای کنشگری در سرنوشت خود ندارد.

و البته ما پاسخ سؤال خودمان درباره سکوت خانم منصوری را می‌دانیم و این راه هم درک می‌کنیم که تا قبل از آغاز عملیات بایستی همه چیز را در سکوت پیش برد...

طرفه آنکه اظهارات آذر منصوری برگ دیگری از خواست قطعی اصلاح‌طلبان برای تحریم انتخابات سال جاری تا این لحظه است.

تأکید خانم منصوری بر گزاره "استقبال از گفت‌وگو با حاکمیت با اصول مشخص"! نیز ما را به یاد براندازان لیبیایی و یا مواضع شورای انتقال در بنغازی می‌اندازد زیرا این ادبیات،‌ ادبیات یک گروه سیاسی قانونی و غیر مسلح نیست.

چه اینکه یک گروه سیاسی قانونی و غیر مسلح اساسا با حاکمیت عقل و قانون همراه است، به جنگ جمهور نمی‌رود و به جای تز گفتگو با حاکمیت نیز حرفش را با رأی و حضور در انتخابات می‌زند.

***

چرا ارتکاب به جرم برای برخی بزهکاران، آسان شده است؟!

پلیس مشهد جان یک "برّه" را نجات داد

نُت فالش جهانگیری در سمفونی کارگزاران/ جامعه ضد مشارکت؛ نخستین تحفه "ملکه تحریم" برای جبهه اصلاحات

رییس اداره حفاظت محیط زیست مشهد از کشف یک بره قوچ وحشی از حمام یک منزل مسکونی در مشهد خبر داد.

هادی موسی پور به ایرنا گفته است: روز –چهارشنبه- گذشته در پی تماس شهروندان با اداره محیط زیست مبنی بر شنیدن صدای پیاپی یک بره از یک منزل مسکونی، با هماهنگی کلانتری سناباد و دستور قضایی، این منزل مسکونی بازرسی شد.

وی با بیان اینکه این بره قوچ در حمام منزل نگهداری می شد و هنگام کشف هیچ آب و علوفه ای نداشت، بیان کرد: طبق اعلام نیروی انتظامی مالک این منزل نیز ٢ روز قبل به دلیل نزاع بازداشت شده بود!

رییس اداره حفاظت محیط زیست مشهد خاطر نشان کرد: این بره قوچ وحشی تحویل باغ وحش شد و هم اینک در شرایط مساعدی نگهداری می‌شود.

موسی پور گفت: طبق ماده ١٢ قانون شکار و صید، نگهداری جانور وحشی حفاظت شده؛ سه ماه تا چند سال زندان و جریمه نقدی در پی دارد.[1]

*محرز است که صاحب منزل مسکونی یاد شده هم اهل نزاع و دعوا با انسان‌ها بوده و هم فردیست که در قبال محیط زیست و حقوق حیوانات نیز مرتکب بی‌مبالاتی و بی‌توجهی به قانون است.

و سؤال اینجاست که چرا یک انسان متمدن باید مرتکب چنین رفتارهای زشت و ابلهانه‌ای بشود؟

جدای از این سؤال اما این نکته نیز واضح است که فرد مذکور گویا به هر دلیلی از مجازات اعمال سوء خود در قبال انسان‌ها و حیوانات نیز خوفی نداشته که اینچنین بصورت روزمره مشغول خلاف و ظلم در حق انسان و حیوان بوده است!

ولذا این قضیه حتما بایستی مد نظر مسئولان امر و خاصّه مقامات محترم قضایی کشورمان باشد که قوانین و مجازات‌های موضوعه را به‌گونه‌ای سازمان‌بندی و تنظیم کنند که از بازدارندگی لازم برخوردار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی، رییس مرکز توسعه حل اختلاف کشور اخیرا در سخنانی که ایسنا آنها را منتشر کرد، گفته بود: باید مراقب باشیم که در عین حال که در پی صلح و سازش هستیم و می‌خواهیم به حداقل مجازات دست یابیم؛ ارتکاب جرم، آسان و به صرفه نشود.[2]

***

1_https://irna.ir/xjMSnZ

2_isna.ir/xdP8XS

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان