ویژه‌های مشرق؛

اعمال سیستم دو دولتی تنها راهکار برای حل بحران غزه! / کرباسچی: رد صلاحیت برخی نامزدها یک اتفاق طبیعی است

کرباسچی: در هر دوره‌ای تعدادی از نمایندگان تایید صلاحیت شدند و بعداز آن تایید صلاحیت نشدند، باید صبور بود و مشاهده کرد که شورای نگهبان چه می‌کند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه های امروز یکشنبه 21 آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که اتحاد برای پایان تراژدی غزه، اجلاس اسلامی عربی ریاض و واکنش ها به رد صلاحیت برخی نمایندگان و چهره‌های سیاسی در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

درحالی‌که بیش از یک ماه از عملیات طوفان‌الاقصی و حمله متقابل اسرائیل به غزه می‌گذرد و اجلاس‌های متعددی در قالب شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد و وزیران گروه جی هفت برگزار شده است، کشورهای اسلامی نیز در قالب نشستی در ریاض دور هم جمع شدند تا به چاره‌اندیشی در این زمینه بپردازند. با وجود اینکه این نشست پس از درخواست‌های مکرر ایران و برخی کشورهای اسلامی دیگر، چنین دیرهنگام برگزار می‌شود، با این حال امید می‌رود بتواند به فشار مضاعف به اسرائیل منجر شده و آتش‌بس در غزه را به ارمغان بیاورد.

روزنامه آرمان امروز با اشاره به برگزاری نشست کشورهای عربی و اسلامی نوشته است:

اگر به تاریخ بنگریم فلسفه تشکیل این سازمان فلسطین است. به دنبال حملات اسرائیل علیه مردم غزه، رئیسی در پی یک سلسله تحرکات دیپلماتیک و در گفتگوهای تلفنی و حضوری با سران کشورهای اسلامی، پیگیر برگزاری اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی بود که این نشست امروز به میزبانی رئیس دوره‌ای این سازمان در ریاض عربستان برگزار می‌شود. رئیسی همچنین در حاشیه شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی «اکو» در تاشکند ازبکستان، علاوه بر تاکید بر ضرورت اعمال فشار کشورهای اسلامی برای توقف جنایات صهیونیست‌ها، بر اهمیت اجرای راهکار مطرح شده از سوی رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با اسرائیل به‌عنوان راهکاری بازدارنده تاکید کرد. مرتضی مکی در این رابطه معتقد است که شرایط در منطقه رنگ و بوی عجیبی دارد.

اعمال سیستم دو دولتی تنها راهکار برای حل بحران غزه! / کرباسچی: رد صلاحیت برخی نامزدها یک اتفاق طبیعی است

روزنامه هم‌میهن نیز با اشاره به سفر رئیسی به ریاض تنها راه حل پایان جنگ در غزه را طرح دو دولتی خوانده است، در بخشی از این گزارش آمده است:

آیا اعراب و کشورهای اسلامی تنها حرف می‌زنند یا واقعاً وارد حوزه عمل خواهند شد. اگر اجلاس فوق‌العاده کشورهای اسلامی صرفاً برای رفع اتهام از خود نباشد و بخواهند اقدامی جدی انجام دهند، به اندازه کافی ابزار در اختیار دارند که به اسرائیل برای قطع حملات علیه شهروندان غزه فشار بیاورند.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است:

به نظر می‌آید با وجود انتقادهای کلامی اکثر این کشورها راضی هستند که حماس سرکوب شده و به‌زعم آنها از تندروی‌های حماس جلوگیری شود تا سیستم دودولتی دوباره برقرار شود. البته اسرائیل از زمان معاهده اسلو به بعد نیز زیر بار سیستم دودولتی نرفته است و عملاً رعایت نکرده است. اما به‌عنوان راه‌حلی که مطرح می‌کنند لااقل بهتر است این سیستم اعمال شود. اما از این مسئله فوری‌تر آن است که حملات زمینی و دریایی که اسرائیل علیه غزه انجام می‌دهد را بتوانند متوقف کنند.

اعمال سیستم دو دولتی تنها راهکار برای حل بحران غزه! / کرباسچی: رد صلاحیت برخی نامزدها یک اتفاق طبیعی است

البته پذیرفتن ایده‌ی «دو دولتی» به این معنا است که ما رژیم جعلی صهیونیستی را که با وضعی نامشروع توسط انگلستان و با پایمالی حق تعیین سرنوشت برای فلسطینیان ایجاد شده به رسمیت بشناسیم؛ بنابراین نمی‌توان آن را راهکاری جهت حل مسئله فلسطین دانست. بلکه نوعی پاک کردن صورت مسئله و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به منظور تحقق آرمان از نیل تا فرات و حاکمیت بر تمام جهان به عنوان نژادی برتر است.

ردصلاحیت‌ها چقدر جدی است؟

با پایان یافتن بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیأت‌های اجرایی و مشخص شدن آمار اولیه تایید و ردصلاحیت شدگان نامزدهای انتخاباتی در این مرحله، رسانه های اصلاح طلب در مطالبی هماهنگ به انتقاد وسیع از دولت و هئیت های اجرایی پرداختند. بر اساس احصاء صورت گرفته رسانه های جریان اصلاح طلب با تیترها و گزاره هایی همچون «زلزله ردصلاحیت ها»، «ردصلاحیت های گسترده»، «شوک دولت رئیسی به انتخابات»، «مسیرخالص سازی»، «خالص سازان مشغول به کارند»، «ردصلاحیت اصلاح طلبان و میانه رو» نسبت به نتایج بررسی صلاحیت در هئیت های اجرایی واکنش نشان دادند.

روزنامه اعتماد درباره رد صلاحیت‌های چهره‌های اصلاح‌طلب که به عدد 50 نفر نیز نمی‌رسد نوشته است:

پس از تکمیل شدن نسبی پازل ردصلاحیت‌ها بسیاری از تحلیلگران به دنبال رمزگشایی از آینده روند احراز صلاحیت‌ها هستند. احتمالات مختلفی از سوی تحلیلگران درخصوص روند کلی بررسی صلاحیت‌ها مطرح می‌شود. احتمال نخست) برخی پیش‌بینی می‌کنند رویکردهای سلبی در روند بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت هم ادامه خواهد داشت و شورای نگهبان و هیات‌های نظارت، تیغه تیز ردصلاحیت‌ها را متوجه معدود چهره‌های باقیمانده در طیف‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو خواهند کرد.

اعتماد نوشته است:

در عین حال برخی افراد متقاضی کسب کرسی نمایندگی از احزاب اصولگرا و جناح راست هم ردصلاحیت می‌شوند تا درنهایت نهادهای نظارتی اعلام کنند، تیغه تیز ردصلاحیت‌ها همه جناح‌های کشور را دربرگرفته است. دسته دیگری از تحلیل‌ها هم مبتنی بر این استدلال کلی است که شورای نگهبان، تلاش می‌کند دیدگاه هیات‌های اجرایی را تایید کرده و جز برخی موارد خاص، دیدگاه هیات‌های اجرایی درخصوص صلاحیت‌ها را تایید کرده و تغییری در استعلامات پنج‌گانه نمی‌دهد.

اعمال سیستم دو دولتی تنها راهکار برای حل بحران غزه! / کرباسچی: رد صلاحیت برخی نامزدها یک اتفاق طبیعی است

روزنامه شرق نیز به نقل از غلامحسین کرباسچی دبیرکل سابق حزب کارگزاران می‌نویسد:

پیش از این هم صلاحیت‌ها توسط هیئت اجرایی رد می‌شد و کم و زیاد داشت. نکته دیگر اینکه هنوز آمار ردصلاحیت‌شدگان در انتخابات مجلس دوازدهم اعلام نشده است. این امر در همه دوره‌ها بوده به این ترتیب که در هر دوره‌ای تعدادی از نمایندگان تایید صلاحیت شدند و بعداز آن تایید صلاحیت نشدند، باید صبور بود و مشاهده کرد که شورای نگهبان چه می‌کند.

اعمال سیستم دو دولتی تنها راهکار برای حل بحران غزه! / کرباسچی: رد صلاحیت برخی نامزدها یک اتفاق طبیعی است

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان