خبرگزاری مهر: مسعود خوانساری در نشست بررسی یارانهها در همایش بررسی حکمرانی با بیان اینکه طرح افزایش قیمت حاملهای انرژی و تخصیص سهمیه سوخت به فرد به جای وسایل نقلیه در اتاق بازرگانی بررسی شده بود، گفت: در حال حاضر دهک دهم 23 برابر دهک اول از یارانه بنزین سود میبرد، اما اگر قرار باشد سهمیه سوخت به خودروها به جای فرد داده شود، غیرعادلانه خواهد بود. ما هم در اتاق بازرگانی به دولت اعلام کردیم تا از اجرای این کار جلوگیری شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه به جز سال 95 که رشد اقتصادی مثبت شد، رشد اقتصادی کشور در دهه 90 منفی بوده ادامه داد: سؤال این است که با اجرای روش فعلی یارانهها قرار است به چه هدفی دست یابیم.
وی با بیان اینکه به شدت برای اشتغالزایی نیازمند سرمایه گذاری هستیم، افزود:دو راه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در همه کشورها وجود دارد، اما در ایران سرمایه گذار خارجی وارد کشور نمیشود. در بخش سرمایه گذاری داخلی هم بانکها توان لازم برای حمایت از بخش خصوصی را ندارند، بنابراین در حال حاضر تنها راهی که برای سرمایه گذاری باقی میماند از محل صرفه جویی در مصرف سوخت است که درآمد آن را برای سرمایه گذاری در بخش صنعت و ایجاد اشتغال هزینه کنیم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: سال گذشته رئیس موسسه رده بندی جهانی فریزر به ایران آمد و از وی درباره سرمایه گذاری خارجی در ایران پرسیدیم، رئیس موسسه فریزر گفت: چرا شما به دنبال جذب سرمایه خارجی هستید، چرا جلوی خروج فزاینده سرمایه از کشور را نمیگیرید؟ این باید اولویت اول شما باشد. همچنین رئیس این موسسه با بیان اینکه ایرانیهای خارج از کشور سرمایه دارترین مهاجران خارجی هستند، به ما اعلام کرد که به دنبال جذب سرمایه آنها به عنوان اولویت دوم خود باشید. اولویت سوم را هم برای سرمایه گذاری خارجی قرار دهید. ما بررسی و مشاهده کردیم که اظهارات وی کاملا دقیق است.
وی افزود: پیش بینی میشود در ایران سالانه 180 تا 200 هزار میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت میشود، این در حالی است که هر خط متروی تهران با 7 هزار میلیارد تومان ساخته خواهد شد، بنابراین با این رقم بالای یارانه بنزین میتوانیم ظرف دو تا سه سال کل خطوط متروی تهران را تکمیل و اتوبوسرانی شهر را نوسازی کنیم.
رئیس اتاق تهران تصریح کرد: دو سال است که درباره FATF بحث میکنیم، آخر هم زیر بار آن میرویم، ولی به قیمت از دست دادن مزایای آن؛ در بخش آب هم سالهاست که تمام کارشناسان اعلام میکنند این روش استفاده از آب در مصارف کشاورزی و صنعت و خانگی ایجاد مشکل خواهد کرد، اما هیچ تصمیم عملیاتی گرفته نمیشود.
به گفته این فعال بخش خصوصی، هفتهای نیست که 10 تا 50 شرکت بزرگ کشور تعطیل نشوند، روزی نیست که صدها کارگر بیکار نشوند، سال گذشته از 1500 شرکت پیمانکاری نفتی 800 شرکت تعطیل شده اند.
وی ادامه داد: در ایران روزانه 90 میلیون لیتر بنزین سوزانده میشود، نیمی از خانوارهای ما خودرو یا موتورسیکلت دارند و بنزین بی رویه مصرف میشود، در حالی که در اروپا روزانه یک کیلومتر پیاده روی به طور میانگین از سوی هر فرد برای رسیدن به ایستگاه حمل و نقل عمومی انجام میشود، اما در ایران این اتفاق رخ نمیدهد و علاوه بر اینکه مردم رغبتی به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند و خواهان استفاده از حمل و نقل شخصی هستند شاهد اضافه وزن و بیماریهای مرتبط با نبود تحرک هستیم.
خوانساری یادآور شد: من با طرح ایجاد سهمیه بندی بنزین برای هر فرد و سپس فروش آن در صورت مصرف نکردن در یک بازار متشکل مخالفم، پیشنهاد مشخص ما در اتاق بازرگانی در خصوص مصرف سوخت این است که بنزین با نرخ 5 هزار تومان به فروش برسد و ما به التفاوت 4 هزار تومان در قالب یارانه نقدی پرداخت شود.
نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی تصریح کرد: با این روش مصرف سوخت و حاملهای انرژی کاهش یافته و بخشی از تولیدات مازاد بنزین و گازوئیل را نیز میتوانیم به همه کشورهای همسایه که خواهان هستند، صادر کنیم.
به گفته وی، در این روش 5 دهک بالای جامعه متضرر شده و 5 دهک پایین جامعه منتفع میشوند، این عادلانهترین روشی است که میشود در بخش مصرف سوخت انجام داد، ضمن اینکه دولت باید متعهد شود اگر قیمت نفت کاهش یابد، رقم یارانه نقدی را کاهش و اگر قیمت جهانی نفت افزایش یافت، رقم یارانه نقدی حاملهای انرژی را افزایش دهد.