به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در آیه 125 سوره نساء میخوانیم: «وَمَنْ أَحْسَنُ دِینًا مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلًا: و دین چه کسى بهتر است از آن کس که خود را تسلیم خدا کرده و نیکوکار است و از آیین ابراهیم حقگرا پیروى نموده است و خدا ابراهیم را دوست گرفت».
صاحب تفسیر اطیبالبیان در خصوص آغاز این آیه مینویسد: «وَ مَن أَحسَنُ دِیناً من استفهامی است و استفهام تقریری است و البته دین مقدس اسلام احسن و اتم و اکمل از جمیع ادیان عالم است» از این رو این آیه را میتوان در خصوص اسلام دانست.
تسلیم شدن در برابر خدا و احسان به مردم از اصول ادیان الهی است
اسلام را دین تسلیم در برابر امر خداوند تعریف کردهاند از این رو یک مسلمان تنها اعتقاداتی اسلامی ندارد بلکه به معنای عمل به امر الهی است. بر اساس تفسیر نور، خداوند در آیه 125 سوره نساء میخواهد بیان کند که برترین آیین، پیروى از دین ابراهیم است و تسلیم شدن در برابر خداوند و احسان به مردم از اصول ادیان الهى است.
از سوی دیگر، این آیه بر مناقشهای دیرپا پایان میدهد و بیان میکند که مکتب، بر پایه ایمان و عمل، هر دو استوار است و هر یک از این دو بدون دیگرى ناقص است. از نظر مفسر تفسیر نور این آیه میگوید که بهترین الگوهاى مردم کسانى هستند که خداوند آنان را براى خود برگزیده است. آخرین پیام این آیه در تفسیر نور این است که هر کس از باطل روى گرداند خود را آماده مقام خلیل اللّهى مىکند.
در تفسیر نمونه نیز در ذیل این آیه مشخصات دین برتر علاوه بر تسلیم مطلق شدن در برابر امر خدا حاوی نیکوکاری است که مراد از نیکوکاری «هرگونه نیکی با قلب و زبان و عمل است، و در حدیثی که در تفسیر نور الثقلین از پیامبر آمده است که احسان هر عملی است که در مسیر بندگی خدا انجام میدهی آنچنان باشد که گویا خدا را میبینی و اگر تو او را نمیبینی او ترا میبیند و شاهد و ناظر تو است».
در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده است: «انما اتخذ الله ابراهیم خلیلا لانه لم یرد احدا و لم یسئل احدا قط غیر الله: خداوند ابراهیم را به عنوان خلیل خود انتخاب کرد زیرا هرگز تقاضا کنندهاى را محروم نساخت و هیچگاه از کسى نیز تقاضا نکرد.
در ادامه تفسیر نمونه از بعضى روایات دیگر استفاده کرده است تا مقام خلیلاللهی را بر اثر کثرت سجود و اطعام گرسنگان و نماز در دل شب و یا بخاطر کوشا بودن در راه اطاعت پروردگار بیان کند. با دقت در مفاد تفاسیر به نظر میرسد تلاش شده است تا اعتقاد دینی با عمل دینی همراه شود، عملی که نیکوکارانه است و در چارچوب الگوی ابراهیمی تفسیر میشود.