سازمان جهانی بهداشت درمورد موج دوم قریب‌الوقوع کرونا هشدارداد

سناریوی کرونا در تهران به پایان‌ نرسیده است

دنیای اقتصاد : بیماری کرونا هنوز تمام نشده است اما روند بازگشایی و بازفعالیت اصناف در ایران و دیگر کشورهای درگیر با کووید-۱۹، آغاز شده است

سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرده کشورهایی که ابتلا به کرونا در آنجا رو به کاهش است هنوز هم با خطر موج دوم قریب‌الوقوع روبه‌رو هستند.  این هشدار برای ایران هم که آمار مبتلایان و میزان فوت شدگانش براثر کرونا کاهش داشته صادق است. از همین‌رو مقامات وزارت بهداشت به‌عنوان متولی مقابله با این بیماری همه‌گیر، طی روزهای اخیر برتمام نشدن کرونا درکشور به‌رغم نزولی شدن آن تاکید کرده و خواستار ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم شده‌اند. گزارش‌ها حاکی ازآن است که به رغم شروع پرسرعت بیماری کرونا درکشور درنیمه اول سال جاری، در نیمه دوم سال از سطح شیوع بیماری و به‌تبع آن از میزان فوتی‌های آن نیز کاسته شده و شاید از همین رو دستور بازگشایی‌ها و باز فعالیت برخی مشاغل پر خطر صادر شده است.

دستورالعمل فعالیت رستوران‌ها

در همین راستا روز گذشته، محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ممنوعیت‌های بازگشایی برخی مشاغل و همچنین شروط بازگشایی برخی مشاغل پرخطر نظیر رستوران‌ها را تشریح کرد. این توضیحات شامل نحوه چیدمان میزها در رستوران‌ها با رعایت فاصله حداقل یک تا دو متری، الزام ماسک و دستکش برای کارکنان رستوران‌ها، ممنوعیت دریافت وجه نقد، ضرورت وجود ادویه‌جات یکبار مصرف روی میز و گندزدایی میز و صندلی پس از خروج هر مشتری است.

ادامه ممنوعیت فعالیت تالارهای پذیرایی

به گزارش «ایسنا» او همچنین تاکید کرد: کماکان فعالیت تالارهای پذیرایی و اماکنی که امکان تجمع افراد برای مراسم‌های مختلف وجود دارد، ممنوع است و تالارهای پذیرایی اجازه فعالیت ندارند و می‌توانند به‌صورت غذایی بیرون‌بر یا به شکل رستوران فعالیت خود را ادامه دهند. معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مراکز ماساژ، سونا و استخر خصوصا در مراکز قرمز و پرخطر کماکان تعطیل خواهد بود. کلیه ورزش‌های دارای برخورد نیز کماکان تعطیل خواهند بود. فرهادی تصریح کرد که فعلا تصمیمی برای بازگشایی تالارها و ورزش‌های پربرخورد نداریم.

ممنوعیت خواندن نمازجماعت درصحن‌ها

فرهادی درخصوص بازگشایی صحن حرم‌های متبرکه نیز تصریح کرد: همانطورکه مصوبه ستاد کرونا اعلام کرد صحن حرم‌ها از دیروز باز شده است و زائران باید با رعایت فاصله یک تا دومتری در صحن‌ها زیارت کنند. خواندن نماز جماعت در صحن‌ها منع شده است و برای زیارت نیز نباید زمان طولانی مدتی در صحن بمانند. همچنین از دست‌اندرکاران شاغل در صحن‌ها خواسته‌ایم وسایل زیارتی مشترک را جمع‌آوری کنند و افراد وسایل زیارتی مخصوص به خود را همراه داشته باشند. گندزدایی سطوح صحن‌ها نیز با خروج زائران انجام می‌شود.

مجوز فعالیت برای لیگ برتر و دسته اول

معاون مرکز سلامت محیط و کار درباره پروتکل‌های ابلاغی به تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی نیز گفت: پروتکل مشترکی با همکاری وزارت ورزش نوشته شده است و بر اساس آن تنها لیگ برتر و لیگ دسته اول اجازه فعالیت خواهند داشت. تمرینات به‌صورت فردی انجام می‌شود و انجام اعمالی مانند ماساژ برای بازیکنان ممنوع است. فرهادی در این باره افزود: مسابقات ورزشی بعد از شروع تمرینات و از 3 یا 4 هفته دیگر بدون تماشاچی صورت می‌گیرد. پیش از حضور ورزشکار در محیط ورزشی نیز از او تست PCR گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن تست، فرد اجازه حضور نخواهد داشت.

ادامه تعطیلی سینماها و سالن‌های تئاتر

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره بازگشایی سینماها و سالن‌های تئاتر هم‌ گفت: این موضوع فعلا در دستورکار ستاد ملی مقابله با کرونا نیست؛ هرچند که درخواست‌هایی برای بازگشایی داشتیم. تاکنون مجوز فعالیت به دو یا سه سینما ماشین داده‌ شده است و خوشبختانه سایت‌های آنلاین نیز اقدامات خوبی برای اکران آنلاین فیلم‌ها انجام داده‌اند.

وضعیت مهدهای کودک

وی درباره زمان بازگشایی مراکز مهدکودک، تصریح کرد: برای این موضوع هنوز به اجماع نظر نرسیده‌ایم و بازگشایی این مکان‌ها منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا است. این اماکن ماهیت تجمعی دارند و احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

ریسک بالای انتقال کرونا در رستوران‌ها

اما در شرایطی که از روز گذشته اجازه پذیرش مشتری برای رستوران‌ها با رعایت پروتکل‌های خاص صادر شد، مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی، رستوران‌ها را یکی از بدترین مکان‌ها برای انتقال ویروس کرونا توصیف کرد. به گزارش «ایسنا» وی تاکید کرد: افراد حداقل دو ساعت زمان خود را در رستوران بدون داشتن ماسک سپری می‌کنند که این موضوع ریسک انتقال ویروس از فرد آلوده را افزایش می‌دهد. مطالعه‌ای در این زمینه در آمریکا صورت گرفته است که می‌گوید بدترین جا برای انتقال کرونا رستوران‌ها است. وی با تاکید بر اینکه کرونا حساب و کتاب خاصی ندارد و مردم باید موضوعات بهداشتی را در مراجعه به مشاغل پرخطر رعایت کنند، گفت: توصیه اصلی ما به مردم همچنان استفاده از ماسک است.

مراکز شلوغ، عامل بیماری تهرانی‌ها

در کنار اعلام الزامات بازفعالیت برخی اصناف و مشاغل، آخرین وضعیت بیماری کرونا در پایتخت حاکی ازآن است که کرونا در تهران برخلاف تصور برخی پایان نیافته است. در همین ارتباط علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، با اشاره به اینکه «سناریوی کرونا در تهران به‌عنوان افت قطعی و پایان‌یافته نیست»، تاکید کرد: شهروندان با دقت بیشتر ملاحظات بهداشتی را رعایت کنند. به گزارش «ایلنا» وی قطرات تنفسی و سطوح آلوده را دو عامل اصلی در انتقال و انتشار بیماری کرونا برشمرد و به شهروندان توصیه کرد با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از قطرات تنفسی و سطوح آلوده باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا شوند. زالی با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده در تهران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 50 درصد بیماران کرونایی بستری‌شده در بیمارستان‌ها در محیط پرتراکم و پرجمعیت حضور داشتند و مبتلا به بیماری شدند. بنابراین مراکز پرتردد و با تراکم بیشتر به‌عنوان عامل خطر تصاعدی بیماری عمل می‌کنند و افرادی که در تهران دچار بیماری شدند یک یا چند بار سابقه حضور در یک محیط شلوغ و پرجمعیت را ذکر می‌کنند.

میزان رضایت تهرانی‌ها از دولت

همزمان روز گذشته نتایج مرحله پنجم نظرسنجی‌های شهرداری تهران در مورد واکنش مردم به کرونا منتشر شد که نتایج آن نشان می‌دهد با اینکه میزان نگرانی تهرانی‌ها از ابتلا به کرونا کاهش یافته اما همچنان مردم مخالف بازگشایی سینماها و اماکن عمومی هستند. به گزارش «ایسنا» نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تنها 12 درصد از مردم تهران موافق باز شدن سینماها از عید فطر به بعد هستند. دراین میان افراد زیر 30 سال، بیش از دیگران با باز شدن سینما موافقند.  همچنین این نظرسنجی نشان داد 42 درصد از شهروندان تهرانی میزان رضایت خود از عملکرد دولت و سایر نهادهای عمومی در مقابله با کرونا را «کم»، 33 درصد «متوسط» و 25 درصد «زیاد» اعلام کرده‌اند. میزان نارضایتی از دولت و نهادهای عمومی به کمترین حد خود از میانه اسفند تاکنون رسیده است.

تاثیر اقتصادی کرونا برخانوار

همچنین دراین نظرسنجی در مورد اثرات اقتصادی کرونا بر خانوار، ٣٥ درصد از خانوارهای تهرانی گفته‌اند در خانواده‌شان کسی هست که به خاطر شیوع کرونا شغلش را از دست داده و بیکار شده باشد. به علاوه هزینه خانوار در ٤٣ درصد از پاسخگویان به واسطه کرونا افزایش یافته و برای بقیه یا کاهش داشته یا تغییری نکرده است.

طرح ترافیک و کرونا

ازسوی دیگر نیمی از شهروندان موافق تصمیم ستاد کرونا برای اجرا نشدن طرح ترافیک و کمتر از یک‌سوم مخالف آن هستند.

شناسایی 1787 بیمار جدید

درهمین حال روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی 1787 بیمار جدید مبتلا به کووید-19 در کشور طی 24 ساعت گذشته خبر داد. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، از بین مبتلایان جدید، 352 مورد بستری و یک هزار و 435 مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. جهانپور همچنین گفت: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 57 بیمار کووید-19 جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به 7 هزار و 508 نفر رسید. وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون 109 هزار و 437 نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: 2567 نفر از بیماران مبتلا به کووید-19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی، تاکنون 837 هزار و 90 آزمایش تشخیص کووید-19 در کشور انجام شده است.

کاهش تدریجی کرونا درخوزستان

جهانپور با اشاره به کاهش تدریجی موارد بیماری در استان خوزستان نیز گفت: استان خوزستان کماکان به‌عنوان استان قرمز به شمار می‌رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان