آیا با معیارهای زیبایی بانوان در نقاط مختلف جهان آشنا هستید؟

این معیارها در قسمت‌های گوناگون جهان با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال، اگر به مجسمه ونوس میلو نگاه کنید، به نظرتان الهه زیبایی روم باستان چندان هم زیبا نخواهد آمد

حتماً شنیده‌اید که زیبایی امری نسبی است و معیارهای زیبایی در طول زمان دستخوش تغییرات مختلفی شده است. در ادامه با بامیلو بلاگ همراه باشید تا با معیارهای زیبایی بانوان در نقاط مختلف جهان آشنا شوید.

این معیارها در قسمت‌های گوناگون جهان با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال، اگر به مجسمه ونوس میلو نگاه کنید، به نظرتان الهه زیبایی روم باستان چندان هم زیبا نخواهد آمد. در حقیقت، با توجه به استاندارد‌های امروزی ونوس میلو بد هیکل و چاق هم محسوب می‌شود. نگارنده اصلی این مقاله از این امتیاز برخوردار بوده که به قسمت‌های مختلف جهان سفر کند و با مردمان مختلف آشنا شود. طبعاً نمی‌توان در میان مردمان کشورهای جهان قدم زد و با سبک زندگی آن‌ها آشنا نشد و البته، نباید فراموش کرد که یکی از جنبه‌های اصلی هر فرهنگی، دیدگاه زیبایی شناسی آن‌ها و معیارهای زیبایی بانوان در آن مناطق است.

معیارهای زیبایی بانوان: گردن کشیده – میانمار

معیارهای زیبایی بانوان

شاید شما هم قبلاً عکس زنان آسیایی را دیده باشید که حلقه‌های بزرگی به دور گردن خود می‌اندازند تا گردنشان بلند‌تر شود. این گروه از زنان که بانوان کارن (Karen) نامیده می‌شوند، در کشور میانمار و بخش‌هایی از تایلند زندگی می‌کنند و در میان مردم عادی به عنوان زنان قبیله گردن دراز‌ها شناخته می‌شوند. از قرار معلوم،‌ داشتن گردنی کشیده و بلند در این قبیله نشان‌دهنده زیبایی و ثروت است و یکی از عوامل زیبایی زنانه محسوب می‌شود.

شاید جالب باشد بدانید که بر خلاف آنچه ما فکر می‌کنیم، زنان کارن این حلقه‌های برنجی سنگین را برای کشیدن و بلند‌تر کردن گردن خود استفاده نمی‌کنند و خبری از دستکاری غیرطبیعی در ظاهر انسان نیست. این حلقه‌های برنجی تنها در ظاهر کلی این خانم‌های خطای دید ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند گردن آن‌ها بلندتر جلوه کند. وزن این حلقه‌های برنجی و البته فرم قرارگیری آن‌ها روی هم باعث می‌شود که استخوان شانه نیز بخشی گردن به نظر بیاید که باعث می‌شود گردن کشیده‌تر از آنچه که هست به نظر بیاید.

زنان این قبیله انداختن این حلقه‌ها را از سن چهار یا پنج سالگی شروع می‌کنند و به مرور زمان و با عادت کردن به وزن آن‌ها، تعداد آن‌ها را افزایش می‌دهند. شاید دانستن این نکته خالی از لطف نباشد که در بیش‌ترین حالت، وزن این حلقه‌های برنجی تا 12 کیلو نیز می‌رسد.

معیار‌های زیبایی بانوان: سر تراشیده و لاله گوش کشیده شده – کنیا

معیارهای زیبایی بانوان

اعضای قبیله ماسایی (Masai) که عموماً در کنیا و برخی دیگر از نقاط آفریقا ساکن هستند به استفاده از جواهرات و زیورآلات سنگین شهرت دارند. استفاده از این زیورآلات که معمولا از انواع سنگ و البته عاج فیل ساخته می‌شوند باعث می‌شود که لاله گوش به مرور زمان کشیده شود.

با گذشت زمان، میزان بلندی و کشیده شدن لاله گوش بانوان است که شان و جایگاه اجتماعی آن‌ها را نشان می‌دهد. این رسم که در قبیله ماسایی و البته برخی دیگر از قبایل آفریقایی رایج است، شاید به نظر ما عجیب و غیر قابل باور برسد اما برای این مردمان کاملاً جدی و طبیعی است. زنان این قبیله‌ها با استفاده از سنگ‌های رنگی و جواهرات، گوش‌های بزرگ خود را به رخ دیگران می‌کشند و به نوعی می‌توان گفت که با جلب توجه دیگران به اندازه بزرگ لاله‌های گوش خود، دلربایی می‌کنند.

معیار‌های زیبایی بانوان: لب‌های کشیده و سینی شکل – آفریقا و آمریکای جنوبی

معیارهای زیبایی بانوان

اگر به بسیاری از ما بگویند که با گذاشتن یک پیش‌دستی در لب پایینی خود، جذاب و حیرت‌انگیز به نظر خواهیم رسید، بلافاصله با تماس به مرکز بیماران روانی، گوینده را راهی بیمارستان خواهیم کرد. اما، این یک رسم قدیمی و سنتی در بین قبیله مورسی یا سوری  (Mursi or Suri) در اتیوپی است. این کار در این قبیله نشان‌دهنده بلوغ یک دوشیزه است و حاکی از آن است که وی به سنی رسیده که می‌تواند باردار شود.

فرآیند ایجاد این ظاهر عجیب و غریب با برداشتن دو دندان جلویی از ردیف پایینی دندان‌ها آغاز می‌شود. سپس با ایجاد نوعی پیرسینگ (Piercing) بر روی لب پایینی یک دیسک را بر روی آن قرار می‌دهند. به مرور زمان، اندازه این دیسک بزرگ و بزرگ‌تر شده و باعث کشیده شدن لب پایینی می‌شود. از دیدگاه این مردمان، هرچه لب پایینی بزرگ‌تر و کشیده‌تر باشد،‌ میزان زیبایی آن دوشیزه نیز بیشتر است. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم این رسم نشان‌دهنده بلوغ است که در میان مردان این قبیله از معیارهای زیبایی بانوان به شمار می‌آید. این رسم البته محدود به آفریقا نبوده و در میان برخی از جوامع آمریکای لاتین نیز مشاهده شده است.

معیارهای زیبایی بانوان: خالکوبی روی چانه – نیوزلند

به شکل سنتی، در میان زنان قوم مائوری که بومیان نیوزلند و استرالیا هستند،‌ خالکوبی بر روی چانه یکی از نشانه های زیبایی و جذب جنس مخالف به شمار می‌آمده است. این رسم مقدس که تا موکو (Ta Moko) نام دارد، در اصل ایجاد یک خالکوبی بر روی چانه بانوان است که برای آن شخص به صورت اختصاصی ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، طرح این خالکوبی ها برای هر فردی متفاوت است و نشان‌دهنده اصل و نسب و اطلاعات قومی و اجدادی اوست. تا موکو به صورت نمادین ارتباطات خانوادگی و قبیله‌ای زن را نشان می‌دهد و همچنین، نماد جایگاه اجتماعی او در قبیله‌اش نیز به شمار می‌رود.

این رسم شاید منحصر به بانوان نباشد اما، در میان بانوان به دلیل زیباتر شدن دنبال می‌شود. به عبارت دیگر، خالکوبی کردن لب‌ها و چانه باعث می‌شود که لب‌های این خانم‌ها بزرگ‌تر جلوه کند که این خود از معیار‌های زیبایی در بین اجتماعات آن‌هاست. البته، نوع انجام دادن این مراسم و شکل خالکوبی هم در طول زمان دستخوش تغییرات شده اما همچنان، با هدف جذب آقایان صورت می‌گیرد. به گفته دکتر نگاهویا ته اوکوتوکو (Dr. Ngahuia Te Awektuku) استاد روانشناسی، این کار دیگر برای زنان امروزی مائوری جنبه آیینی و سنتی نداشته و آن‌ها بیشتر به این کار به چشم نوعی مد نگاه می‌کنند. وی در ادامه می‌افزاید که این کار نشان‌دهنده میراث آبا و اجدادی و حاکی از حس غرور نسبت به گذشته مردمان این قوم است.

معیارهای زیبایی بانوان: آفتاب و مهتاب ندیدن – آسیا

معیارهای زیبایی بانوان

در بسیاری از کشور‌های آسیایی داشتن پوستی بسیار سفید و حتی رنگ پریده نشان‌دهنده زیبایی است. پس، طبیعی است که خانم‌هایی که در این جوامع زندگی می‌کنند به هر شکلی که ممکن است از آفتاب دوری کنند تا از نگاه جامعه خود زیباتر جلوه کنند. به عنوان مثال، در کشور کره جنوبی رایج است که خانم‌ها با کلاه‌های نقاب دار بسیار بزرگ از خانه خارج شوند تا از آفتاب سوخته شدن چهره خود جلوگیری کنند. شاید جالب باشد بدانید که خانم‌های کره‌ای حتی در گرم‌ترین ماه‌های سال نیز بدن خود را در معرض تابش آفتاب قرار نمی‌دهند تا مبادا رنگ پوستشان تغییر نکند.

ریشه این رسم را شاید بتوان در تاریخ این سرزمین پیدا کرد. از نگاه تاریخی و سنتی، تنها رعیت‌ها و فقیران دچار آفتاب‌سوختگی می‌شدند و رنگ پوستشان تغییر می‌کرد زیرا تنها آنان مجبور به کار کردن در بیرون از منزل بودند. از سوی دیگر اما، داشتن پوست روشن و رنگ پریده نشان دهنده ثروت و داشتن زندگی لوکس بود. آن دسته از زنان کره‌ای که از تمکن مالی بیشتری برخوردار هستند مبلغ قابل توجهی را صرف کرم‌های روشن کننده پوست می‌کنند. در واقع، بنا بر گزارشی که سازمان تحلیلی صنعت جهانی در سال 2009 منتشر کرده است،‌ روشن کردن پوست یک صنعت 10 میلیارد دلاری در سرتاسر جهان به شمار می آید. این سازمان همچنین پیش بینی کرده است که این مبلغ تا سال 2020 از مرز 23 میلیارد دلار نیز خواهد گذشت.

جالب است که در بخشی از دنیا، همه دوست دارند با برنزه شدن جذاب و خواستنی شوند و در کره جنوبی، دقیقاً نقطه مخالف این مساله زیبا دانسته می‌شود.

معیارهای زیبایی بانوان: وزن بالا و چاقی – موریتانی

معیارهای زیبایی بانوان

در کشور آفریقایی موریتانی، خشکسالی و قحطی پدیده‌های شایع هستند، پس طبیعی است که داشتن اضافه وزن در چنین شرایطی نشان‌دهنده خوشبختی و ثروت و البته یکی از معیار‌های زیبایی باشد. جالب است بدانید که داشتن اضافه وزن در بانوان چنان جذاب محسوب می‌شود که بسیاری از دختران جوان به مراکز خاصی فرستاده می‌شوند تا با خوردن بیش از حد، وزن خود را افزایش دهند. بر اساس گزارشات منابع مختلف خبری، وزن دختران ساکن در این مراکز تا حدود 100 کیلو نیز افزایش پیدا می‌کند البته، خوشبختانه این رسم عجیب و غریب به تدریج کنار گذاشته می‌شود.

به گفته یکی از بانوان این سرزمین به نام لیلا، مردم موریتانی دیگر به این رسم باور ندارند. وی در ادامه می‌افزاید که به صورت سنتی، داشتن همسری چاق نماد ثروت بود. اما امروزه دیگر استانداردها عوض شده و دیگر چاقی معیار زیبایی به شمار نمی‌رود. در عوض، زیبایی طبیعی و عادات غذایی نرمال جذاب شناخته می‌شوند.

معیارهای زیبایی بانوان: رنگ حنا – هند

معیارهای زیبایی بانوان

زنان هندی معمولاً خود را انواع حلقه بینی و بیندی (نشان قرمز رنگ وسط پیشانی) می‌آرایند تا زیباتر شوند، اما در مراسم ویژه‌ای مانند انواع جشنواره‌ها و یا مراسم عروسی به زیور‌آلات خود حنا را هم اضافه می‌کنند. شرکت تولید لوازم آرایش لورئال (L’Oréal) طی پژوهشی متوجه شده است که در فرهنگ هندی، زیبایی نشانی الهی است و چیزی است که باید همیشه به دنبال آن بود. همچنین، این شرکت متوجه این مساله شده است که در هند نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها داشتن پوست روشن‌تر از معیار‌های زیبایی قلمداد می‌شوند و زنان مبلغ زیادی را صرف کرم‌های روشن‌کننده پوست می‌کنند.

لورئال در ادامه بیان می‌کند که خط چشم، بیندی‌های رنگی و جواهر نشان و البته حنا گذاشتن بر روی دست و پا همیشه و در طول قرن‌ها از نشانه‌های زیبایی در هند بوده است. اما، با از راه رسیدن سینمای بالیوود معیارهای جدیدی هم به جامعه هند اضافه شده است. پوست روشن، اندام موزوم و متناسب، چشمان درشت و موی بلند و تیره اما درخشان از جمله استانداردهایی هستند که توسط بالیوود در جامعه هند به وجود آمده اند و علی‌رغم بافت فرهنگی گوناگون مردمان این کشور، در سرتاسر هند دنباله رو دارند.

معیارهای زیبایی بانوان: داشتن جای زخم – آفریقا

معیارهای زیبایی بانوان

ایجاد عمدی زخم یکی از رسم‌هایی است که در نقاط مختلف دنیا از غرب اقیانوس آرام گرفته تا جنوب آفریقا رواج دارد. در بسیاری از این فرهنگ‌ها مردان و زنان به طور یکسان و طی فرآیندی دردناک بر روی بدن خود جای زخم ایجاد می‌کنند. شاید به نظر عجیب برسد که زنان این قبایل بر روی بالاتنه خود جای زخم ایجاد می‌کنند زیرا به نظر آن‌ها این کار اغواگری و جذابیت آن‌ّها را افزایش می‌دهد.

درست مانند خالکوبی‌های روی صورت زنان مائوری، جای زخم نیز در برخی قبایل می‌تواند نشان دهنده موقعیت اجتماعی و نقش های سیاسی و یا مذهبی و صد البته تبارشناسی او باشد. دلیل این که این کار به عنوان نشان زیبایی شناخته می‌شود این است که در بسیاری از موارد، این نشان‌ها حاکی از سپری شدن مراحل مختلف زندگی دوشیزگان هستند و تغییر و تحولات بدنی آن‌ها از کودکی تا بلوغ را نشان می‌دهند. وقتی که تعداد جای زخم‌ها به میزان مشخصی برسد، دیگر سن ازدواج دختران فرا می‌رسد و این جای زخم‌ها برای مردان قبیله هم بسیار جذابند.

معیارهای زیبایی بانوان: زیبایی طبیعی – فرانسه

معیارهای زیبایی بانوان

درست در حالی که در بسیاری از فرهنگ‌ها استفاده از میزان بسیار زیادی از لوازم آرایشی به عنوان نماد زیبایی شناخته می‌شود در کشور اصلی تولید کننده مد، عطر و البته لوازم آرایش، زنان ترجیح می‌دهند ظاهر طبیعی داشته باشند. به عبارت دیگر، زنان فرانسوی یا کلاً آرایش نمی‌کنند و یا میزان استفاده آنان از لوازم آرایش حداقل است و به جای این کار ترجیح می دهند زیبایی طبیعی چهره خود را برجسته تر کنند. بسیاری از زنان فرانسوی دوست دارند خودشان باشند و از تغییر چهره برای زیباتر جلوه کردن بیزارند و مایلند خود را همان‌طور که هستند بپذیرند.

اما، لازمه داشتن ظاهری طبیعی، پوستی سلام و بی‌نقص است. پس طبیعی است که زنان فرانسوی مبلغ سرسام آوری را صرف کرم‌ها و محصولات مراقبت از پوست کنند تا همیشه پوستی ایده‌آل داشته باشند. با این‌ کار دیگر خیلی لازم نیست ظاهر خود را عوض کنند و یا آرایش خاصی داشته باشند و میتوانند در هر شرایطی زیبا به نظر برسند.

در این مقاله تلاش کردیم به برخی از معیارهای زیبایی بانوان در سرتاسر جهان بپردازیم. به خاطر داشته باشید که یکی از استانداردهای زیبایی که صرف نظر از نژاد و فرهنگ در همه جهان مشترک است، این است که خود خودمان باشیم. آیا شما هم با این مساله موافقید؟ دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: TheList

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان