ماهان شبکه ایرانیان

معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

گسترش صنعت فولاد کشور حاصل تلاش ذوب‌آهن است/ بومی‌سازی ریل ملی پاسخ به اصلی‌ترین نیاز کشور است

اقتصاد آنلاین - طاهره گودرزی؛ سیدمهدی نصر معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن در گفت و گو با اقتصادآنلاین گفت: بخش عمده‌ای از تجهیزات در داخل شرکت ساخته می‌شود که این جز اهداف اولیه ذوب آهن اصفهان از زمان تاسیس بوده است.

وی افزود: شاخص‌ترین کاری که در  چندسال اخیر ذوب آهن انجام داده این بوده که از بومی سازی به سمت پلنت‌سازی یا همان کارخانه سازی پیش‌رفته است. نمونه بارز آن ریخته‌گری شماره 5 است که با ظرفیت یک میلیون و 200هزارتن در سال است که از 1700 تن تجهیزات، 1400تن را در داخل کشور ساخته است که بخش عمده در خود ذوب آهن و بقیه هم در چهار شرکت تامکار، ماشین سازی اصفهان، ارس فولاد و پارس زاگرس ساخته شده که جزء بهترین ریخته‌گری‌های ذوب آهن است لذا می‌تواند این ریخته‌گری را در هر جایی از ایران با این پلنت بسازد.

وی افزود: در ساخت ریل ملی نیز بخش عمده آن در داخل بومی‌سازی شد که این فرآیند پاسخ به اصلی‌ترین نیاز کشور بود و اگر این دوراندیشی اتفاق نمی‌افتاد با توجه به تحریم‌های موجود، واردات ریل اصلا آسان نبود. ذوب آهن اصفهان انواع ریل مورد نیاز برای خطوط مترو UIC55 و60UIC و UIC60 و U33 برای خطوط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ساخته  شده است که سرعت200تا 330 را پوشش می‌دهد.

نصر حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را از اهداف اصلی ذوب آهن دانست وبیان داشت:از اهداف دیگر ما این است که بتوانیم بخش دیگری از تجهیزات وارداتی را بتوانیم در داخل تولید کنیم که تحریم‌های آمریکا انگیزه مهندسان و مسوولان شرکت را برای بومی‌سازی چندین برابر کرده است. واقعیت این است ما در ذوب‌آهن تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌ایم.

وی افزود: هدف دیگر این است که باید از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها استفاده کرد. توافقات خوبی با دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد مرکزی و فردوسی مشهد صورت گرفته است، همچنین با دانشگاه پلی‌تکنیک امیرکبیر و صنعتی اصفهان نیز درحال مذاکره هستیم.برنامه داریم تمام پلنت‌های فولادی را درداخل بومی سازی کنیم .

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت ذوب آهن به تفاهم‌نامه‌های سال گذشته ذوب‌آهن که در نخستین جشنواره ملی فولاد منعقد شده بود، بیان کرد: تفاهم‌نامه‌های سال گذشته به بار نشست و ثمره آن محموله‌های متعدد ریل بود که تحویل راه‌آهن جمهوری اسلامی شد که در خط راه‌آهن بستان آباد و میانه نصب گردید. همچنین قرار است در خط راه‌آهن اردبیل نیز استفاه شود.

وی ادامه داد: تقاهم‌نامه ریل ذوب آهن نیز برای خطوط مترو بسته و تحویل مترو اصفهان شده است.

مهدی نصر با اشاره به 56مین سالگرد ذوب آهن گفت: ذوب‌آهن مادر صنعت فولاد است و دستاورد آن را می‌توان گسترش صنعت فولاد و توسعه واحدهای دیگری فولادی در کشور دانست. ذوب آهن در ساخت واحدهای فولادی درکشور مانند فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد خراسان به نحوی نقش ویژه‌ای( تامین نیروی انسانی متخصص و مجرب و انتقال دانش) داشته است.

وی ادامه داد: در زمان ساخت فولاد مبارکه، کارگاه‌های آن توسط معاونت اجرایی ذوب‌آهن ساخته شد، همچنین فولاد خراسان به طور کامل توسط ذوب آهن ساخته شدو بعد به یک واحد کاملا مستقل تبدیل شد . به هر حال ذوب‌آهن اصفهان نقش انکارناپذیری در گسترش صنعت فولاد کشور هم از نظر نیروی انسانی متخصص هم مشارمت مستقیم در ساخت تجهیزات داشته است.

وی در پایان مطرح کرد: ماموریت ذوب آهن از این به بعد بسیار مهم‌تر است و باید پلنت‌های فولادی دیگری را در کشور احداث و دانش ساخت آن را بومی سازی کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان