قسمت دوم «رقص روی شیشه»، با اتفاقات و فراز و نشیبهای بیشتری ادامه پیدا کرد. در قسمت قبل، شاهد درگیری یغما و رعنا بودیم و در این قسمت، «رقص روی شیشه»، نگاه نزدیکتری به زندگی دهساله این زوج و همچنین مشکلات و اختلافاتشان انداخت. به نظر میرسد که یغما و رعنا، بیآنکه بدانند در یک بنبست به سر میبرند و خیلی زود هر دو مجبور به انتخاب میشوند. رعنا باید میان همسر و کارش یکی را انتخاب کند و یغما هم میان بدبینی و شکهایش و زندگی با همسری که عاشقانه دوست میدارد، دست به انتخاب بزند.
از سوی دیگر، کاراکتر ادریس که در قسمت قبل معرفیشده بود، در این قسمت وارد قصه شد اما همچنان این کاراکتر و داستان او معمایی است که باید در ادامه روایت منتظر باشیم تا رمزگشایی شود. کاراکتر ادریس در کنار کاراکتری که اکبر زنجانپور ایفا میکند، حال و هوایی متفاوت به روایت «رقص روی شیشه» میبخشد و باعث میشود که روایت کلی از تبدیلشدن به یک ملودرام زناشویی محض در امان بماند و فضایی رازآلود و حتی مافیایی در کنار قصه اصلی پیشروی داشته باشد.
باآنکه هنوز زود به نظر میرسد که درباره «رقص روی شیشه» قضاوت کنیم، اما تاکنون این مجموعه توانسته قصهای جذاب را با شروعی خوشآهنگ بهپیش براند. در «رقص روی شیشه»، خبری از کاراکترهایی که بیننده تا اواسط قصه تکلیفش با آنها مشخص نیست و همچنان در فاز معرفی اثر هستند، نیست. مهدی گلستانه، در «رقص روی شیشه»، تأکید و تمرکزش را روی روایت گذاشته است اما از معرفی کاراکترها هم غافل نشده است و در بطن همین روایت نسبتها و روابط آدمهای اصلی قصهاش را به بیننده معرفی میکند.درنتیجه برخلاف سایر آثاری که اخیراً در شبکه نمایش خانگی دیدهایم، به نظر نمیرسد که قصه «رقص روی شیشه»، روی نقطه استارت گیرکرده باشد و بیننده دائم در انتظار یک رویداد هیجانانگیز باشد، بلکه رویدادها پشت سر هم میآیند و حتی خرده روایتهای نهچندان مهم هم کاربرد دراماتیک خود رادارند تا ارتباط بیننده با اثر یکلحظه هم قطع نشود.نکته جالبتوجه دیگر در مورد «رقص روی شیشه»، به تعدد کاراکترها بازمیگردد. گلستانه در «رقص روی شیشه»، به سراغ نسلهای مختلف رفته و حتی به طبقات مختلف اجتماعی سرزده و دغدغهها و مشکلات خانوادگی و اجتماعی آنها را به بیننده نشان میدهد. سیمین (بیتا فرهی) مادر رعنا، زنی میانسال که همسرش را ازدستداده، زندگی آرام و مرفهی دارد، اما از بیخوابی و بیقراری رنج میبرد، رعنا و یغما، زوجی خوشبخت که تفاوتهای فکریشان زندگی عاشقانهشان را دچار مشکل کرده است، ماکان (مهرداد صدیقیان) یک جوان دهه هفتادی با همه دغدغهها و دلبستگیهای مجازی این نسل، سیاوش (حامد کمیلی)، برادر یغما، که اعتیاد دارد و اهل قمار است، لیلی (میترا حجار)، زنی موفق در کارش که حالا به نظر میرسد گذشته مشترکی با یغما داشته است و ادریس (امیر آقایی)، دانشجوی هنری که از طبقات پایین جامعه خود را بالا کشیده و علاقهای قدیمی به رعنا داشته است، همه کاراکترهایی هستند که طیف گستردهای از شخصیتپردازی را در «رقص روی شیشه» منعکس میکنند و همین گوناگونی کاراکترها و فضای زندگیشان که درنهایت به تقابلی در مسیر داستان ختم میشود، نشان از قصهای ظریف اما پیچیده دارد که در «رقص روی شیشه» با آن روبرو هستیم.
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریهها، وبلاگها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
Post Views:
61