سه فرضیه در مورد روحانی و مجلس خبرگان

اگر به هر دلیلی صلاحیت روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان احراز نشود، او سومین رئیس جمهور ایران خواهد بود که نتوانسته است از سد شورای نگهبان برای ورود به یک انتخابات بگذرد.

عصرایران؛مصطفی داننده- حسن روحانی رئیس جمهور پیشین ایران برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرد. او از سال 78 بر کرسی‌های این مجلس تکیه زده است و بعد از ثبت نام در مورد فعالیت سیاسی‌اش در انتخابات پیش رو گفت:« برای انتخابات مجلس برنامه خاصی ندارم اما همواره در مشورت ها دوستان را ترغیب کرده‌ام تا در انتخابات شرکت کنند کشور از آن همه مردم ایران است.»

ثبت نام او برای انتخابات خبرگان کافی بود تا منتقدان دوارن ریاست جمهوری او به صحنه بیایند و از شورای نگهبان بخواهند که صلاحیت روحانی را تایید نکنند.

در همین ارتباط رحیم‌پور ازغدی در توییتی نوشت: «‌ای کاش حسن روحانی ردصلاحیت شود؛ آقای حسن روحانی به عنوان «مجتهد عادل» برای خبرگان رهبری نامزد شده. ملت می‌خواهند تعریف شورای محترم نگهبان از «اجتهاد و عدالت» را در این مورد خاص از نزدیک ببینند.»

مجری یک برنامه تلویزیونی هم در پخش زنده خواست که شورای نگهبان رئیس جمهور پیشین را رد صلاحیت کند.

در مورد روحانی و مجلس خبرگان و تصمیم شورای نگهبان، سه فرضیه را می‌شود مطرح کرد.

اول: روحانی مثل دوره‌های گذشته تایید صلاحیت شود و یکی از نامزدهای مطرح انتخابات مجلس خبرگان رهبری باشد. البته باید دید نام او در لیست‌های منتشر شده توسط جامعه مدرسین یا جامعه روحانیت مبارز خواهد بود یا او تنها و بدون لیست به میدان خواهد آمد. البته امکان دارد او خود با لیست وارد این کارزار شود.

دوم: عدم احراز صلاحیت برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، دیگر گزینه‌ای است که بسیار جدی است و برخی فکر می‌کنند شورای نگهبان به واسطه عملکرد روحانی در دوران ریاست جمهوری، اجازه حضور او در انتخابات را نخواهد داد. 

سوم: دعوت حسن روحانی به امتحان دادن می‌تواند گزینه دیگری باشد. امتحان دادنی که در دوره گذشته، سید حسن خمینی از آن امتناع کرد. شاید برخی بگویند که چگونه می‌شود از کسی که در دوره‌های قبل عضو مجلس خبرگان بوده است، امتحان گرفت؟ باید گفت که شورای نگهبان از مجید انصاری عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز که عضو مجلس خبرگان هم بود، برای دادن امتحان مجدد دعوت کرد. پس دعوت از روحانی برای امتحان دادن هم می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح باشد.

آن زمان مشخص خواهد شد که روحانی حاضر است امتحان بدهد یا قید مجلس خبرگان و امتحان را بزند.

اگر به هر دلیلی صلاحیت روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان احراز نشود، او سومین رئیس جمهور ایران خواهد بود که نتوانسته است از سد شورای نگهبان برای ورود به یک انتخابات بگذرد.

سه فرضیه در مورد روحانی و مجلس خبرگان

پیش از او هاشمی رفسجانی که در کنار ریاست جمهوری سابقه ریاست مجلس، ریاست مجمع تشخیص و ریاست مجلس خبرگان را در کارنامه داشت، در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 تایید صلاحیت نشد.

محمود احمدی نژاد هم در سال 96، پشت در شورای نگهبان ماند و نتوانست با رئیسی و روحانی رقابت کند.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط سید محمد خاتمی یکی دیگر از روسای جمهور سابق ایران هم اگر تصمیم به حضور در انتخاباتی بگیرد به رد صلاحیت روبرو خواهد شد.

اینبار باید دید که شورای نگهبان در انتخاباتی مثل مجلس خبرگان چگونه رفتار خواهد کرد و حسن روحانی بازهم در معرض رای مردم قرار می‌گیرد یا خیر؟ روحانی 5 دوره هم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بوده است.

زمان مشخص خواهد کرد که از بین سه فرضیه مطرح شده، کدام شامل حال حسن روحانی خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان