در همایش نقش پژوهش در فرایند قانون‌گذاری؛

اسماعیلی: آینده‌نگری باید جای خود را به آینده‌پژوهی بدهد

خبرگزاری میزان: «محسن اسماعیلی» در هفتمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری گفت: باید در زمینه پژوهش احساس نیاز کنیم و در این زمینه آینده نگری داشته باشیم.

وی افزود: ما باید آینده نگری در فرآیند تقنین را به آینده پژوهی برای تقنین تبدیل کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه آینده پژوهی به عنوان یک ضرورت پذیرفته شده است گفت: پیش از این ما می‌آمدیم و آینده را حدس می‌زدیم و پس از آن به تقنین می‌پرداختیم، اما امروز این گفتمان تغییر کرده و ما نباید آینده را حدس بزنیم؛ لذا ما باید آینده را براساس پژوهش بسازیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به تفاوت آینده پژوهی و آینده نگری بیان داشت: ما در آینده پژوهی دیر کرده‌ایم و باید با استعداد‌هایی که داریم این عقب ماندگی را جبران کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: در حال حاضر تحول دانش با سرعتی اتفاق می‌افتد که اگر آینده پژوهی در کشور اتفاق نیفتد عقب ماندگی‌ها با سرعت بیشتری به سمت ما می‌آیند.

وی با بیان اینکه در تدوین طرح‌ها باید پیش و پس از قوانین را مورد اهمیت قرار دهیم اظهار داشت: ما قانون می‌نویسیم و از قضا قانون خوب هم می‌نویسیم، اما در برخی موارد این قوانین با واقعیت‌های اجتماعی منطبق نیست که می‌تواند خسارت بار باشد.

اسماعیلی تصریح کرد: ما باید قبل و بعد از قوانین را مد نظر قرار دهیم لذا قطعا اجرای قوانین امری مهم است، اما مهم‌تر از آن ما موضوع نظارت بر قوانین را داریم. چرا که تقنین موثر جزء فرایند قانون گذاری است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان داشت: ما امروز خیلی از قوانین خوب را می‌بینیم که به هر دلیلی به آن عمل نمی‌شود که این مسئله به روح قانون گرایی در کشور آسیب وارد می‌کند.

وی بیان داشت: در برخی موارد هم همه ما می‌بینیم که قانون اجرا نمی‌شود و روی‌مان را آن طرف می‌گیریم و به موضوع عدم اجرای قانون توجه نمی‌کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: اگر روزی دیدیم که قانونی تصویب شد و این قانون در رده مسئولان کشور زیر پا گذاشته شد باید بدانیم کیان مجلس و روح قانون گذاری آسیب خورده است.

وی با اشاره به تاکیدات مرحوم نایینی بیان داشت: صد سال پیش در نجف یک روحانی که اصلا تجربه تقنین نداشت کتابی نوشت و در این کتاب اذعان داشت که جایگاه قانون برای مسئولین کشور به منزله رساله عملیه برای آحاد مردم است؛ بنابراین همان طور که یک مقلد پیش از اینکه کاری را انجام دهد به سراغ مرجع تقلید خود می‌رود، کسی که متصدی امور در کشور می‌شود هم باید پیش از هر اقدامی قانون مصوب مجلس را پیش چشمش بگیرد تا برخلاف آن حرکت نکند.

وی با اشاره به اظهارات امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه تخلف از قوانین حرام است گفت: با این حال در برخی موارد تخلف از قوانین انجام می‌شود که این مسئله می‌تواند ضربه محکمی به کیان کشور وارد کند. معنا ندارد که یک شبکه‌ای که غیرقانونی است همه در آن شبکه باشند.

اسماعیلی با بیان اینکه تا قانون، قانون است باید مقدس شمرده شود اظهار داشت: در حقیقت مجلس بخشی از اعمال ولایت است که به همین لحاظ است که قانون باید محترم شمرده شود.

اسماعیلی با بیان اینکه ما باید واقعیت‌ها را مدیریت کنیم وگرنه واقعیت‌ها ما را مدیریت خواهند کرد، گفت: ما نیازمند یک تحول در فرایند قانون گذاری هستیم بنابراین دیگر از این مسئله عبور کردیم که نقش پژوهش را در ارگان چنین برنامه‌ها ببینم چرا که ما از نقش پژوهش گذشته‌ایم و در حال حاضر باید چگونگی تاثیرگذاری قوانین را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

اسماعیلی با بیان اینکه پژوهش هزینه نیست و پس انداز است گفت: ما باید بدانیم اگر این کشور قرار است در منطقه و جهان نقش منحصر به فردی ایفا کند ایفای این نقش بدون آینده پژوهی و آینده پژوهی هم بدون توان علمی محقق نخواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر