عباس علی آبادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تبدیل نیروگاه برق حرارتی به سیکل ترکیبی زمانی بین یک تا دوسال نیاز دارد اما می توان در عرض 5 سال نسبت به تبدیل همه نیروگاه های حرارتی به سیکل ترکیبی اقدام کرد.
هماکنون در مجموع 478 واحد نیروگاهی حرارتی در سراسر ایران در مدار بهرهبرداری است که از این تعداد 117 واحد حرارتی بهصورت سیکل ساده گازی مورد بهرهبرداری قرار میگیرند. در کل 160 واحد گازی کشور مستعد تبدیل شدن به سیکل ترکیبی هستند که با تبدیل همه این نیروگاه ها به سیکل ترکیبی، 12 هزار و 600 مگاوات به ظرفیت اضافه می شود.
مدیرعامل شرکت مپنا با بیان اینکه کار اصلی این شرکت ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی است ادامه داد: تاکنون 20 هزارمگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی توسط این شرکت ساخته است.
وی، توربین گاز را سیکل نخست و بخار و سیستم کولینگ را سیکل دوم برشمرد و خاطرنشان ساخت: اکنون کار تبدیل نیروگاه پرند به سیکل ترکیبی در حال انجام است و نیروگاه رودشور و جهرم نیز به نیروگاه سیکل ترکیبی تبدیل خواهند شد.
علی آبادی افزود: روند تبدیل نیروگاه های برق حرارتی عسلویه، توس، سبلان و کاشان به نیروگاه سیکل ترکیبی نیز ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت مپنا به بند 19 قانون بودجه سال 1392 و ماده 12 قانون رفع موانع که مشوق هایی برای تبدیل نیروگاه برق حرارتی به سیکل ترکیبی در نظر گرفته اشاره کرد و گفت: هنوز دولت در زمینه پرداخت این مشوق ها اقدامی نکرده است گر چه عنوان شده امسال پرداخت ها صورت خواهد گرفت.
وی در عین حال خاطرنشان ساخت: نیازی نیست همه نیروگاه های برق حرارتی تبدیل شوند و برخی باید حرارتی بمانند.
به گزارش ایرنا، طبق ماده 10 آیین نامه اجرایی بند 19 قانون بودجه سال 92 وزارت نفت مکلف است سوخت مایع صرفه جویی شده یا معادل ارزش روز سوخت مایع در زمان تحویل را به صورت نفت خام به سرمایه گذار تحویل کند.
این عبارت در ماده 4 آیین نامه اجرایی ماده 12 قانون رفع موانع تولید نیز به صورت مشابه تکرار شده است. یعنی قانون، وزارت نفت را مکلف کرده است که سوخت صرفه جویی شده یا معادل ارزش آن را به صورت نفت خام به نیروگاه تحویل دهد.
در بند 19 قانون بودجه 92 که به صورت مشابه در قانون بودجه سال 93 تکرار شد و پس از آن در ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر (مصوب سال 94) به صورت دائمی به تصویب رسید. دولت با این اختیارات قانونی، قراردادهای بیع متقابلی را با نیروگاههای بخش خصوصی امضا کرد که در صورت سرمایهگذاری بخش خصوصی برای تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی، هزینه سرمایه گذاری در مدت قرارداد به آنها پرداخت می شود.
مهمترین مزیت های راه اندازی بخش بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی از دیدگاه ملی، استفاده بهینه از منابع انرژی کشور با صرفه جویی سالانه بیش از 11 میلیارد متر مکعب سوخت معادل 2 میلیارد دلار صرفه جویی سالانه است که می توان بدون مصرف سوخت، هفت هزار و 500 مگاوات به ظرفیت جدید نیروگاهی افزوده شود و متوسط راندمان 21 نیروگاه نیز به حداقل 50 درصد می رسد. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از دیگر مزایای احداث بخش بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی است.
به گزارش ایرنا، نیروگاه سیکل ترکیبی نیروگاهی است که شامل تعدادی توربین گاز و توربین بخار میشود. در این نوع نیروگاه، با استفاده از بویلر بازیاب، از حرارت موجود در گازهای خروجی از توربینهای گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربینهای بخار استفاده میشود.
اگر توربین گاز به صورت سیکل ترکیبی نباشد، گازهای خروجی آن، که میتوانند تا 600 درجه سانتیگراد دما داشته باشند، مستقیم وارد هوا شده و انرژی باقیمانده در آن هدر میرود. در حالی که در نیروگاه سیکل ترکیبی، از این انرژی استفاده شده و بویلر توربین بخار بدون نیاز به سوخت، بخار آب تولید میکند. بنابراین، با استفاده از این روش، راندمان سیکل افزایش خواهد یافت.
ظرفیت نصب شده نیروگاه های برق کشور در 40 سال اخیر 11.5برابر شد و از هفت هزار و 24 مگاوات در سال 1357 به 80 هزار و 78 مگاوات تا سال 1397 رسید.
اقتصام *2078* 3063