به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، شاهرخ شجری در جلسه کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی مشهد در اتاق بازرگانی استان، اظهار کرد: اگر آمار صادرات 8 ماهه محصولات کشاورزی در سال 97 را با 96 مقایسه کنیم از لحاظ وزنی با رشد 15.74 درصد صادرات محصولات کشاورزی از 3 میلیون و 950 هزار تن به 4 میلیون و 575 هزار تن مواجه بودهایم.
وی افزود: همچنین از لحاظ ارزشی 18.74 درصد صادرات محصولات کشاورزی از 3 میلیارد و 844 میلیون دلار به 4 میلیارد و 564 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: واردات هم در حقیقت با یک روند کاهشی مواجه بوده، یعنی از نظر وزنی 1.26 درصد و 6.94 درصد از نظر ارزشی شاهد کاهش واردات در طول این دوره مشابه بودیم. رشد وزنی و ارزشی و کاهش وزنی و ارزشی واردات باعث شده که تراز بازرگانی در بخش کشاورزی بهبود پیدا کند، یعنی از لحاظ وزنی تراز تجاری 8.7 درصد و از نظر ارزشی 35.13 درصد بهبود پیدا کرده است.
ما زیرساخت برای صادرات محصولات کشاورزی نداریم
وی خاطرنشان کرد: ما زیرساخت و بسترهای لازم برای صادرات محصولات کشاورزی نداریم، زیرا محصولات کشاورزی ماهیتا متفاوت با کالاهای دیگر هستند و عمدهترین آنها فساد پذیر و حجیم است و این باعث میشود که هزینههای حمل و نقل در مقایسه با محصولات بخشهای دیگر رقم عمدهای را به خود اختصاص دهد.
نیاز به تعداد کافی و لازم کانتینرهای یخچالدار برای صادرات داریم
مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: ما در کل کشور برای اینکه محصولات خود را به صورت سالم به کشورهای هدف خود منتقل کنیم، نیاز به تعداد کافی و لازم کانتینرهای یخچالدار داریم که در کل تعداد این کانتینرها به 350 عدد هم نمیرسد. لازم است که ما یک رایزنی و تعامل خوبی با وزارت راه و شهرسازی برای اینکه هم در تامین کانتینرهای یخچالدار و هم در صادر کردن مجوزهای لازم برای اینکه بتوانند این کانتیرها تا مبدا بارگیری عبور کنند، داشته باشیم.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در ذات صادراتی ما بوده این است که بیشتر محصولات را به صورت خام صادر میکنیم، بیان کرد: در سال گذشته 5 درصد از صادرات محصولات سیبزمینی به صورت فرآوری انجام شده و این 5 درصد دقیقا معادل 95 درصد سیبزمینی خامی بوده که صادر شده ارزآوری داشته است.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: ما باید به سمت صادرات محصولات فرآوری و با ارزش گام برداریم، باید تلاش کنیم صادرات خود را از حالت حجیم به بستههای کوچک تغییر دهیم و این تکنولوژی بستهبندی را تغییر دهیم تا بتوانیم از این طریق ارزآوری بیشتری را برای کشور ایجاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: یکسری مشکلات کلان اقتصادی هم امروز وجود دارد که از حیطه اختیارات ما خارج بوده که از این دست موارد میتوان به افزایش نرخ ارز و مسائل پیرامون تنظیم بازار اشاره کرد.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی بیان کرد: یکی از مشکلات دیگری که وجود دارد این است که عمده صادرکنندگان ما اطلاعات و آگاهی لازم از دستورالعملها و عملکرد با قوانین و مقررات کشورهای هدف برای اینکه چگونه از مزایای آنها استفاده کنند، ندارند.
شجری در خصوص راهکارهای توسعه صادرات، اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده صادرات محصولات کشاورزی ایران، ساختار عرضه محوری است، یعنی هرگاه که یک مازادی در رابطه با محصولات کشاوزی داریم به گونه ای عمل میکنیم که این مازاد را به صورت صادرات خارج کنیم، اما کشورهای هدف منتظر این مازاد نیستند، ما باید به سمت تقاضامحوری صادرات گام برداریم.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما باید آنچه که مصرفکننده خارجی نیاز دارد را تولید کنیم، گفت: این مساله امکانپذیر نخواهد بود مگر اینکه با مقیاس خرد صادرکننده را از طریق کنسرسیومهای صادراتی و ایجاد زنجیرهها بزرگتر کنیم تا بتوانیم یک گردش نقدی بیشتری ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه آموزش صادرکنندگان امری مهم است، بیان کرد: این امر زمینه آن را فراهم میکند که صادرکننده از مزایا و امتیازات بین المللی استفاده کند و از این طریق رغبت بیشتری را برای صادرات ایجاد کنیم.