نکات هیجان انگیزی که درمورد تابلوی «جیغ» باید بدانید _ بخش اول

تابلوی جیغ معروف‌ترین اثر ادوارد مونک، نقاش نروژی است و جزو نمادهای اکسپرسیونیسم به شمار می‌آید. این تابلو بین سالهای ۱۸۹۳ تا ۱۹۱۰ خلق شده است. در مورد این تابلوی جالب توجه و ابهام‌آمیز، نکات زیادی وجود دارد که دانستنش برای تمام هنردوستان لازم به نظر می‌رسد. این نکات را در سه گزارش مجزا برای شما آماده کرده ایم که این بخش اول گزارش ماست:

 تابلو جیغ

تابلوی جیغ معروف‌ترین اثر ادوارد مونک، نقاش نروژی است و جزو نمادهای اکسپرسیونیسم به شمار می‌آید. این تابلو بین سالهای 1893 تا 1910 خلق شده است. در مورد این تابلوی جالب توجه و ابهام‌آمیز، نکات زیادی وجود دارد که دانستنش برای تمام هنردوستان لازم به نظر می‌رسد. این نکات را در سه گزارش مجزا برای شما آماده کرده ایم که این بخش اول گزارش ماست:

1-تابلوی جیغ ، یک قسمت نیست و 4 قسمت است:

تابلوی جیغ یک عدد نیست و مونک 4 نسخه از این تابلو را کشیده است که همه آنها صحنه مشابهی را روایت می‌کنند. در سال 1893 مونک، این تابلو را با رنگ روغن کشید و سپس با مدادشمعی نسخه دیگری از این تابلو را طراحی کرد. دو سال بعد او با استفاده از پاستل نسخه دیگری از این تابلو را کشید و نهایتا در سال 1910 نسخه نهایی این تابلو را طراحی نمود.

2- تولید انبوه تابلوی جیغ:

بعد از آنکه این تابلو در اروپا به شهرت رسید، خود مونک این طرح را با لیتوگرافی خلق کرد و بدین ترتیب نسخه‌های پرینتی سیاه و سفید آن را به فروش رساند. این پرینت‌ها در سال 1984 نیز توسط اندی وارهول زندگی دوباره یافتند. گالری بلمن در نیویورک هم لیتوگرافی این تابلو و نسخه‌های پرینتی آن را توزیع کرد. وارهول همین کار را با تابلوهای مدونا، بروچ و سلف پرتره مونک با دست اسکلتی نیز انجام داد.

تابلو جیغ

3- نام اصلی تابلو جیغ نبود:

نامی که مونک برای این 4 تابلو برگزید، "جیغ طبیعت" بود. او دیدگاهش برای انتخاب این نام برای تابلویش را در شعری که در سال 1895 و پس از طراحی این تابلو با پاستل، بیان کرد. این شعر بدین ترتیب است:« من با دو دوست در جاده‌ای در حال راه رفتن بودم. خورشید در حال غروب کردن بود و آسمان به رنگ قرمز خونین درآمده بود. یک بوی مالیخولیایی به مشامم خورد. ایستادم. به طرز مرگباری خسته بودم. دوستانم به حرکت ادامه دادند و من عقب افتادم. از شدت اضطراب می‌لرزیدم و صدای جیغ بلندی را در طبیعت شنیدم.»

4 - مالکیت عمومی تابلوی جیغ :

تابلوی جیغ و سایر تابلوهای مونک، همگی در کشورهایی که کپی‌رایت در آنها تا 70 سال پس از مرگ مولف اثر است، دارای مالکیت عمومی هستند. مونک درسال 1944 درگذشت و اعلام کرد که آثار هنری اش درکشورهایی مثل برزیل، نیجریه، روسیه، ترکیه و کشورهای اتحادیه اروپا، دارای مالکیت عمومی است وحق استفاده عمومی دارند. در کشور آمریکا نیز این اتفاق افتاد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان