اهمیت عقل در وجود انسان

اهمیت عقل در وجود انسان

دین اسلام ، علاوه بر تربیت در کودکى و آماده ساختن کودک براى مرحله بزرگسالى ، روشهاى گوناگونى براى هدایت راهنمایى و بزرگسالان ارائه نموده است که یکى از آنها یارى جستن از نیروى عقل و اندیشه است ؛ امیرالمومنین علیه السلام در این باره فرموده اند:
کفاک من عقلک ما اءَوضح لک سُبُل غَیِّکَ من رُشدک (518).
((یکى از فواید سرمایه عقل براى انسان این است که راه صحیح را از راه انحرافى نشان مى دهد)).
عقل راه صحیح را به انسان نشان مى دهد و مى گوید که نسبت به اعمال غریزه تا کجا باید پیش رفت . اگر انسان زمام اختیارش را به دست هواى نفس بسپرد، عقل او تحت الشعاع قرار مى گیرد. حضرت امیرالمومنین علیه السلام مى فرمایند:
لا یجتمع العقل و الهوى (519).
((عقل با هواى نفس در یک جا جمع نمى شود)).
حضرت در روایت دیگرى مى فرمایند:
انَّک ان اءَطَعتَ هواک ، اءَصمَّک و اءَعماک (520).
((اگر از هواى نفس اطاعت کردى ، کوروکر مى شوى )).
اگر انسان هواى نفس را غلبه داد و عقل را به فراموشى سپرد، در نتیجه هم گوشش چیزى جز نداى غریزه نخواهد شنید و هم چشمش چیزى جز مناظرى که غریزه به او نشان مى دهد نخواهد دید. پس باید انسان در مبارزه سنگین با نیروى غریزه ، زمام خود را به عقل و فکر بسپارد؛ نه این که عقل و فکر را مغلوب هواى نفس کند. اولین قدم در این راه ، سالم نگه داشتن اندیشه ، و فکر نکردن به گناه و خطاکارى است . امیرالمومنین علیه السلام مى فرمایند:
من کثر فکرهُ فى المعاصى دَعته الیها(521).
((کسى که زیاد به گناه بیندیشد، عاقبت به دامن گناه سقوط خواهد کرد)).
یعنى آلوده شدن ذهن با اندیشه گناه ، قدرت اندیشیدن نسبت به عواقب و عوارض یک اقدام را از انسان سلب مى کند.
امیرالمومنین علیه السلام در سخن دیگرى مى فرمایند:
کم من شهوة ساعة قد اءَورَثَت حُزنا طویلا(522).
((چه بسیار که ساعتى به برآورده کردن تمایلى سپرى شود و موجب حزن و اندوه طولانى شود))
گیرم که ساعات و ایام را به کام دل گذراندى ، اما آیا هیچ اندیشیده اى که چه آینده پرملال و پرغصه اى را براى خود رقم مى زنى .
پس اولین تعلیم و آموزش عمومى در انتخاب راه درست در اعمال غرائز و تمایلات ، یارى جستن از نیروى عقل ، اندیشه و فکر این سرمایه عظیم انسانى است .
چشم پوشى از گناه و یاد مرگ
دومین نکته در مورد غریزه شهوت که در سخن امام سجاد علیه السلام هم آمده است ، چشم فروبستن ، بر نامحرم و نارواست . که در سخنان منسوب به امیرالمومنین علیه السلام نیز آمده است :
لیس فى الحواس الظاهرة شى ء اءَشرف من العین فلا تُعطُوها سُؤ لَها فَیَشغَلَکُم عن ذکرِ اللّه (523).
((چشم ، یکى از شریف ترین اعضاى بدن انسان است . نباید آن را به هرزگى عادت داد که هر چه دل مى خواهد او بنگرد؛ که اگر او نگاه کرد، مانند تیرى در دل اثر مى کند و انسان را به انحراف مى کشاند)).
و آنچه که در سخن امام علیه السلام در گام سوم مورد تاکید قرار گرفته است :
کثرةِ ذکرِ الموتِ و التَّهَدُّدِ لنفسک باللّه و التَّخویفِ لها به .
(( فراموش نکردن مرگ و روز باز پسین ، به انسان یادآور مى شود که این دنیا و تنعمات و لذائذ و کام جوئیهایش را پایانى است و مرگ روزگارى به سراغ انسان مى آید و عمر دنیا براى انسان ها بسیار کوتاه است :
الموت کَسَهم مُرسَل علیک و عمرُک بقدر مسیره الیک (524).
((مرگ ، مانند تیرى است که روز تولد از چله کمان به سمت انسان رها شده است و میزان عمر انسان و طول اقامت انسان در این دنیا فاصله زمانى است که این تیر به هدف اصابت کند)).
بالاخره روزگار عمر به پایان مى رسد و در پیشگاه پروردگار روز حساب و پاسخ ‌گویى به تک تک اعمال ، گفتار و کرده ها فرا مى رسد، قرآن از زبان لقمان نقل مى کند:
یا بنىَّ انَّها اءن تَکُ مثقالَ حَبَّة مِن خَردَل فَتَکُن فى صَخرَة اءو فى السَّموات اءَو فى الارض یاءت بها اللّه (525).
((فرزندم ! اگر این اعمال تو به اندازه یک مثقال حبه اى از دانه خردل هم باشد و در زیر صخره سنگى از آسمان ها باشد در صحنه قیامت خدا آنها را در پیش چشم تو مجسم خواهد کرد)).
گناهانى که در خلوت و جلوت مرتکب شده اى ، روزى که یوم تبلى السرائر نام دارد، آشکار مى شود و در مقابل چشم خلق اولین و آخرین عیان مى شود. اللّهم لا تفضحنى على رؤ وس الاشهاد من العالمین (526) و انسان را به افتضاح و آبروریزى در پیش چشم همه مخلوقات از روز اول آفرینش تا آخر آفرینش مى کشاند و هیچ چیز از چشم تیزبین الهى پنهان نمى ماند.
حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
اتقوا معاصى اللّه فى الخلوات ، فان الشاهد هو الحاکم (527).
((از معصیت خداوند در خلوت بپرهیز؛ زیرا قاضى کسى است که خود شاهد ارتکاب گناه است )).
عذاب الهى که نشات گرفته از خشم و غضب خداست ، هرگز خاموش شدنى نیست . رسول اکرم صلى اللّه علیه و اله و سلم درباره آتش ‍ فرمودند:
فَوَ الَّذى نفسى بیده لَهى اءَعرف باءصحابها من الوالدة بولدها(528).
((قسم به جان خودم ، که آتش به اصحاب خودش از مادر نسبت به فرزند آشناتر است )).
این آتش انسان را به کام خود مى برد و هیچ مانعى هم وجود ندارد.
یوم یفرُّ المرءُ من اءَخیه # و اءُمِّهِ و اءَبیه # و صاحبته و بَنِیه # لکلِّ امرِى ء منهم یَومَئِذ شَاءن یُغنیه (529).
((روزى که انسان از برادرش مى گریزد، و از پدر و مادر و زن و فرزندانش ‍ مى گریزد. در آن روز هرکس به فکر کار خویش است )).
آن روز بسیار نزدیک است ؛ فقط کسانى که ایمان و اعتقادشان ضعیف باشد آن روز را دور مى بینند.
انَّهم یرونهم بعیدا # و نراه قریبا(530).
((آنها (کسانى که ایمان و اعتقادشان ضعیف است ) آن روز را دور مى بینند، ولى ما آن را نزدیک مى دانیم )).
انسان باید توجه داشته باشد که این دنیا تداوم ندارد و حاصل اعمال و رفتار او در قیامت به صورت بهشت و جهنم و نعیم و عذاب الهى تجسم پیدا مى کند؛ و اگر کسى اسیر طغیان غریزه شد و فرمان الهى را شکست ، در نتیجه خود را دچار عذابى کرده است که نشات گرفته از خشم و غضب ذات ذوالجلال الهى است .
در فرمایش دیگرى از امام سجاد علیه السلام در دعاى افتتاح مى خوانیم :
اءَیقَنتُ انَّک اءَنت اءَرحم الرَّاحمین فى مواضع العفو و الرحمة و اءَشد المعاقبین فى موضع النَّکال و النِّقمَة (531).
((اگر در جایگاه عفو و رحمت نسبت به بندگانت بنشینى ، تو مهربان ترین مهربانانى ؛ اما اگر مبنا، شکنجه و مجازات و انتقام باشد، تو سخت ترین کیفرکنندگانى )).
این سنت آفرینش و تقدیر الهى است که گناه و نافرمانى موجب خشم و سخط پروردگار است و آتش نیز سزاى کسى است که با این اعمال زشت موجبات سخط و غضب الهى را فراهم آورده است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان