گرفتن شوری غذا با ۹ راهکار امتحان پس داده!

اگرچه نمک به غذا طعم خوبی می بخشد ولی در صورتی که بیش از اندازه استفاده شود آن را شور کرده و غذا قابل خوردن نیست. این مطلب به راهکارهایی برای گرفتن شوری غذا اشاره دارد.

گرفتن شوری غذا با 9 راهکار امتحان پس داده!

نمک طعم دهنده هر غذایی است ولی وقتی که متوجه می شوید غذایی را که با اشتیاق زیاد درست کرده اید شور شده است به ویژه اگر قرار باشد از مهمانان هم پذیرایی کنید قطعا چالش برانگیز خواهد شد. از این رو قصد داریم در ادامه به شما چند راهکار برای گرفتن شوری غذا ارائه دهیم تا از این چالش رهایی یابید.

9 راهکار برای گرفتن شوری غذا

نمک می تواند طعم غذا را خوشمزه تر نماید و آن را از بی مزه بودن خارج کند. ولی وقتی که بفهمید غذایی را که با شور و اشتیاق آماده کرده اید شور شده است، چه عکس العملی نشان می دهید؟ به ویژه اگر قرار باشد از مهمانان نیز پذیرایی نمایید. نگران نباشید ما در این مطلب راهکارهایی برای گرفتن شوری غذا ارائه می دهیم تا این چالش برطرف شود.

 شور شدن غذا به این معنی است که در مرحله ای پخت غذا به آن نمک زیاد اضافه شده است و اکنون قابل خوردن نیست. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا راهکارهای گرفتن شوری غذا را فرا بگیرید.

1. قند

یک حبه قند را داخل قاشق گذاشته و آن را درون غذا قرار دهید. طوری قاشق را قرار دهید که قند آب نشود و بعد از چند لحظه قاشق و قند را از داخل غذا بردارید.

2. نشاسته

یک روش دیگر برای گرفتن شوری غذا استفاده از مواد نشاسته ای مانند برنج پخته شده بدون نمک، سیب زمینی یا پاستا می باشد. این ترکیبات جاذب نمک هستند و به میزان زیادی چاشنی ها را به خود جذب می کنند. به طور مثال اگر سوپ یا خورش شما شور شده یک سیب زمینی را به چند بخش تقسیم و داخل غذای در حال جوش بریزید.

با این کار نمک اضافه غذا جذب شده و بعد از پخت می توانید سیب زمینی را از غذا خارج کنید. اگر طعم سیب زمینی را دوست ندارید می توانید یک تکه نان خشک اضافه کنید.

3. اسفنج

این روش شاید عجیب به نظر برسد ولی اگر هیچ راهکاری برای گرفتن شوری غذا وجود نداشت می توانید یک اسفنج بهداشتی را از خریداری و در مواقعی که غذا شور شده به غذا اضافه و بعد از ده دقیقه آن را خارج کنید تا شوری برطرف شود.

4. قاشق نقره

روش بعدی استفاده از قاشق نقره می باشد. به این ترتیب حین طبخ غذا قاشق را درون مواد قرار داده تا از شوری بکاهد.

5. افزودن آب به غذا

می توانید به غذا کمی آب اضافه کنید تا شوری آن گرفته شود. مثلا اگر سوپ، خورش یا آبگوشت شور شده می توانید مقدار آب آن را کمی بیشتر کرده تا طعم شوری از بین برود. البته از تبخیر آب غافل نشوید. در واقع اگر صبر کنید آب افزوده شده بجوشد تا به غلظت اولیه برسد. این کار فایده ای ندارد. به این ترتیب بهتر است کمی از آب شور غذا را تخلیه و با آب جوش جدید جایگزین نمایید.

6. میوه

در برخی غذاها مانند خوراک سبزی یا گوشت برای این که شوری غذا گرفته شود می توانید از میوه ها استفاده نمایید. به طور مثال چند تکه آناناس یا به انتخاب خوبی برای رفع مزه شوری غذا خواهد بود.

7. چاشنی ها

برای این که طعم شوری غذا را کاهش دهید می توانید از چاشنی ها استفاده کنید. بدین منظور کمی عصاره مرکبات، گوجه فرنگی، سرکه سفید، آبلیمو را در غذاهایی مانند سوپ یا خورش ریخته تا شوری آن کاهش یابد. سرکه و آبلیمو خواص اسیدی داشته و وقتی با غذا مخلوط شوند طعم غالب پیدا کرده و شوری غذا کمتر حس می شود. البته در مورد غذاهایی مانند املت می توانید تخم مرغ بیشتری اضافه کنید.

8. شکر

می توانید با اضافه کردن ماده غذایی شیرین تا حدودی طعم شوری غذا را کاهش دهید. بدین منظور به سوپ یا خورش شور شده کمی شکر اضافه تا طعم آن بهتر شود. برای غذاهای با رنگ تیره از شکر قهوه ای استفاده شود.

9. نان خشک

بعد از پخت غذا به آن کمی نان اضافه و پس از مدتی آن را خارج کنید. هر چه نان خشک تر باشد بهتر بوده زیرا بیشتر قابلیت جذب مایعات را دارد.

چند توصیه برای جلوگیری از شور شدن غذا

جال که با راهکارهایی برای رفع شوری غذا آشنا شدید در ادامه برای جلوگیری از شور شدن غذا موارد زیر توصیه می شود:

اضافه کردن نمک در مراحل پایانی پخت غذا

این کار به ویژه در مورد غذاهای آبکی مثل سوپ، آش، آبگوشت و … اهمیت زیادی دارد. زیرا در این نوع غذا مایعات سبب تبخیر شده و نمک به همان اندازه قبل باقی می ماند. از این رو بهتر است در آخر نمک به غذا اضافه شود.

اطمینان از سفت بودن درپوش نمکدان

از دلایلی که سبب شور شدن غذا می شود این است که درپوش نمکدان یکباره باز شده و همه نمک داخل غذا می ریزد. از این رو همواره درب نمکدان را چک کنید یا با قاشق نمک را به غذا اضافه کنید.

چشیدن غذا

این عمل سنجیده ای است که حین پخت غذا، از طعم آن اطلاع یابید. حتما پیش از افزودن میزان زیادی نمک ابتدا غذا را بچشید. برخی مواقع به غذا نمک اضافه کرده و فراموش می کنید و ممکن است مجددا نمک اضافه کنید. از این رو طعم غذا را مزه کنید. توصیه می شود به دفعات غذا را مزه کنید تا طعم شوری و یا بی نمکی آن را متوجه شوید.  البته این کار با نوک زبان نباشد زیرا این بخش از زبان حساسیت کمی دارد.

دقت به مواد استفاده شده در هر غذا

ممکن است موادی که برای تهیه هر غذایی استفاده می کنید حاوی سدیم باشند از این رو میزان نمک کمتری به غذا اضافه کنید. یا از این مواد غذایی حاوی سدیم استفاده نکنید. زیرا مواد سدیمی نمک زیادی دارند. از جمله این مواد غذایی سوپ های آماده و سوپ های خامه ای می باشند. به این ترتیب همانند روش قبل ابتدا غذا را مزه کنید و در صورت نیاز به آن نمک اضافه کنید.

در پایان از همراهی شما متشکریم. همچنین برای اطلاع از گرفتن سردی مواد غذایی و مقدار مجاز نمک در غذا روی لینک ها کلیک و از این مقالات بازدید نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان