ماهان شبکه ایرانیان

گزارش مهر از فیلم سردار شهید علی هاشمی؛

«مرغابی دشت سرخ» به پرواز درنیامد/ فیلم سردار هور رنگ اکران ندید

اهواز - فیلم سینمایی «مرغابی دشت سرخ» که قرار بود شخصیت سردار شهید علی هاشمی را به تصویر بکشد، بعد از حدود پنج سال از آغاز ساخت آن، هنوز رنگ اکران به خود ندیده است.

«مرغابی دشت سرخ» به پرواز درنیامد/ فیلم سردار هور رنگ اکران ندید

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - سمیه تیاری: آخرین تصویر باقی مانده او را با اورکت خاکی رنگ و چهره ای همراه با محاسن نشان می دهد. از همان عاشقان ارزش های اسلامی بود کسی که به دلیل بومی بودن در خوزستان، توانست کارهای بزرگی به سود کشور انجام دهد.

 سردار علی هاشمی که کار راه اندازی و فرماندهی قرارگاه سری نصرت را به عهده داشت، در پی یکی از حملات ارتش بعث، قرارگاه نصرت مورد اصابت قرار گرفت و به همراه تعدادی از همرزمانش به شهادت رسید. از آنجا که احتمال داده می شد این سردار اسیر شده باشد و لازم بود عراق متوجه نشود که چه عنصر مهمی از سپاه ایران را به اسارت گرفته است، تا مدت 22 سال تلاشی برای جستجوی هور و یافتن پیکر او نشد و اصولا سعی شد خبری در خصوص اسارت وی منتشر نشود.

شهید هاشمی در دوران دفاع مقدس توانست قرارگاه نصرت را در منطقه هورالهویزه راه اندازی کند و با مطالعات و تحقیقاتی که از این منطقه داشت شرایطی را فراهم کرد که پس از چند عملیات ناموفقی که ایران در جبهه داشت شرایط جبهه ها را به نفع کشور تغییر دهد و در این زمان سپاه به این نتیجه رسید که می تواند از منطقه هورالهویزه عملیاتی را به سمت مواضع ارتش بعثی برای تصرف جاده اماره- بصره انجام دهد و منطقه وسیعی را به تصرف دربیاورد تا از این طریق فشار بر ارتش عراق افزایش یابد.

در شرایطی که عملیاتهای نظامی ایران به بن بست رسیده بود؛ قرارگاه نصرت توانست منطقه هورالهویزه و جزایر مجنون را برای عملیات آماده کند. شهید علی هاشمی و همراهانش در قرارگاه نصرت کار بزرگی انجام دادند و یکی از عملیاتهای بزرگ جنگ در سوم اسفند سال 62 در این منطقه به اجرا در آمد که نام خیبر را به خود گرفت و در سال بعد (63) نیز عملیات دیگری در این منطقه به نام بدر انجام شد. در واقع یکی از جبهه های فعال عملیاتی ایران علیه رژیم بعث عراق منطقه هورالهویزه بود که شهید علی هاشمی آن را طراحی کرد.

در روزهای آخر جنگ ارتش عراق حملات خود را به جبهه های ایران آغاز کرد و در پی حمله ای که عراق در پشت قرارگاه نصرت داشت شهید علی هاشمی و تعدادی از دوستانش به این منطقه عزیمت کردند و ظاهرا در داخل هور مورد اصابت آتش دشمن قرار گرفته و در خود هور به شهادت می رسند.

سردار علی هاشمی در چهارم تیرماه 1367 به دنبال تهاجم سراسری عراق به جزیره مجنون و پس از اطمینان از تخلیه جزیره، به هنگام ترک مقر فرماندهی سپاه ششم نیروی زمینی، به همراه سردار علی اصغر گرجی زاده (فرمانده سپاه ششم نیروی زمینی سپاه) هدف موشک‌های هلی کوپترهای عراقی قرار گرفت و به شهادت رسید با توجه به مجروح شدن و اسارت گرجی زاده، تا مدت‌ها تصور می‌شد  سردار هاشمی در عراق اسیر است. در سال 1389 پیکر مطهر هاشمی در هور کشف و در شهر اهواز به خاک سپرده شد.

به دلیل عدم معرفی این سردار با این گمان که در اسارت عراق باشد، چندان شناختی درباره او وجود نداشت و برای جبران همین کاستی ها تصمیم گرفته شد فیلمی درباره شناساندن وی ساخته شود؛ فیلمی که به گفته تعدادی از فیلمسازان موفق نبوده و نتوانسته برای معرفی سردار هور قدمی بردارد. 

ساخت فیلم شهید علی هاشمی با نام «مرغابی دشت سرخ» مهرماه سال 1390 با حضور شمقدری رئیس وقت سازمان سینمایی کشور در یکی از پارک های اهواز کلید خورد. آرش مجیدی، جمشید جهان‌زاده، اکبر سنگی، کاظم هژیر آزاد، رضا فیاضی، غلامرضا فرامرزیان، یلدا قشقایی، رز رضوی از جمله بازیگران این فیلم بودند که جلوی دوربین رفتند.

لطف الله سپهر مدیرکل ارشاد اسلامی خوزستان در مراسم کلید خوردن فیلم سینمایی مرغابی دشت سرخ گفته بود: هدف از تولید این فیلم بلند سینمایی به تصویر کشیدن زندگی، رشادت و غیورمردی این دلاور بزرگ ملی است که امیدواریم نسل های آینده و جوانان بیشتر با این قهرمان ملی آشنا شوند.

تخصیص بودجه ای کلان
          
یکی از فیلمسازان خوزستانی درباره این فیلم به خبرگزاری مهر می گوید: تخصیص بودجه ای کلان برای پروژه فیلم سینمایی سردار هور فی نفسه اتفاق شایسته ای بود. علامت استفهامی که هنوز پاسخ داده نشد این است که چرا این فیلم به جشنواره فجر راه نیافت و رد شد؟ به رغم اینکه سیاست جشنواره این است که  فیلمهایی با مضمون دفاع مقدس را با اغماض از کمبودهای فنی شان بپذیرد.

حمید آل حمودی می افزاید: متاسفانه به رای خیلی از صاحبنظران، این فیلم فاقد حداقل های اصول روایت بود. بی شک با چنین بودجه ای می شد 10 فیلم نیمه بلند با 10 دیدگاه مختلف در مورد شخصیت سترگ سردار هور، علی هاشمی ساخت. افزون بر بودجه کلان، خدمات لجستیکی بسیاری نیز به این فیلم ارائه شد. اما نتیجه بسیار بد بود. این بودجه می توانست موتور محرکی برای چندین فیلم و فیلمساز دیگر باشد. اما متاسفانه خروجی فیلم تاسف آور است. 

وی با اشاره به هدر روی بودجه در این فیلم توضیح می دهد: انتخاب کارگردان مناسب نبود. کارگردان این فیلم اگرچه در زمینه ساخت فیلم های اکشن بسیار موفق است  و هنوز فیلم تیرباران از کارهای موفق و تاثیر گذارش در یادها هست اما در زمینه ساخت فیلم دفاع مقدس چندان موفق عمل نکرد. یکی از موضوعات مهمی که در نظر گرفته نشد عدم وجود نظارت کیفی بر کار بود. ضرورت داشت یک کارگروه بر چگونگی انجام کار نظارت می داشت. 

آل حمودی بیان می کند: به نظر می رسد در این زمینه مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، خودمحورانه عمل کرد. هنگامی که از مرکز به استان اعلام شد درباره چند سردار خوزستانی فیلم سینمایی تهیه شود قرار بر این شد که درباره علی هاشمی فیلمی تهیه کنند اما برای روال کار هیچ مشورتی انجام نشد.

خلف وعده مسئولان

از سوی دیگر، کارگردان این فیلم در گفتگو با مهر اظهار می کند: اکران نشدن این فیلم دلایل غیر فیلمی دارد. یکی از دلایل باقی نماندن تهیه کننده با آن است، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت استان که تهیه کننده این فیلم بود پس از تغییر سمت و منتقل شدن به جای دیگر، سبب شد فیلم بدون تهیه کننده بماند.

علی اصغر شادروان می افزاید: این فیلم حتی پروانه نمایش هم گرفت و برای برخی مقامات رسمی مانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی پخش شد و مورد تحسین قرار گرفت. یکی دیگر از موانع عدم اکران، این است که فیلم دولتی بود و بنابراین فرصت نمایش عمومی پیدا نکرد چون دولتی ها اجازه این کار را نمی دادند با اینکه پیشنهاد از رسانه های تصویری مانند اداره تئاتر برای پخش آن داشتیم. 

وی در ادامه توضیح می دهد: باید کارهای فنی فیلم انجام شود که هنوز انجام نشده و سبب شده که فیلم نتواند اکران شود از آنجا که برای انجام کارهای فنی بودجه لازم است و تهیه کننده ای هم نیست که این هزینه را تامین کند بنابراین کار نیمه تمام رها شده است. 

شادروان درباره میزان بودجه فیلم بیان می کند: کل بودجه ای که برای تهیه این فیلم به دست من رسید 400 میلیون تومان بود اما بیش از این بودجه را خرج کردیم بنده به عنوان نویسنده و کارگردان بیشتر از 25 میلیون تومان دریافت نکردم و در این کار با کمبود بودجه مواجه شدیم.

فیلم خیلی بدی بود

اما یکی دیگر از فیلمسازان استان نظر متفاوتی در این باره دارد و با مسئول دانستن کارگردان در قبال تکمیل فیلم اظهار می کند: خیلی فیلم بدی بود. یک و نیم میلیارد تومان برای آن هزینه شد و ساخت آن پنج ماه طول کشید. با احتساب کم خرج ترین فیلم هم حداقل هزینه لازم برای این کار بسیار بیشتر از 400 میلیون تومان است که توسط کارگردان به عنوان بودجه تعریف می شود. حتی در صورتی که نقص فنی سبب عدم اکران فیلم شده باشد باز هم مسئولیت این نقص به عهده کارگردان است. 

عباس شفیعی می افزاید: مخارج چنین فیلمی حداقل یک میلیارد تومان بوده است. هر چند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم 800 میلیون تومان را اعلام کرده است. البته شاید هم واقعا این رقمی است که اعلام شده است و اداره تا یک مرحله ای این فیلم را حمایت کرد و سپس آن را رها کرد. اما عدم تخصیص بودجه برای انجام کارهای فنی فیلم تنها بخشی از موضوع است و همه آن نیست زیرا اشکالات خود فیلم، دوبله آن، بازیگران و... را نیز باید در نظر گرفت. این فیلم سال 93 یک بار در سینما هلال اهواز پخش شد اما کار اینقدر ضعیف بود که ترجیح دادند نمایش آن را متوقف کنند.

جدای از جستجو برای یافتن مقصر ناتمام ماندن این فیلم، تخصیص بودجه کلان برای کارهای هنری با ارزش معنوی برای آن است که نتیجه سبب پررنگ شدن و مطرح شدن کسانی باشد که به رغم فداکاری های بزرگ، ناشناخته باقی مانده اند. اما وقتی هدف، جامه عمل نپوشد امثال علی هاشمی گویی همچنان در دل هور، میان نیزارها و آب نیمه خشک آن باقی مانده اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان