کمبود خواب: یک مساله مهم

اگر به‌اندازه‌ی کافی نخوابید، فقط باعث نمی‌شود که فردای آن روز احساس کسلی کنید، در حقیقت برنامه‌ی کاهش وزنتان را نیز خراب می‌کند

اگر به‌اندازه‌ی کافی نخوابید، فقط باعث نمی‌شود که فردای آن روز احساس کسلی کنید، در حقیقت برنامه‌ی کاهش وزنتان را نیز خراب می‌کند. وقتی‌که احساس خستگی یا کمبود انرژی می‌کنید، معمولاً از منابع نشاسته دار برای آزاد کردن انرژی و تغییر روز خسته‌کننده‌تان استفاده می‌کنید. این‌که وقتی شما کمبود انرژی می‌کنید، سراغ غذاهای نشاسته دار می‌روید دلیل علمی دارد. این غذاها عمدتاً از کربوهیدرات‌های ساده درست‌شده‌اند که به این معنی است که به‌راحتی شکسته می‌شوند و گلوکز به‌راحتی به جریان خونتان جذب می‌شود و برای شما آن مقدار از انرژی را که نیاز داشتید آزاد می‌کند. مشکل اصلی این است که این غذاها معمولاً با چربی و شکر اشباع‌شده هستند. با بنیتا همراه باشید.

 بی خوابی

دلیل علمی رابطه‌ی بین خواب و وزن

به‌علاوه، اگر به‌اندازه‌ی کافی نخوابید یا اگر خوابتان کیفیت لازم را نداشته باشد، متابولیسم شما دچار مشکل خواهد شد. این جریان به دو هورمون شبانه به نام‌های گرلین و لپتین مرتبط است که هردوی آن‌ها به اشتهای شما تأثیر می‌گذارد. این دو هورمون کنار هم کنترل می‌کنند که شما چقدر گرسنه هستید یا چقدر سیر شده‌اید. دستگاه گوارش شما گرلین را تولید می‌کند. سلول‌های چربی شما لپتین را تولید می‌کنند، همان هورمونی که به مغز شما گزارش می‌کند شما سیر شده‌اید.

تولید این هورمون‌ها از تعادل خارج می‌شود وقتی‌که ساعات خواب شما در شب کاهش می‌یابد. درنتیجه، مقدار لپتین شما کاهش می‌یابد و مقادیر گرلین افزاش می‌یابد. این‌ها باعث می‌شود از یک طرف اشتهای شما افزایش یابد و از طرفی دیگر احساس سیر شدن شما را بعد از خوردن کاهش می‌دهد؛ یک مشکل دوجانبه به وجود می‌آید.

این فرایند ترکیبی است از دریافت کالری بیشتر برای مقابله با کاهش انرژی که یک خواب شبانه‌ی خوب آن را فراهم می‌کند و به هم خوردن هورمون‌های تنظیم نظم گرسنگی که درنهایت باعث وزن‌گیری می‌شود که این‌ها همه از تأکید بر کمبود خواب است. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهد که کسانی که ساعات کمتری در شب می‌خوابند، وزن بیشتری می‌گیرند و چربی خون بیشتری دارند.

چه باید کنیم؟

تصمیم بگیرید هر شب بین 7-8 ساعت خواب شبانه داشته باشید. اگر با خوابیدن در شب مشکل‌دارید، سعی کنید کم‌کم ساعت خوابی‌تان را به ساعات استاندارد شب نزدیک کنید تا بدنتان سیگنالی را بفرستد که الآن وقت خواب است. راه‌هایی بیابید که بدن و ذهنتان آرامش یابد. از دستگاه‌های الکترونیکی دوری‌کنید؛ تلویزیون را خاموش‌کنید، از اصرار به چک کردن ایمیل و یا شبکه‌های مختلف اجتماعی بپرهیزید و تلفن همراه خود را کنار بگذارید. نوری که از این وسیله‌های الکترونیکی ساطع می‌شود باعث بی‌خوابی می‌شود. کارهایی انجام دهید که باعث آرامشتان می‌شود، مثل کتاب خواندن، مجله خواندن، نوشیدن چای داغ گیاهی یا دوش آب گرم.

همچنین، لااقل چهار ساعت قبل خواب، چای یا قهوه‌ی کافئین دار مصرف نکنید. صحبت نوشیدنی‌ها شد، قبل از اینکه به رختخواب بروید، نوشیدنی زیاد نخورید چون مجبور می‌شوید وسط خواب بیدار شوید و به دستشویی بروید. این نکته در زمان خواب شما تأثیر نمی‌گذارد، ولی می‌تواند روی کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. همچنین از انجام ورزش (مخصوصاً ورزش شدید) نزدیک به زمان خواب خودداری کنید، مخصوصاً سه ساعت قبل از خواب.

 همین‌طور می‌توانید در این باره، دلایل شگفت‌انگیزی که باعث افزایش وزن شما می‌شود را ببینید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر