بی اخلاقی فقط قلیان کشیدن نیست؛

سقوط اخلاقی سرخابی‌ها در ۷۲ ساعت/ انتظار مسئولان برای مرگ یک نفر در اهواز!

وقوع چند اتفاق مشابه که ریشه در مسائل اخلاقی دارد سبب شد بار دیگر چهره فوتبال و فوتبالی‌ها نزد مخاطبان رشته‌های مختلف ورزشی خدشه دار شود.

سرویس ورزش مشرق – در سال‌های اخیر به ویژه در دورانی که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال قدرت بیشتری پیدا کرده با برخوردهای جدی که با فوتبالیست‌ها و یا مربیان متخلف داشته به نوعی در جهت اخلاق مداری گام برداشته است. در این میان موضوع قلیان و عکس فوتبالیست‌ها در کافی شاپ ها و یا سفره خانه‌هایی که بعضاً برخی اهالی فوتبال به آن اماکن تردد دارند بیش از هر موضوعی سرتیتر اخبار مربوط به کمیته اخلاق بوده است.

در همین ارتباط مواردی نیز پیرامون مدل موی سر بازیکنان و یا خال‌کوبی های پنهانی روی پا و دیگر اندامشان از جمله مواردی بوده که اهالی فوتبال به خاطرشان به کمیته مربوطه دعوت و گاهی احضار شده و درباره آن توضیح داده‌اند.

آنچه به نظر می‌رسد در این بین مغفول مانده موضوع پرداختن به رفتارهای اهالی فوتبال در اجتماع و ورزشگاه هاست. اتفاقاتی که پایان هفته گذشته و در عرض 72 ساعت رخ داد توجه اهالی ورزش را به همین بخش از مسائل اخلاقی معطوف کرد. اینکه یک ورزشکار چه در کسوت بازیکن و مربی باید به همان اندازه که می‌تواند با موضوع قلیان و خالکوبی، الگوی جوانان کشور باشد با رفتاری که با دیگر افراد جامعه دارد هم می‌تواند الگو باشد.

بیشتر بخوانید:

یک پرسپولیسی بینی معاون استقلال را شکست!

خشم و هیاهو با شرکت علیرضا حقیقی، منشا و فرهاد

فیلم / درگیری لفظی فرهاد مجیدی با افسر راهنمایی و رانندگی

سلبریتی هایی مانند علیرضا حقیقی و فرهاد مجیدی که هر یک در فضای مجازی هزاران و بعضاً میلیون‌ها دنبال کننده دارند و همه رفتارهای شان زیر ذره بین است قطعاً در برخورد با یک موضوع اجتماعی می‌توانند به درستی الگویی برای نوجوانان و جوانان کشور باشند.

در موضوع درگیری علیرضا حقیقی با معاون ورزشی باشگاه استقلال یا همان مسئول پیشین فدراسیون فوتبال قصد قضاوت درباره علت و معلول وقوع درگیری را نداریم. اما خاطره‌ای که از آن مشاجره در سطح اجتماع برای قشر کم سن و سال باقی ماند شکسته شدن بینی مسئول استقلالی بر اثر حمله دروازه بان اسبق تیم ملی بوده است.

قطعاً در این مورد درگیری، اگر طرفین با شکیبایی طرف مقابل مواجه می‌شدند هرگز اتفاقی با این تبعات رخ نمی‌داد! البته که هیچیک از طرفین حاضر به پذیرش تقصیر احتمالی خود نبوده و مدعی هستند که طرف مقابل توهین کرده است و این یعنی اگر بازهم پایش بیفتد احتمال درگیری وجود دارد!

مورد دیگر درباره رفتاری است که مربی استقلال با یک مأمور نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی داشت. در این باره هم قصد قضاوت نداریم که مأمور چه رفتاری داشته و یا فرهاد مجیدی چرا تمکین نکرده است چرا که از روز گذشته تحلیل‌ها و تقبیح‌های لازم بر این رفتار صورت گرفته و باید در عمل ثابت شود همه در برابر قانون یکسانند!

آنچه می‌تواند در این میان الگویی برای جوانان باشد اجرای دستورات مجری قانون از سوی همه است. "وین رونی" کاپیتان تیم ملی فوتبال انگلیس چندی پیش در حین ورود به ورزشگاه از سوی نیروی حراست مورد بازرسی بدنی قرار گرفت و بدون هیچ حرفی با تمکین به خواسته نیروی حراست در مصاحبه‌ای که پس از آن انجام داد گفت: "برای حفظ امنیت در ورزشگاه‌ها همه ما برابر قانون یکسان هستیم و من می‌دانستم آن مأمور وظیفه شناس قصد بدی ندارد به خواسته‌اش عمل کردم".

بی گمان اگر فرهاد مجیدی به جای انتشار فیلم مورد بحث، با اجرای خواسته مأمور راهنمایی و رانندگی فیلمی در راستای تقدیر از پرسنل ناجا منتشر می‌کرد تأثیرگذاری مثبت زیادی روی مخاطبان میلیونی فوتبال داشت. به گفته سردار مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اگر هم مجیدی شکایتی داشت می‌توانست پس از آن از طریق مراجع ذیصلاح آن را منعکس کند. چه بسا اسم مأموران پلیس برای همین منظور روی سینه آنها اتیکت شده است.

نمونه‌های دیگر در این هفته مسیر حرکتی تیم استقلال از هتل تا اتوبوس برای انتقال به ورزشگاه بود که در آن بین یک فرد مزاحم با دست زدن به بدن گادوین منشا و کشیدن موهایش او را عصبانی کرد. چه بسا اگر در آن شلوغی که اسکورتی برای بازیکنان وجود نداشت، افرادی معلوم الحال با نیت قبلی آسیبی بدنی یا جانی به بازیکنان استقلال می‌زدند چه مقام و مسئولی پاسخگو بود! در مواجهه با چنین مواردی می‌توان دریافت اخلاق فقط شامل بازیکنان و مربیان نیست و تیم‌های میزبان نیز باید مراقب چنین اتفاقاتی در شهر خود باشند.

بیشتر بخوانید:

حاجیلو: انتظار داشتند منشا پس از کشیدن موهایش تشکر کند؟

فیلم / درگیری منشا با هوادار اهوازی

از اتفاقات مشابه که به میزبانی‌ها و رعایت نشدن اخلاق در ورزشگاه‌ها ربط پیدا می‌کند به کما رفتن یک نوجوان 13 ساله اهواز طرفدار استقلال بود که با سنگی که به سرش خورد دچار این مشکل شد. اتفاقی که یپش از این باز هم در اهواز و مسابقات فوتبالی در خوزستان شاهدش بوده‌ایم و انگار خدایی نکرده تا کسی نمیرد آقایان از خواب بیدار نمی‌شوند!

به این موارد درگیری‌های ناتمام در فوتسال و در لیگ‌های پایین‌تر فوتبال را هم اضافه کنید.

به هر جهت کمیته اخلاق هم می‌تواند در کنار منع فوتبالی‌ها از کشیدن قلیان در سفره خانه‌ها و یادآوری خطرات خالکوبی از نظر بهداشتی به فوتبالی‌ها درباره برخوردهای اجتماعی و اثرگذاری شان روی نوجوانان و جوانان آموزش بدهد.

امیدواریم با ورود به موقع و بجای کمیته انضباطی و کمیته اخلاق هم از تکرار چنینی حرکاتی از سوی بازیکنان در حاشیه فوتبال جلوگیری شود و هم ترتیبی اتخاذ شود که بی اخلاقی‌های صورت گرفته از سوی هواداران فوتبال در قبال بازیکنان، مربیان و داوران کاهش پیدا کند و به جریمه مالی و محرومیت از دیدار خانگی متوسل نشوند، چرا که اگر این جرایم جواب می‌داد نتیجه عکس آن را شاهد نبودیم!

بعد از تحریر: با دستور کمیته اخلاق گادوین منشا و علیرضا حقیقی فعلاً از فعالیت فوتبالی محروم شدند. (اینجا)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان