پایان صید ترال چینی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، دریادار علیرضا تنگسیری تأکید می‌کند: «جلوی چینی‌ها را گرفته‌ایم و هیچ گونه صید غیرقانونی ترال در خلیج فارس نداریم.»

مشکل اصلی حضور شناورهای صنعتی خارجی (چینی) در خلیج فارس صید ترال به‌صورت گسترده است. ترال یک شیوه صید آبزیان است که برای صید گونه‌های خاص ماهی توسط نهادهای بین‌المللی توصیه می‌‌شود. از این شیوه فقط برای صید فانوس ماهیان استفاده می‌شود و سایر گونه‌های ماهی هدف صید ترال نیست. اما موضوعی که نگرانی‌ها را از این نوع صید افزایش داده، صید گونه‌های دیگر آبزیان بویژه گونه‌های کمیاب و مرجان‌های کف دریا به واسطه صید ترال است.

آنطور که فرمانده نیروی دریایی سپاه می‌گوید: «خلیج فارس چون آبراهه‌ای بسته است، صید ترال در خلیج فارس باعث می‌شود تمام مرجان‌های کف دریا از بین برود. به این ترتیب زیستگاه ماهی‌ها بخصوص ماهیان کمیاب به مخاطره می‌افتد و تعداد موجودات زنده در خلیج فارس کم می‌شود.

اما نبی‌الله خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات، صید گسترده گونه‌های دیگر ماهی یا کف‌زیان را در ترال از نظر فنی رد می‌کند و می‌گوید: ترال یک نوع روش صید است که شامل صید ترال سطحی، میانی و کف می‌شود. برای صید فانوس ماهیان روش صید مطابق ضوابط صید میان آب است که ستون وسط آب را ترال می‌کند اما در ارتباط با گونه‌های کف زیانی مانند میگو روش صید، ترال کف است. پس‌از نظر فنی امکان اینکه با صید فانوس ماهیان، گونه‌های کف‌زی نیز صید شود کم است و اگر اتفاق بیفتد صیدی ناچیز است.

مجوز ندادیم

رئیس سازمان شیلات، علت حضور شناورهای خارجی در خلیج فارس را این‌گونه توضیح می‌دهد که «هیچ شرکت خارجی از شیلات مجوز صید نگرفته است. ما مجوز را به شرکت‌های ایرانی داده‌ایم، اما برخی شرکت‌ها تجهیزات صید صنعتی را ندارند. به‌همین دلیل شناورهای خارجی را اجاره یا اجاره به شرط تملیک کرده‌اند، برخی شرکت‌ها هم شناورها را خریداری کردند. اما اشکال این کار آنجاست که شرکت‌های خارجی شرط اجاره را به‌کارگیری نیروی انسانی خود در شناورها تعیین می‌کنند. مشکل دیگر این است که نیروی کار بومی دانش و تخصص کار روی شناورهای صنعتی را ندارد. به این ترتیب، ممکن است افرادی از کشورهای دیگر روی شناورها حضور داشته باشند، اما امتیاز بهره‌برداری در دست شرکت‌های ایرانی است.»

بیکاری بومی‌ها

دریادار تنگسیری در پاسخ به این اظهارات رئیس سازمان شیلات خاطرنشان می‌کند: «در مقطعی ما دریابست را داشتیم که موجب شد بسیاری از ماهیگیران بیکار شوند، زیرا کشتی‌های صنعتی بیگانه در آب‌های ما فعال بودند. ما تعدادی از آنها را بازداشت کردیم و ماهی‌های آنها را هم مصادره کردیم. پس نمی‌توان حضور و تخلفات خارجی‌ها در خلیج فارس را انکار کرد. کشتی‌هایی که متوقف کردیم و صید آنها را مصادره کردیم نشان می‌دهد که تخلف صورت گرفته است.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به ضرورت حمایت از صیادان بومی خاطرنشان می‌کند: «ساحل ما در خلیج فارس 1375 کیلومتر است. اگر در هر 20 کیلومتر یک روستا باشد حساب کنید با حضور صیادان خارجی چه تعداد نیروی کار بومی بیکار یا مجبور می‌شوند دریا را ترک کنند. اگر بومیان دریا را ترک کنند کسانی دیگر می‌آیند.»

رئیس سازمان شیلات نیز تخلفات را تأیید می‌کند، اما شکل گسترده آن را قبول ندارد. به گفته خون میرزایی، «تخلفاتی از طرف شناورهای صنعتی انجام شده اما به‌خاطر حمایت از صید فانوس ماهیان، فعالیت شناورهای صنعتی در دستور کار بوده است. اما هر شناوری که مجوز دارد باید در محدوده تعیین شده صید کند و صید خارج از محدوده تخلف است. ما وقتی متوجه تخلفات شدیم اقدامات نظارتی را بیشتر کردیم. تا کنون مجوز 16 شناور متخلف باطل شد و در حال حاضر حدود 90 شناور در خلیج فارس مشغول فعالیت هستند.»

 صید گسترده

از سوی دیگر رئیس سازمان شیلات بحث‌های مربوط به صید گسترده را رد می‌کند. نبی‌الله خون میرزایی با اشاره به اینکه ظرفیت صید فانوس ماهیان 400 هزار تن است می‌گوید: تاکنون ما 21 هزار تن فانوس ماهی از خلیج فارس صید کرده‌ایم که کمتر از 10 درصد ظرفیت منابع موجود است. به این دلیل فعلاً محدودیتی در صدور مجوز صید تا سقف 300 هزار تن را نداریم.

تنگسیری نیز شیلات را مسئول صدور مجوز صید دانسته و می‌گوید: «ما مستقیماً مسئولیت برخورد با متخلفان را نداریم. چون دریابانی و نیروهای حفاظت از منابع دریایی در منطقه حضور دارند اما اگر شاهد انجام تخلف در آبهای خود باشیم ما مسئول برخورد مستقیم هستیم.»

فرمانده نیروی دریای سپاه پاسداران با اشاره به این موضوع که در حال حاضر هیچ صید غیرقانونی در خلیج فارس انجام نمی‌شود تأکید می‌کند که «صید صنعتی در خلیج فارس به‌خاطر بسته بودن آن ممنوع است. اگر در آب‌های سرزمینی یا آب‌های تحت نظارت ما، صید ترال در عمق کمتر از 200 متر انجام شود، صید غیرقانونی است و نیروی دریایی سپاه و ارتش مسئولیت برخورد را دارد. ما نمی‌توانیم رنج مردم و سوءاستفاده برخی کشورهایی که حق ندارند در آب‌های ما ماهیگیری کنند را نظاره‌گر باشیم.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان