روش های درمان خال گوشتی و عوارض برداشتن خال گوشتی

خال گوشتی یکی از انواع خال است که می تواند از یک تا چند عدد روی پوست صورت و یا دیگر نواحی بدن ایجاد شود. بسیاری از افراد دوست دارند تا خال های گوشتی خود را از بین ببرند. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد که شایع ترین و قدیمی ترین آن ها جراحی است.

روش های درمان خال گوشتی و عوارض برداشتن خال گوشتی

وجود خال گوشتی ممکن است برای خیلی از افراد آزاردهنده باشد. به خصوص کسانی که به شفافیت و صافی پوست خود اهمیت می دهند و این موضوع برای آن ها مهم است. برداشتن و درمان خال گوشتی با روش های گوناگونی انجام می شود. عوامل زیادی در ایجاد این ضایعه پوستی روی بدن و صورت نقش دارند. اما گاهی اوقات برداشتن خال گوشتی تنها جنبه درمانی دارد. در دنیای امروزی بیشتر از قبل به مسئله زیبایی اهمیت داده می شود. اکثر افراد روی قسمت های صورت خود خال دارند که گاهی اوقات این مسئله طبیعی نیست. به همین خاطر بهتر است روش های مختلف را برای درمان خال گوشتی امتحان کنند. در این مقاله سعی داریم راهکارهایی را برای درمان خال گوشتی به شما معرفی کنیم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اصلی ترین علل ایجاد خال گوشتی روی صورت چیست؟

پیش از اینکه به درمان خال گوشتی بپردازیم، باید بدانید خال های گوشتی زائده هایی به رنگ پوست یا قهوه ای رنگ هستند که از طریق یک ساقه بسیار باریک از قسمتی از پوست جدا شده و آویزان می شوند. این زائده ها شبیه بالن هایی نرم و کوچک هستند که پایه های بسیار نازکی دارند. البته شکل ظاهری خال های گوشتی، به محل ایجاد آن ها وابسته است. رنگ این زائده ها نیز متفاوت است و معمولا قهوه ای تیره یا صورتی هستند. خال های گوشتی یک عارضه مادرزادی نیستند و در زمان تولد در فرد وجود ندارد. بلکه در برخی از افراد به مرور زمان و با بالا رفتن سن ایجاد می شوند.

در موارد زیادی خال گوشتی خود به خود از پوست جدا شده و بعد از مدتی از بین می رود. اما در بیشتر موارد خال های گوشتی ماندگار هستند. علل ایجاد خال های گوشتی عبارتند از:

  • مبتلا شدن فرد به بیماری مانند دیابت
  • ژنتیک
  • افزایش کلاژن در برخی از مناطق پوست
  • بارداری
  • افزایش سن
  • اشعه ماورابنفش
  • جمع شدن بیش از اندازه سلول های رنگدانه ای

چگونه خال گوشتی از بین ببریم؟

دلیل زیاد شدن خال گوشتی

خال های گوشتی از لحاظ ظاهری بر روحیه فرد و اعتماد به نفس او تأثیر می گذارند. به همین خاطر شناسایی عوامل تأثیرگذار در ازدیاد این نوع خال، اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از دلایل ازدیاد خال های گوشتی به شرح زیر است:

  • تغییرات هورمونی: تغییرات در سطح هورمون ها مثل تغییرات هورمونی در دوره های قاعدگی، بارداری یا تغییر هورومون های دوران جوانی موجب افزایش خال های گوشتی می شوند.
  • استفاده از محصولات آرایشی نامناسب: افرادی که از محصولات آرایشی سنگین و چرب استفاده می کنند، باعث مسدود شدن منافذ چربی پوست می شوند. علاوه بر این با رشد باکتری ها، خال های گوشتی بدن بیشتر می شود.
  • استرس: استرس موجب تغییر در تولید هورمون ها و افزایش ترشح چربی در فرد می شود. این اتفاق باعث بیشتر شدن خال های گوشتی خواهد شد.

راه های درمان خال گوشتی

بیشتر افراد برای درمان خال گوشتی اقدامات زیادی انجام می دهند. اگر خال ها ناشی از سرطان باشند تنها راه برداشتن آن ها جراحی است. به صورت کلی درمان خال گوشتی از راه های زیر امکان پذیر است:

1. سوزاندن

از قدیمی ترین روش های درمان خال گوشتی می توان به سوزاندن آن توسط دستگاه کوتر اشاره کرد. این دستگاه با تولید گرما و به کمک جریان برق به سوزاندن و درمان خال گوشتی کمک زیادی می کند. امروزه این روش کاملا منسوخ شده و کاربردی چندانی ندارد. معمولا برای برداشتن خال های سطحی و کوچک از این روش استفاده می شود.

راه های درمان خال گوشتی

2. لیزر

پیشرفت علم موجب شده است تا به کمک دستگاه لیزر بتوان بیشتر جراحی های سنتی را با دقت بیشتر و زمان کمتری انجام داد. برداشتن خال صورت با لیزر اثر بخشی فوق العاده ای دارد. به طور کلی انواع خال های مسطح، عروقی و لکه های پوستی سیاه یا قهوه ای را به کمک لیزر می توان رفع کرد. در این روش متخصص پوست با بی حسی موضعی پروسه لیزر درمانی را شروع می کند که این روش تقریبا دو تا سه جلسه طول می کشد. درمان خال گوشتی با لیزر بدون خونریزی و درد انجام می شود.

3. جراحی

برطرف کردن خال با جراحی از طریق سه روش زیر انجام می شود:

  • تراشیدن: پزشک بعد از تزریق بی حسی موضعی، در خال مورد نظر برش ایجاد می کند. سپس برای هم سطح سازی با پوست، با دقت آن را می تراشد.
  • پانچ بیوپسی: خال های ریز و کوچک توسط دستگاه مخصوصی که قطعات مربعی شکل دارد، روی پوست پانچ می شوند.
  • جراحی برش: این روش بیشتر برای درمان خال های بدخیم استفاده می شود. به این صورت که خال مورد نظر با ایجاد برش از روی پوست برداشته می شود. سپس بخیه زده خواهد شد.

روش های درمان خال گوشتی

4. کرایو

اگر در بررسی های فیزیکی متخصص متوجه شود که خال های عمیق شما ریشه عمیقی ندارند و غیر سرطانی هستند، به شما فریز کردن یا کرایو را پیشنهاد می دهند. در این روش به کمک دستگاه مخصوص مقدار مشخصی نیتروژن مایع را روی خال گوشتی می ریزند. سرما به وسیله شوک ایجاد می شود و پروسه خون رسانی به سلول های خال قطع می شود. در نهایت پزشک برای درمان آن ها اقدام می کند. یکی از بهترین روش های درمانی برای برداشتن خال گوشتی فریز کردن یا کرایو است. از مهم ترین معایب این روش می توان به عدم کنترل پزشک و امکان آسیب رسیدن به سلول های سالم پوستی اشاره کرد.

5. آر اف

در این روش درمانی از طریق امواج رادیوفرکانسی لایه های مختلف خال، زگیل و دیگر ضایعات پوستی به خوبی تراشیده می شوند. در نتیجه اگر متخصص پوست در انجام این شیوع درمانی مهارت و تجربه زیادی داشته باشد، به علت کنترلی که روی بافت مورد نظر دارد، رفع خال بسیار تمیز انجام می شود. علاوه بر این دیگر جای اسکار باقی نمی ماند.

درمان خال گوشتی ا روش های ساده

6. پلاسما

یکی از راه های درمان خال گوشتی استفاده از پلاسما است. به کمک این روش می توان خال نقاط حساس مثل گوشه چشم و پلک را بدون خونریزی و درد برطرف کرد. از سوی دیگر دقت بالا و به جا ماندن جای زخم بسیار کوچک از مهم ترین مزیت های درمان خال گوشتی است.

7. استفاده از نخ

یکی از روش های مرسوم درمان خال گوشتی در گذشته استفاده از نخ بوده است که افراد زیادی آن را در منزل انجام می دادند. در این روش نخ را به پایه خال بسیار محکم گره می زدند تا جریان خون کامل قطع شود. متوقف شدن خون رسانی موجب خشک شدن و افتادن خال می شد. این شیوه در گذشته بسیار مرسوم بوده ولی این روزها کاربرد چندانی ندارد و علمی نیست. زیرا درد و خونریزی زیادی به همراه دارد. علاوه بر این با عفونت و التهاب زیادی همراه است. بهترین راهکار برای درمان خال گوشتی مراجعه به متخصص پوست است. پزشکان معمولا برای برداشتن خال، لیزر را پیشنهاد می کنند.

راهکارهای درمان خال گوشتی

8. استفاده از پماد مناسب برای درمان خال گوشتی

درمان خال گوشتی با روش های مختلف و در کمترین زمان ممکن انجام می شود. این روش ممکن است لکه قرمز و تیره روی پوست ایجاد کند. رعایت برخی نکته های مراقبتی بعد از بین بردن خال و استفاده از پماد مناسب، این عارضه را برطرف می کند. علاوه بر این از التهاب و قرمزی پوست جلوگیری می کند.

در بیشتر موارد متخصص پوست برای آبرسانی محل خال، پماد ترمیم کننده تجویز می کند. بهترین پماد پس از برداشتن خال، کرم ترمیم کننده سیکالفیت است.

توصیه های لازم بعد از درمان خال گوشتی

بهترین راه های مراقبت از پوست بعد از درمان خال گوشتی عبارتند از:

  • به مدت 48 ساعت نباید محل برداشت خال را شستشو دهید.
  • تا یک ماه بعد از درمان خال گوشتی، استفاده از کرم های لایه بردار باید تحت نظر پزشک استفاده شود.
  • کرم های تجویز شده توسط متخصص پوست را باید طبق دستور استفاده کنید.
  • تا 72 ساعت پس از درمان خال گوشتی از مواد آرایشی استفاده نکنید.
  • تا یک هفته بعد از درمان خال گوشتی در معرض نور خورشید قرار نگیرید.
  • به هیچ عنوان محل زخم را دست کاری نکنید.

عوارض برداشتن خال گوشتی در صورت و بدن

از عوارض احتمالی برداشتن خال گوشتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بروز عفونت
  2. سوختگی بافت اطراف
  3. ایجاد گزگز، بی حسی و سوزش پوست
  4. جای زخم
  5. تیره یا روشن شدن پوست اطراف خال

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات خال گوشتی در کودکان و علائم خال های سرطانی را نیز مطالعه فرمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان