لزوم آزمایش کلسترول در کودکان

بالا بودن میزان کلسترول بد (لیپوپروتئین با چگالی پایین LDL) و پایین بودن سطح کلسترول خوب (لیپوپروتئین با چگالی بالا HDL) ازجمله مهمترین عوامل خطرزا برای بیماری های قلبی هستند.

لزوم آزمایش کلسترول در کودکان

آزمایش کلسترول برای چه کودکانی توصیه می شود و چرا؟

بالا بودن میزان کلسترول بد (لیپوپروتئین با چگالی پایین LDL) و پایین بودن سطح کلسترول خوب (لیپوپروتئین با چگالی بالا HDL) ازجمله مهمترین عوامل خطرزا برای بیماری های قلبی هستند.

انجمن قلب در امریکا، بیماری قلبی را عامل شماره یک مرگ و بیماری در ایالت متحده معرفی کرده است. این بیماری بااینکه در بزرگسالان نمود پیدا می کند، اما در کودکی آغاز می شود و با بالا رفتن سن وخیم تر می شود.

با بالا رفتن تعداد کودکان چاق، سطج ناخوشایند کلسترول نیز در این کودکان متداولتر شده است.

در ژوئیه 2008، آکادمی پزشکی کودکان در امریکا آزمایش کلسترول را برای بعضی کودکان توصیه می کند. اولین آزمایش باید در کودکان بین سنین 2 تا 10 سال که در معرض بیماری قلبی هستند، انجام شود. عوامل خطرزا برای بیماری های قلبی عبارتند از، چاقی مفرط، دیابت، و فشارخون بالا. آزمایش کلسترول نیز درصورتیکه خانواده کودک سابقه بالا بودن کلسترول را داشته باشند یا سابقه خانوادگی او مشخص نباشد، توصیه می شود.

اگر نتیجه آزمایش بین حد نرمال بود، آزمایش باید بین سه تا پنج سال بعدی تکرار شود. این آزمایش را می توان در چکاپ های معمولی کودک انجام داد.

اگر سطح کلسترول نرمال بود

برای همه کودکان داشتن سبک زندگی سالم توصیه می شود، حتی اگر سطح کلسترول خونشان نرمال باشد. وزن نرمال برحسب قد و سن کودک و داشتن فعالیت فیزیکی کافی نیز مد نظر هستند. استفاده از محصولات لبنی و شیرهای بدون چربی یا کم چربی برای کودکان بالای دو سال بهتر است. پزشکان برای کودکان بین یک تا دو سال که دچار چاقی مفرط باشند نیز مصرف شیر کم چرب را توصیه می کنند.

اگر سطح کلسترول بالا باشد یا سایر عوامل خطرزا دیده شود

برای کودکانی که درمعرض خطر قرار دارند یا از خانواده هایی هستند که عوامل خطرزا درآنها بالاست نیز مراقبت ها و تغییرات سبک زندگی که در بالا اشاره شد باید صورت گیرد.

مصرف فیبر محلول نیز توصیه می شود. این ماده با به دام انداختن کلسترول در روده و جلوگیری از جذب دوباره آن عمل می کند. فیبر محلول در حبوبات، نخودفرنگی، جوی دوسر، جو، و برخی میوه ها و سبزیجات یافت می شود. مکمل های این ماده نیز موجود هستند.

این کودکان باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشند که بیشتر از 7% کالری های روزانه آنها از چربی های اشباع تشکیل نشود و بیشتر از 200 گرم در روز کلسترول مصرف نکنند. مشاوره های غذایی برای کمک به این خانواده ها برای تغییر سبک زندگی بسیار مفید است.

اگر باوجود تغییراتی که در بالا عنوان شد، سطح کلسترول بعد از شش ماه تا یکسال باز هم بالا بود، دارو درمانی برای کودکان حداقل هشت ساله انجام می شود. کودکان در سنین پایینتر نیز اگر کلسترول بد خونشان به شدت بالا باشد، تحت درمان دارویی قرار می گیرند.

داروهای مورد استفاده

 دارویی که کلسترول را در روده ها محبوس کرده و از جذب دوباره آن جلوگیری می کند برای درمان کلسترول در بزرگسالان استفاده می شود اما برای کودکان مناسب نیست و شکم آنها را برهم می ریزد.

نیاسین که نوعی ویتامین B است برای پایین آوردن سطح کلسترول در بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو عوارض جانبی مثل گرگرفتگی، نارسایی کبد، بیماری های عضلانی، و ناتوازنی قند خون به همراه دارد. به خاطر همین عوارض از این دارو برای کودکان استفاده نمی شود.

پراواستاتین هم یک داروی استاتین کاهنده کلسترول است که برای کودکان بالای 8 سال توصیه می شود. سایر داروهای استاتین برای کودکان بالای 10 سال پیشنهاد می شود. استاتین ها درمان مطمئن و کوتاه مدت دارند. این دارو اولین دارو توصیه شده برای درمان کلسترول بالا در کودکان و بزرگسالان می باشد.

چرا مناقشه؟

تاثیرات بلندمدت داروهایی که در کودکان کلسترول را پایین می آورد، نشاخته شده نیست. این احتمال نیز وجود دارد که اگر سطح HDL و LDL بااستفاده از داروها به سطح نرمال برسد، دیگر فشار کمتری روی کاهش وزن، رژیم غذایی سالم و ورزش آورده شود.

گرچه تحقیقاتی هست که نشان می دهد داروها کلسترول بد را در کودکان پایین می آورد، اما هیچ تحقیقی ثابت نمی کند که درمان دارویی مرگ و بیماری ناشی از بیماری های قلبی را هم کاهش می دهد.

گیاه استرول هم می تواند تاثیراتی روی پایین آوردن کلسترول داشته باشد. این ماده گاهی به موادغذایی و مکمل های فراورده ای موجود اضافه می شود. این نگرانی وجود دارد که استرول جذب ویتامین های لازم محلول در چربی و برخی موادمغذی را نیز کاهش دهد.

درمورد خطراتی که کودکتان را تهدید می کند با پزشک او صحبت کنید و ببینید چه روند درمانی را باید طی کند. می توانید از پزشک فرزندتان بخواهید یک متخصص تغذیه به شما معرفی کند تا درمورد راهبردهای رژیمی برای پایین آوردن کلسترول از او کمک بگیرید.

هر کاری از دستتان برمی آید برای سلامت و تناسب اندام و حفط وزن ایدآل برای فرزندتان انجام دهید. رژیم غذایی او حتماً باید یک رژیم غذایی سالم باشد. با برچسبهای موادغذایی و مفاهیم آنها آشنا شوید. از چربی های هیدروژنه و چربی های اشباع برای فرزندتان تاحد امکان خودداری کنید. به دنبال موادغذایی باشید که سرشار از فیبر باشند یا درصورت نیاز و توصیه پزشک از مکمل های فیبر استفاده کنید. رفته رفته به فرزندتان هم این نکات را آموزش دهید چون این تغییرات را باید تا پایان عمر دنبال کنند.

— این مقاله فقط درجهت ارتقاء آگاهی شما ارائه شده است و هیچ مقاله ای نمی تواند جایگزین توصیه های پزشک شما باشد. این مقاله فقط شما را با انواع راه های درمانی برای پایین آوردن کلسترول آشنا می کرد و هیچگونه مشکلی را تشخیص نمی دهد. پس هیچوقت مطالبی که می خوانید را جایگزین توصیه های پزشک متخصص نکنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان