اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

۳۴۰شهر تابستان را با تنش کم‌آبی پشت سر گذاشتند/ نبود موضع جدی در وزارت نیرو برای کند کردن روند سدسازی/ بلاتکلیفی چاه‌های غیرمجاز

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ وزیر نیرو با حضور در برنامه های رادیو و تلوزیون با اشاره به موضوع خشکسالی و نامتناسب بودن شرایط بارش در استان های کشور گفت: سال آبی 97-98 که از اول مهر آغاز شده 141 میلیمتر بارش در سطح کشور داشتیم  این در حالی است که میانگین بلند مدت 50 ساله در همین بازه زمانی 116 میلیمتر بوده است. وی با اشاره به اینکه کشوری هستیم که از توزیع نامناسب زمانی و مکانی بارش‌ها برخورداریم، گفت: اکنون بارش‌ها از میزان متوسط بلند مدت هم بیشتر است، اما به این معنا نیست که همه استان‌های ما از این بارش‌ها بهره‌مند شدند.

اما موضع وزیر نیرو در خصوص اینکه در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا اقدام به تخریب سدها به دلیل آثار نامطلوب زیست محیطی می کنند و کشور ما نیز دارای این نمونه سدها است، جالب توجه بود. گفتنی است از گذشته تاکنون بسیاری از کارشناسان محیط زیست هشدارهایی در خصوص آثار مخرب سد گتوند داده اند اما به نظر می رسد مسولین امر تمایلی به بازنگری در مورد فاجعه زیست محیطی که در 10 سال آینده گریبان گیر منطقه خوزستان خواهد شد ندارند. سد گتوند از معدود پروژه‌های بزرگی است که 20 سال پشتوانه مطالعاتی دارد، با‌ این‌حال با گذشت حدود 7 سال از آبگیری این سد، سایه سازند گچساران با عناوینی چون کوه نمکی، گنبد نمکی و یا حتی غول نمکی همچنان در انتقادها روی پروژه سد گتوند سنگینی می‌کند. مهم ترین چالش و انتقاد سد گتوند، جانمایی نادرست و جابه جایی ناصحیح این سد پس از جانمایی اولیه بود.

اما اردکانیان بدون پرداختن به موضوع چالشی سد گتوند که مورد سوال مجری بود، گفت: 47 هزار سد بزرگ در جهان در حال بهره برداری است که نیمی از آن در کشور چین و نیمی دیگر در کشور‌های توسعه یافته است و تعداد سد‌های ما در مقایسه با سد‌های جهان، ناچیز است.

ولی نکته قابل توجه اینجاست که وزیر هیچ اشاره ای به دلایل ساخت سد در کشورهایی همچون چین و سایر کشورهای توسعه یافته نکرد. لازم است در این زمینه بیان می شد که در هر منطقه ای به دلایل خاص زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی آن منطقه اقدام به احداث سد شود ولی در سخنان شب گذشته وزیر نیرو خبری از دلایل خاص برای هر منطقه نبود و وی صرفا به نقش سد در جلوگیری از بروز سیلاب در هر منطقه چه جنوب و چه شمال کشور اشاره کرد. در این میان باید یادآور شد که نقش سد در شمال کشور نمی تواند مهار سیلاب باشد چراکه درختان انبوه این منطقه مانع از بروز سیلاب می شوند.

همچنین وی در خصوص چاه های غیرمجاز پاسخ روشنی بیان نکرد و عنوان داشت: مساله چاه های غیرمجاز را نباید تنها از وزارت نیرو پیگیر باشیم برای به هدف رسیدن در این خصوص  نیازمند کار هماهنگ بین دستگاهی هستیم و اگر چاهی غیرمجاز وجود دارد باید مسدود شود. دولت نمی تواند نسبت به پیامدهای مسدودکردن بی خیال باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان