محمد محمدی، عضو هئیت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: گرانیها نارضایتی عمومی را به همراه داشته است و مدیران نمیتوانند بر قیمتها کنترل و نظارتی داشته باشند.
محمدی عنوان کرد: زمانی که گرانی میشود تازه مدیران به فکر چاره اندیشی میافتند و اقدام به واردات میکنند، حال در این میان دلالان و واسطهها سود میبرند و هر زمانی این واسطهها اراده کنند، مردم ضرر میکنند. امروزه به معیشت مردم توجهی نمیشود یا اگر هم توجه شود کم است و همین امر نارضایتی مردم را به همراه داشته است.
عضو هئیت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان بیان کرد: سوال این است که چرا مسئولان قبل از گرانی به فکر نیستند و کنترل و نظارتی بر قیمتها ندارند؟، چرا آنفولانزا، گرمای هوا، سرمای هوا و غیره را که روی قیمت کالاها تاثیر میگذارند را پیش بینی نمیکنند؟، عملکرد مدیران ما حکایت نوش دارو پس از مرک سهراب است.
وی گفت: گوشت کیلویی 30 هزار تومان بود و به راحتی قیمت آن را به 40 و سپس به 50 هزار تومان رساندند و در این میان با واردات گوشت قیمت ها را به 40 هزار تومان رساندند و حال ادعا میکنند که قیمت گوشت کاهش یافته است، این در حالی است که ارزان نشده و قیمت اصلی 30 هزار تومان است. انگار زرنگی کردند که قیمت کالایی را 90 درصد گران کنند و حال با 20 درصد کاهش ادعای ارزانی میکنند.
محمدی با اشاره به فقدان نظارت بر واردات کالاها گفت: در حالی که باید یک درصد مشخصی وارد کننده از واردات کالا سود ببرند، اما میبینیم که کالایی به ارزش 16 میلیون تومان وارد میشود و در بازار 45 میلیون تومان به فروش میرسد و حال از این سود بردنها قانع نیستند و با نوسانات ارزی باز هم قیمتها را افزایش میدهند.
وی در پایان عنوان کرد: اگر مدیران نمیتوانند جلوی گرانیها را بگیرند و بر قیمتها کنترل و نظارت داشته باشند، جا را برای مدیران توانمند خالی کنند.