ماهان شبکه ایرانیان

فیبر کربن مدرن؛ ابتکار انقلابی لامبورگینی

فیبر کربن خالص، سبک و کارآمد است؛ اما چندان مستحکم نیست و شکنندگی بالایی دارد. لامبورگینی در چند سال گذشته روی پروژه‌ی فیبر کربن سخت با قابلیت فورج‌کاری سرمایه‌گذاری کرده و با همکاری چند برند دیگر به این آلیاژ ارزشمند دست‌ یافته است.

فیبر کربن مدرن؛ ابتکار انقلابی لامبورگینی

وقتی سخن از ابرخودروهای بسیار سریع و گران‌قیمت باشد، نمی‌توان اهمیت بالای فیبر کربن را نادیده گرفت. این ماده مختص سوپراسپرت‌ها نیست و سال‌ها از کاربرد آن در صنایع هوایی و به‌خصوص ماهواره‌ها و موشک‌ها می‌گذرد. قطعات فیبر کربن را می‌توان به هر شکلی تولید ‌کرد و با وزن بسیار پایینی که دارد، به ماده‌ای تأثیرگذار در صنایع مختلف تبدیل شده است. لامبورگینی همچون بسیاری دیگر از شرکت‌های فعال در ساخت خودروهای اسپرت، مدت‌ها است که از فیبر کربن در محصولات خود استفاده می‌کند؛ اما به‌تازگی موفق به توسعه‌ی آلیاژی شده است که فورج‌ کامپوزیت نامیده می‌شود و به نظر می‌رسد تحولی عظیم در ساخت قطعات سبک و سخت باشد.

در سال 2014 لامبورگینی و کمپانی بوئینگ همکاری نزدیکی در ساخت قطعات با استفاده از فیبر کربن مدرن داشتند که در خودروی لامبورگینی اونتادرو و بوئینگ 787 به سرانجام رسید؛ حال با حضور یک برند سازنده‌ی لوازم ورزش گلف به نام کالاوی، پروژه‌ی فورج‌کامپوزیت فیبر کربن به مرحله‌ی تازه‌ای رسیده است که می‌تواند انقلابی در علم مهندسی مواد باشد.

دانلود با کیفیت 360p   720p   

اولین محصول لامبورگینی که از این آلیاژ جدید در ساخت آن استفاده شد؛ مدل سستو المنتو (Sesto Elemento) بود که در سال 2011 معرفی شد و به تعداد 20 دستگاه با قیمتی بیش از 2.2 میلیون دلار فروخته شد. این مدل با پیشرانه‌ی 10 سیلندر 5.2 لیتری، 570 اسب بخار قدرت و سامانه‌ی دودیفرانسیل، تنها 990 کیلوگرم وزن داشت. سستو المنتو با شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 2.5 ثانیه و نهایت سرعت 340 کیلومتر بر ساعت، توانست اهمیت استفاده از فورج‌کامپوزیت فیبر کربن را ثابت کند. به لطف استفاده از این آلیاژ جدید بود که مدل هوراکان پرفورمانته، توانست سریع‌ترین خودروی سواری دنیا در پیست نوربرگ‌رینگ باشد.

فورج کامپوزیت فیبر کربن

فورج‌کامپوزیت فیبر کربن تفاوت‌های کوچکی با فیبر کربن استاندارد دارد که قابلیت چکش‌خواری و استقامت بالایی به آن می‌دهد. در این فناوری، بین لایه‌های فیبر کربن از نوعی رزین استفاده می‌شود که آن را بسیار نرم و انعطاف‌پذیر می‌کند. پس از ساخت این ماده، آن را در قالب و تحت فشار و گرما قرار می‌دهند تا به شکل دلخواه درآید. حرارت 135 درجه‌ی سلسیوس و فشار 80 بار، قطعه‌ی حاصل را بسیار سخت و آماده‌ی استفاده می‌کند.

پروسه‌ی قالب‌گیری فورج‌کامپوزیت فیبر کربن، تنها 5 دقیقه طول می‌کشد و البته با تغییراتی در میزان رزین و دیگر مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن، می‌توان میزان سختی و ضخامت آن را تغییر داد. تولید انبوه این ماده به سادگی امکان‌پذیر است و مقاومت حرارتی بالای آلیاژهایی از آن، می‌تواند در ساخت قطعات پیشرانه مثل سیلندر و پیستون نیز راهگشا باشد.

در فیلم کوتاه ادامه‌ی این مطلب، می‌توانید با روند ساخت قطعات لامبورگینی با استفاده از فورج‌کامپوزیت فیبر کربن، آشنا شوید.

دانلود با کیفیت 360p  720p  1080p

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان