به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، فیلم سینمایی «پیشونی سفید 3» از نوروز امسال در صف اکران ایستاد و با وجود در دست داشتن بهترین زمان اکران با فروش اندک 2،739،793،000 تومانی روبرو شد تا در میان هفت فیلم اکران نوروزی ششم شود.
این فیلم از نوع تبلیغات خود نشان میدهد که برای سنین کودک و نوجوان ساخت شده، اما مشاهدات و بازخورد مخاطبان و خانوادهها نشان میدهد که این فیلم نه تنها برای این سنین مناسب نیست بلکه میتواند اثرات سوء رفتاری و تربیتی داشته باشد.
نسخه سوم از پیشونی سفید در حالی راهی اکران نوروز شد که بسیاری از آثار موفق در جشنواره فیلم فجر نتوانستند فرصت اکران در بهترین زمان سال را داشته باشند. فیلمی که جایگاهش در جدول فروش نشان دهنده عدم استقبال مخاطبان است.
تاثیرات منفی این فیلم بر کودکان و نوجوان را میتوان در چند نکته به خوبی مشاهده کرد. این فیلم سراسر در طلسم و جادو و خرافه غوطه ور شده و به جای دور کردن چنین تفکراتی از کودکان آنها را در ترس از این واژگان رها میکند.
روایت پیشونی سفید داستان پدر و مادری است که طلسم شده اند. در این فیلم پدر و مادر شخصیت اصلی فیلم (پیشونی سفید) توسط اختاپوس طلسم شده و به صورت موجوداتی ترسناک و غیرقابل اعتماد درآمده اند. هر دو، عفریتههایی هستند که قصد دارند فرزند خود را برای اختاپوس ببرند که تنها با آشامیدن عصارهی تن "پیشونی سفید" قادر به ادامه حیات میباشد.
این تصویر از پدر و مادر مشخصاً نمیتواند در ارتباطات خانوادگی کودکان تاثیرگذار باشد و مشخص نیست این حجم از سیاه نمایی در ژانر کودک چرا و چگونه وارد اثر شده است.
در بخشی از فیلم تماشاگر کودک با حملات و مبارزات میان میمونها روبرو میشود که تماماً سرشار از کشتار و پرتاب تیر به سمت گردن موجودات دیگر و میمونها است. این حجم از خشونت بار دیگر نشان میدهد که پیشونی سفید مناسب سنین کودک نیست.
در بخش بعدی فیلم ما با شخصیتهای مثبت بسیار منفعل و بی رمقی روبرو هستیم که تنها به شعر و آواز پرداخته و هیچ کمکی به شخصیتهای گرفتار در دست شخصیتهای منفی نمیکنند. این نوع از نشان دادن بین خیر و شر در اثری کودکانه کمی باید با دقت بیشتری پرداخت میشد. چرا که ژانر کودک میبایست نشان دهنده قوی بودن و با اراده بودن شخصیتهای خوب باشد تا کودک بتواند از آنها الگو بگیرد، نه اینکه پیش خود فرض کند که تمام شخصیتهای مثبت تا این حد شکست خورده و نا امیدند.
با گذر از مضامین و مفاهیمی که در پیشونی سفید 3 خلاف اصول ژانر کودک به کار رفته است، نقد دیگر را میتوان در طراحی چهره پردازی اثر دانست. هر چند اجرای گریم در این فیلم به خوبی صورت گرفته، اما طراحی آن یادآور بسیاری از کاراکترهای معروف هالیوودی است.
پیشونی سفید 3 برای سید جواد هاشمی شکستی همزمان در گیشه و محتوا را به همراه داشته است و باید دید آیا هاشمی همچنان اصرار بر ساخت آثاری این چنین خواهد داشت یا خیر.