شناسه : ۳۰۹۸۴۷ - جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۲۴
امام جمعه واشنگتن:
حقوق بشر نمایش مبتذلی برای تهاجم است
گروه اندیشه: کنفرانس بینالمللی «حقوق بشر اسلامی: مبانی، مفاهیم، تمایزات و اولویتها» در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست محمد العاصی گفت: حقوق بشر نمایش مبتذلی برای تهاجم است.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، «کنفرانس بینالمللی حقوق بشر اسلامی» صبح امروز 26 فروردین در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، آغاز به کار کرد.
در بخش صبح این همایش احمد واعظی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم با عنوان «آزادی از منظر عقلانیت اسلام»، امام محمد العاصی، امام جمعه واشنگتن، با عنوان «آنچه آنها به آن حقوق بشر میگویند»، آرزو میرالی، مسئول بخش پژوهش موسسه اسلامی حقوق بشر لندن، در خصوص «مشکلات گفتمان فعلی حقوق بشر و تقاضاها برای شفافسازی»، حجتالاسلام و المسلمین محمدحسین طالبی، استاد حوزه و دانشگاه، در باب «نسبت حق دینورزی و حقوق بشر» و سیدنصرالله ابراهیمی، عضو هئیت علمی دانشگده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، با عنوان «بررسی برخی قواعد مهم فقهی فقه امامیه در حمایت و حفاظت از محیط زیست» سخنرانی کردند.
آزادی اسلامی در مقابل نگاه لیبرال است
در آغاز این برنامه واعظی، در خصوص آزادی از منظر عقلانیت اسلامی، گفت: آزادی در زمینه عقلانیت اسلامی مفهومی است که از سوی نگاه لیبرال به شدت مورد توجه بوده است. این مقاله استدلال میکند که این مسئله ناشی از تضاد دو نظام عقلانیت، یعنی عقلانیت اسلامی و عقلانیت لیبرال است.
وی ادامه داد: در چشم انداز اسلامی، آزادی فردی در دو سطح بررسی میشود، از یک طرف آزادی به عنوان یک «آزادی طبیعی» اولیه که در نتیجه اعمال انتخاب و آزادی و اراده آزاد برای انسان تعیین میشود و نیازمند حذف محدودیتهای فیزیکی اجبار بیرونی است و از طرف دیگر آزادی به عنوان رستگاری کامل در جهت رسیدن به خداوند و خودتحققبخشی کامل انسانها که نیازمند شکوفایی «خود فطری» است.
واعظی تصریح کرد: صیانت از حقوق و حرمت افراد از عوامل محدودکننده آزادیهای فردی در اسلامی است. کسی محق نیست با رفتارهای خویش حقوق و کرامت افراد دیگر را مخدوش و تضییع کند. همچنین امنیت ملی و حفظ اسرار نظامی و حساس از دیگر اموری است که میتواند پارهای محدودیتها را در آزادی بیان و آزادی اطلاعرسانی در پی داشته باشد.
حقوق بشر اروپامحور است
در ادامه این نشست آرزو میرالی، مسئول بخش پژوهش موسسه اسلامی حقوق بشر لندن، گفت: اصطلاح حقوق بشر در عصر حاضر همه جا معیار عدالت و انسانیت تبدیل شده است. با این حال این اصطلاح، به رغم جهانی شدن، معنای سیالی دارد و در بسیاری موارد به طرز بدبینانهای اینگونه است.
وی افزود: حقوق بشر مفهومی اروپامحورانه است که بدون توجه به این که آیا معنا و کاربرد آن بدخواهانه یا خیرخواهانه است، کوتاهبینانه است و متناسب با نیت خود نیست.
میرالی ادامه داد: مردمان مسلمان و فرهنگسازی اسلامی که خواستار مباحثه در باب عدالت و عمل به آن بر اساس منشور اسلام هستند تنها مردمی نیست که تحت سیطره مشکلات زیر قرار دارند. اجبار به بیان دغدغههای خود در باب عدالت از طریق زبان حقوق بشر، اجبار به اولویتبندی «حقوق» بر اساس سلسله مراتبی که به وسیله نظام حقوق بشر تحمیل شده است، اجبار به پذیرش انگارههای اروپامحور درباره چیستی انسان و چیستی انسانیت و جایگاهش در خلقت، جلوگیری از ورود به گفتوگو در باب اینکه آنچه رسمی جهانشمول است، باید بر پایه میراث و فهم «مذهبی» خود آنها باشد.
حق دینورزی واجب الاستیفا است
حجتالاسلام طالبی، سخنران دیگر این نشست در نوبت صبح، با بیان هدف مقاله خود گفت: حق دینورزی همانند دیگر حقوق بشر یکی از حقوق واجب الاستیفای بشر بوده و اعراض از این حق، یعنی بیدینی، حق بشر نیست.
وی ادامه داد: برای اثبات مدعای از نظریه اسلامی قانون طبیعی استفاده شده است. بر اساس یکی از گزارههای موجود در این نظریه، هر انسان برای رسیدن به سعادت ابدی باید از همه فرمانهای عقل اطاعت کند. عقل عملی بشر با توجه به نیاز انسان به حجت علمی برای شناسایی راههای سعادت ابدی او را در مسائل عقل گریز به منبعی فراعقل یا خدا که داناتر از عقل است، ارجاع داده و آدمی را به اطاعت از منبعی فرا میخواند.
طالبی تصریح کرد: شناسایی راههای سعادت با اطاعت از عقل و اطاعت از منبع علمی فراعقل که آن هم اطاعت از عقل است، امکانپذیر میگردد. اطاعت از خدا یا منبع علمی فراعقل همان دینورزی است که مقدمه رسیدن به سعادت است.
شرط مالکیت عدم اضرار به دیگری است
سیدنصرالله ابراهیمی، در این نشست گفت: مقاله حاضر بر اساس قواعد مهم فقهی کتب تشیع حقوق عملی در اسلام به دنبال این است که شواهد اسلامی در مورد لزوم حفاظت و مراقبت از محیط زیست را ارائه کند.
وی ادامه داد: تحلیل این قواعد تحت چشم انداز قوانین اسلامی تشیع نشان میدهد که شرایط و محدودیتهایی برای استفاده از داراییها و املاک، چه به افراد یا جماعتها تعلق داشته باشند و چه متعلق به بخش خصوصی یا همگانی باشند، و حتی اگر متعلق به کل انسانها باشند، وجود دارد.
ابراهیمی تصریح کرد: مهمترین شرط هر مالکیتی روی کره زمین این است که چنین تملک یا کاربردی نباید هیچ ضرر یا ضراری به دیگران برساند. این قاعده به ضرر یا ضرار به نسلهای آینده هم به اندازه ضرر یا ضرار به نسل کنونی اعمال میشود.
حقوق بشر نمایش مبتذلی برای تهاجم است
محمد العاصی در ادامه این نشست گفت: باید بین مفهوم انسان و بشر تفکیک قائل شد. این سوال باید طرح شود که در فراز و فرود نظم اجتماعی غیر اسلامی، غیاب واژه عدالت و عدالت اجتماعی به چشم میآید که این بیتوجهی به مفهوم عدالت و عدالت اجتماعی با توسل به واژههایی همچون «برابری»، «مساواتطلبی»، «برادری»، «آزادی»، «جستجوی خوشبختی»، «اختیار»، «حقوق بشر» و ... موجه میشود.
العاصی تصریح کرد: حقوق بشر یک نمایش مبتذل رسانهای از کشورهایی است که انتخاب شدهاند تا هدف تهاجم، اشغال یا استعمار باشند. در این روش، «حقوق بشر» چیزی جز یک شیرین کاری تبلیغاتی نیست که در پی عقلانیسازی جنگ متجاوزانهای است که هدفش سرقت منابع و ذخایر مردم است، در حالی که همزمان با همان مردم طلب همدردی میکنند و طرفداران «حقوق بشر» نیز تبدیل به بلندگوی هر شخصی یا قدرتی شدهاند که مرهون «دفاع از اسرائیل، حفاظت از ثروت نفت و تسلط بر جایگاههای راهبردی در شرق اسلامی و در سراسر جهان هستند».