علیرضا صلواتی با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح ملی آزادراه اصفهان- شیراز و وضعیت ساخت آن اظهار کرد: آزادراه اصفهان-شیراز که 8درصد از کل آزادراههای درحال ساخت کشور را به خود اختصاص داده، از سال 92 آغاز بهکار کرده و یکی از آزادراههای مهم کشور است که امیدواریم با همت و تلاش همگانی اتفاقات خوبی در این زمینه رقم بخورد.
وی با تشریح جزئیات این طرح گفت: کل آزادراه اصفهان-شیراز 340 کیلومتر و در دو بخش اصفهان-ایزدخواست به طول 116کیلومتر و ایزدخواست-شیراز به طول 224 کیلومتر پیشبینی شده است. بخش دوم کار یعنی طرح ایزدخواست-شیراز اکنون درحال اجرا بوده و با 85درصد پیشرفت بهکار خود ادامه میدهد و بخش نخست نیز در مرحله مطالعات قرار دارد.
مجری طرحهای آزادراهی در مرکز، جنوب و جنوبشرقی کشور، ادامه داد: در آزادراه اصفهان-شیراز که با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و وزارتدفاع و در 7 قطعه در حال اجرا است، به میزان یکهزار و 700هکتار آزادسازی انجام گرفته و 98جبهه کاری، یکهزار و320نفر نیرو بهصورت روزانه و 920دستگاه ماشینآلات مختلف فعال شده و قرار است 10کارخانه آسفالتسازی در این طرح فعالیت کنند.
وی درباره اعتبارات طرح آزادراه اصفهان- شیراز افزود: تاکنون 2هزار میلیارد تومان اعتبار در آزادراه اصفهان-شیراز صرف شده و با برآوردهای صورت گرفته، 2هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار برای تکمیل و بهرهبرداری لازم است که در صورت تامین، تا خرداد 1400 افتتاح خواهد شد.
صلواتی درباره مزایای آزادراه اصفهان- شیراز، گفت: کاهش 2 ساعتی مدت زمان سفر از اصفهان به شیراز معادل 130کیلومتر مسافت، کاهش سالانه 136میلیون لیتر مصرف سوخت و صرفهجویی حدود 700 میلیارد تومان در سال نخست بهرهبرداری در اقتصاد کشور از مزایای افتتاح این طرح است.
وی در ادامه با اشاره به رتبه نخست استان فارس در زمینه تصادفات جادهای در کشور اظهار کرد: طبق برآوردهای انجام شده، کاهش حدودا 150 میلیارد تومان خسارت و هزینههای تصادفات جادهای و استهلاک خودروهای عبوری در سال نخست بهرهبرداری و کاهش 550 تن کشته و مجروح در سال از مهمترین مزیتهای افتتاح آزادراه اصفهان-شیراز بهشمار میرود.
مجری طرحهای آزادراهی در مرکز، جنوب و جنوبشرق کشور با اشاره به نگاه ویژه مسوولان به طرح آزادراه اصفهان-شیراز، گفت: نگاه مدیران کشور به این آزادراه، جدی است و توجه ویژهای از سوی ریاستجمهوری، وزارت راهوشهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور به این طرح معطوف شده و امیدواریم که هرچه سریعتر به نتیجه برسد.
وی با تاکید بر ضرورت فعالیت جهادی در اجرای طرح تصریح کرد: تمرکز جدی ما، تکمیل هرچه سریعتر آزادراه اصفهان- شیراز است و در تلاشیم که تا خرداد 1400، این طرح به سرانجام برسد. صلواتی تاکید کرد: درخواستم از عوامل طرح این است که هرچه سریعتر، جبهههای کاری این طرح را افزایش داده و حتی در ایام تعطیلات نوروز نیز طرح را فعال نگه دارند تا هرچه سریعتر به سرانجام برسد.
مجری طرحهای آزادراهی در مرکز، جنوب و جنوبشرقی کشور ادامه داد: رویکرد ما این است که در طرح آزادراه اصفهان- شیراز، هیچگونه تاخیری وجود نداشته باشد. صلواتی درباره جزئیات توپولوژی منطقهای این آزادراه تصریح کرد: 58 درصد از محدوده آزادراه اصفهان-شیراز در منطقه کوهستانی قرار گرفته، بنابراین ضرورت داشت که برای اجرای آن، پلها و تونلهای موردنیاز ساخته شود، همچنین 20 درصد از مساحت آن نیز در دشت و 23درصد بهصورت تپهماهوری است.