حمایت ترامپ از دارودسته خلافکاران

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، صدور این فرمان عفو آن هم در شرایطی که 7 تن از حلقه نزدیکان ترامپ از ابتدای ورود او به کاخ سفید تاکنون محکوم به حبس شده‌اند، جنجالی شده و این نگرانی را به‌وجود آورده است که مبادا رئیس جمهوری بخواهد هر کسی را که ارتباطی با او و خانواده و نزدیکانش دارد، عفو کند. از آنجا که ترامپ در حدود 4 سال اخیر بجز استون، 10 محکوم به حبس دیگر را عفو کرده و 7 هزار و 786 درخواست عفو دیگر در کارتابل خود دارد، این نگرانی دور از انتظار نیست.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، راجر استون، دوست 40 ساله ترامپ که در روند بازجویی‌ها در پرونده ارتباط احتمالی کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه به‌ کنگره دروغ گفته، در مسیر تحقیقات کنگره مانع ایجاد کرده و شاهدان را ترسانده بود تا از رئیس جمهوری حمایت کند، روز جمعه مزد این وفاداری را از ترامپ گرفت و مشمول عفو رئیس جمهوری شد. کاخ سفید هم عصر جمعه در بیانیه‌ای ضمن تأیید خبر عفو راجر استون، محکوم شدن او به 40 ماه زندان را از اساس زیر سؤال برد و اعلام کرد: «واقعیت ساده این است که اگر دادستانی ویژه بر انجام تحقیقات بی‌پایه و اساس پافشاری نمی‌کرد، آقای استون اصلاً با محکومیت زندان مواجه نمی‌شد.» یکی دیگر از اتهام‌های استون این بود که در جریان انتخابات 2016 اطلاعات کمیته ملی حزب دموکرات را که هک شده بود، در اختیار سایت افشاگر ویکی لیکس گذاشت. دموکرات‌ها همچنان خواستار تحقیقات در این زمینه هستند. کایلی مک انانی، سخنگوی کاخ سفید هم در دفاع از استون گفت: راجر استون قربانی شوخی پرنیرنگ روسیه است که چپ‌ها و متحدان آنها چند سال در رسانه‌ها به راه انداختند تا ریاست جمهوری ترامپ را کم ارزش نشان دهند. هرگز هیچ ارتباطی بین کمپین ترامپ یا دولت ترامپ با روسیه نبوده است.

این اظهارات سخنگوی کاخ سفید درباره بی‌گناهی استون در حالی است که در محاکم قضایی امریکا و با استناد به اسناد و مدارک معتبر محکومیت استون در نوامبر 2019 قطعی شد و از آن تاریخ تاکنون به رغم درخواست‌های مکرر استون از دادگاه‌های محلی برای بخشش، هیچ دادگاهی حکم به بخشودگی او نداده بود. سه‌شنبه گذشته هم وزارت دادگستری امریکا تأکید کرد استون باید به زندان برود. دادگاه استیناف هم حاضر نشد، تأخیر مجدد استون در معرفی خود به زندان جورجیا را بپذیرد.

همه «محکومان» ترامپ

علاوه بر این، استون تنها کسی از حلقه نزدیکان ترامپ نیست که محکوم به حبس شده؛ بجز او، 6 تن دیگر مجرم شناخته شده‌اند و یک نفر دیگر هم در انتظار صدور حکم محکومیت خود است. به‌گزارش آکسیوس، پل مانافورت، رئیس کمپین انتخاباتی ترامپ در سال 2016 به 7.5 سال زندان محکوم شده است. مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق ترامپ در دسامبر 2018 به‌خاطر دروغ گفتن به کنگره و برخی تخلفات مالی به سه سال زندان محکوم شد. ریک گیتز، معاون رئیس کمپین انتخاباتی ترامپ در سال 2016، به 45 روز زندان، سه سال آزادی مشروط و 300 ساعت کار خدماتی محکوم شد. جورج پاپادوپولوس، مشاور سابق ترامپ در کمپین انتخاباتی 2016 به‌خاطر دروغگویی به بازرسان درباره ارتباطات با روسیه محکوم به حبس شد و در اکتبر 2019 به‌ مدت 12روز به زندان رفت. ریچارد پیندو، مرد کالیفرنیایی به‌خاطر فروش شماره حساب بانکی به روس‌هایی که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 مداخله کرده بودند، به 6 ماه حبس محکوم شد. الکس فون در زوان، دادستان آلمانی به اتهام دروغگویی به بازرسان فدرال به 30 روز زندان و پرداخت 20 هزار دلار جریمه محکوم شد. مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی امریکا که یک ژنرال سه ستاره است و در دولت ترامپ کمتر از یک ماه مسئولیت داشت نیز به خاطر دروغگویی به اف‌بی‌آی مجرم شناخته شده اما هنوز محکومیتش اعلام نشده است. جالب آنکه وجه مشترک تمام این افراد این است که همه آنها در جریان تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ارتباط روسیه با کمپین ترامپ شناسایی، محاکمه و مجرم شناخته شدند و اگرچه جرم‌های مالی دیگری هم داشتند اما یک جرم مشترکشان دروغ گفتن به کنگره و بازرسان اف‌بی‌آی با هدف به انحراف کشاندن روند تحقیقات بود. هدفی که به عقیده برخی ناظران محقق شد، زیرا مولر در نهایت اعلام کرد، موفق نشده سند معتبری مبنی بر رابطه کمپین ترامپ با روسیه پیدا کند. البته باوجود بسته شدن پرونده روسیه – ترامپ تحقیقات بازرسان فدرال از حلقه نزدیکان ترامپ همچنان ادامه دارد و در حال حاضر رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ زیر ذره بین بازرسان است.

رئیس جمهوری پیشتاز در عفو نزدیکان

ترامپ هم اولین بار نیست که از اختیارات ریاست جمهوری برای عفو نزدیکان خود و خانواده‌اش استفاده می‌کند. درست است که رؤسای جمهوری امریکا به‌ موجب قانون اساسی اختیار نامحدود در عفو کردن مجرمان دارند اما معمولاً رؤسای جمهوری سعی می‌کنند از این اختیار کمتر استفاده کنند. مثلاً جورج بوش، رئیس جمهوری سابق امریکا در مدت 8 سال ریاست جمهوری خود 11 بار از این اختیار استفاده کرد اما ترامپ در کمتر از 4 سال 10 بار از این اختیار استفاده کرده است. در حال حاضر هم در کارتابل ترامپ بیش از 7 هزار و 700 درخواست عفو وجود دارد در حالی که در دوره 8 ساله ریاست جمهوری باراک اوباما تنها یکهزارو 715 نفر از اوباما طلب عفو کرده بودند. ترامپ و اعضای دولتش همچنین برای ناکام گذاشتن تحقیقات قضایی، محاکمه و اجرای حکم نزدیکان رئیس جمهوری به دیگر اقدام‌ها هم متوسل می‌شوند. در ماه مه وزارت دادگستری برای بستن پرونده‌ای که علیه مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی باز است، اقدام کرد. ماه گذشته میلادی هم ترامپ با اخراج کردن جفری برمن، دادستان امریکا و کسی که مسئول بررسی پرونده مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق ترامپ و رودی جولیانی، وکیل شخصی فعلی ترامپ بود، بر سر راه این تحقیقات قضایی سنگ انداخت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان