مهدی صادقی در گفت‌وگو با مهر:

«فوتبال سینماست» منتشر شد/تاثیر فینال جام جهانی بر سرنوشت ملت‌ها

«فوتبال سینماست» نوشته مهدی صادقی را انتشارات رسم منتشر کرد. در این کتاب با تحلیل فیلم «معجزه برن» به تاثیر قهرمانی آلمان در جام جهانی ۵۴ و تاثیر آن بر اقتصاد و فرهنگ کشور آلمان پرداخته است.

«فوتبال سینماست» منتشر شد/تاثیر فینال جام جهانی بر سرنوشت ملت‌ها

مهدی صادقی به خبرنگار مهر گفت: کتاب «فوتبال سینماست» با عنوان فرعی «معجزه برن و قهرمانی آلمان در جام جهانی فوتبال» در ادامه کتاب‌های قبلی من است که در آن به تحلیل یک فیلم با استفاده از رویکردهای جدید می‌پرداختم. «معجزه برن» ساخته سونک وورتمن در سال 2003 ساخته شد و نظر من بر این است که آلمان‌ها با ساخت این فیلم به استقبال از میزبانی خود از جام جهانی 2006 رفتند تا با یادآوری خاطره اولین قهرمانی‌شان در جام جهانی فوتبال در 2006 هم موفق شوند.

وی افزود: متاسفانه منتقدان و مفسران سینما خیلی راحت از کنار «معجزه برن» گذشتند، در صورتی که این فیلم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در بازی فینال 54 آلمان و مجارستان در مقابل هم قرار گرفتند. در دوره مقدماتی همین جام مجارستان توانسته بود با هشت گل در مقابل سه گلی که دریافت کرد، برنده بازی باشد. در فینال نیزهمه گمان داشتند که مجارستان به راحتی بازی را می‌برد و البته در ابتدا نیز با دو گل پیش افتاد، اما در نهایت آلمان بازی را سه بر دو برد و همین باعث شد تا معجزه برن شکل گیرد.

صادقی ادامه داد: کارگردان خوش ذوق «معجزه برن» این بازی فینال را تلفیق کرد با داستان پسربچه‌ای که با پدرش از اسرای جنگ جهانی دوم بودند.  در فیلم دو موضوع مهم مطرح می‌شود، نخست فوتبال و دیگری خانواده. پسر بچه نماد خانواده است و البته دوست هلموت ران، یکی از بازیکنان تیم فوتبال آلمان که در بازی فینال گل پیروزی آلمان را به ثمر می‌رساند.

صادقی درباره تلفیق یک رخداد واقعی با داستانی خیالی در فیلم «معجزه برن» نیز چنین توضیح داد: در آثاری چون «هزار دستان» رویدادهای واقعی با داستانی خیالی ترکیب شده و یک سریال و فیلم سینمایی ماندگار را آفریدند. در «معجزه برن» هم همین اتفاق رخ می‌دهد. حتی هلموت ران به پسربچه فیلم می‌گوید که اگر تو در کنار زمین باشی شانس به من رو می‌کند. وقتی فیلم را موشکافی کنیم، متوجه قابلیت‌های بسیار آن می‌شویم در صورتی که تمام تحلیل‌ها و نقدها درباره این فیلم صرفا به بحث اصلی یعنی فوتبال باز می‌گردد.

این نویسنده و پژوهشگر همچنین با اشاره به این نکته که «معجزه برن» مسائل ظریف جنگ جهانی دوم را نیز مطرح می‌کند، گفت: جمله‌ای در پایان فیلم بر پرده سینما به این مضمون نقش می‌بنند که «شکوفایی اقتصادی آلمان پس از این برد رخ داد.» آلمان‌ها در جنگ جهانی دوم بسیار سرخورده شده بودند. شکست آنها باعث تحقیرشان شده بود، اما وقتی در این جام قهرمان شدند، به این نتیجه رسیدند که جهان دوباره آها را باور کرده است. بنابراین انگیزه رشد کردن پیدا کرده و تلاش مضاعف می‌کنند و در نهایت به جایگاه و قطبیت خود در جهان باز می‌گردند.

«فوتبال سینماست» نوشته مهدی صادقی با شمارگان 500 نسخه، 164 صفحه و بهای 17 هزار تومان از سوی نشر رسم روانه کتابفروشی‌ها شده است.

مهدی صادقی، پژوهشگر هنر و مدرس دانشگاه است.  از میان کتاب‌های منتشر شده او می‌توان به این موارد اشاره کرد: «حاتمی در امتداد فردوسی: تحلیل تاریخ‌محور بر هزاردستان علی حاتمی با نگاه به چندی از داستان‌های شاهنامه»، «گرافیک و خلاقیت»، «گرافیک و سینما»، «کتاب چوبی گرافیک ایران»، «کتاب کبریت ایران»، «جنگل آسفالت»، «گرافیک و هلوژی: تمرینی برای خلاقیت در طراحی گرافیک» با همکاری زکیه رستمی و افسانه فیروزه، «سه: گزیده طرح‌های مهدی صادقی درباره موسیقی» و «گوتنبرگ 555: منتخب پوسترهای طراحان گرافیک ایران».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر