وبلاگ مشرق

همه نظرات آیت‌اللهی که معارض نظام است/ آزار شیعه و سنّی با "گفتمان ته درّه" جهانگیری

یکی از بازداشت‌شدگان فتنه ۸۸ در اظهاراتی گفته است: بایدن اقتصاد ایران را به جلو حرکت خواهد داد! این در حالی است که مردم ایران هنوز از تجربه تلخ امیدهای اصلاح‌طلبان به "اوباما" رهایی نیافته‌اند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

سروش‌محلاتی: حکومت دینی موجب محدودیت علمی می‌شود!

همه نظرات آیت‌اللهی که معارض نظام است

همه نظرات آیت‌اللهی که معارض نظام است/ آزار شیعه و سنّی با "گفتمان ته درّه" جهانگیری

 محمد سروش محلاتی، از روحانیون اصلاح‌طلب که رسانه‌های اصلاح‌طلب گاهی از او به عنوان آیت‌ا... و گاهی با عنوان حجت‌الاسلام یاد می‌کنند، اخیراً در اظهاراتی که سایت جماران آنها را منتشر کرد، گفته است: آنچه را که نمی‌خواهیم درباره او صحبت کنیم این است که محدودیت هایی برای علم در حکومت دینی ممکن است اتفاق بیفتد. ما درباره یکی از این محدودیت ها صحبت خواهیم کرد؛ اما انواعی از محدودیت ها قابل فرض و تصور است. اولین محدودیت، محدودیت هایی است که به اقتضاء سیاست های حکومت دینی برای علم اتفاق می افتد. مثلا ممکن است یکی از سیاست های حکومت دینی «بیگانه گریزی» یا «بیگانه ستیزی» باشد. این سیاست در حکومت دینی چه تأثیری بر علم خواهد داشت؟ قهرا بیگانه ستیزی محدودیت هایی در علم ایجاد خواهد کرد.

او می‌افزاید: مهر ماه سال 90 گروهی از نخبگان با رهبری ملاقاتی داشتند و متن سخنان رهبری در سایت ایشان هست. عین تعبیری که ایشان داشتند این است که رهبر انقلاب اسلامی «بیگانه ستیزی در مباحث علمی» را مردود خواندند. ولی روابط ما با برخی از کشورهایی که از نظر علمی جلوتر هستند صمیمانه نیست. می توان تعامل علمی را تحت تأثیر روابط ستیزی قرار داد؟ این یک محدودیت است و تأثیر قهری دارد؛ ولو اینکه ما به جهت نظری چنین تأثیری را نپذیرفته باشیم. امروز ما می دانیم به دلیل مشکلاتی که در روابط بین الملل داریم تعامل علمی از قبیل اعزام دانشجو و یا دعوت از اساتید و همانند آن، به سطح حداقل خودش کاهش پیدا کرده و در ارتقاء علمی جامعه ما بسیار مؤثر است! [1]

***

* آقای سروش‌محلاتی به جای اینکه بگویند استبداد و حکومت‌های ظالمانه مانع پیشرفت علمی هستند؛ اما حیا کرده‌اند به جای آنها به حکومت دینی تاخته‌اند!

آن‌هم حکومت دینی شیعه که پس از 1400 سال خون دل خوردن‌ها و شهادت‌ها و مجاهدت‌ها پدید آمده است و کارنامه‌اش در عرصه پیشرفت‌های علمی به اذعان دوست و دشمن مایه مباهات و عزّ اسلام است.

باید دانست که در بحث جبر زمانه حکومت دینی هم مثل سایر حکومت‌هاست و فی‌المثل ما تا زمانیکه رقیب آمریکا باشیم هرگز نمی‌توانیم کاخ سفید را مجاب کنیم که در بخش علمی با ما تعامل کند. و این قضیه هم ربطی به مذهب ما ندارد.

کما اینکه ژنتیک ظلم و استبداد در تعاملات خود صرفا به دو گزینه منافع و خباثت توجه دارد نه به دینی یا لائیک بودن هژمونی رقیب!

مع‌الوصف باید دانست که حکومت دینی شیعه اتفاقا نجات‌بخش چنین زمانه‌ای است زیرا با تأکیدی که بر دانش‌یابی و جوشش علمی دارد می‌توان در اوج معارضه با استبداد و در هنگامه درگیری با خباثت حکومت‌های ظالم اما در صف اول  یافته‌های علمی قرار گیرد و بر لبه‌های فناوری حرکت کند.

همانطور که ایران اسلامی ما طی 42 سال اخیر به اندازه چند قرن حکومت‌های گذشته توانسته پیشرفت علمی داشته باشد و امروز در مباحث فناورانه جزو سرآمدان جهانی قرار دارد.

اینکه آقای سروش‌محلاتی آن حقایق را نمی‌دانند، این دستاوردها را نمی‌بینند و پیشرفتگی ایران در اوج تحریم‌ها را قادر به تحلیل نیستند البته نباید به معارضه با حکومت دینی شیعه تبدیل شود.

گفتنیست فرد اشاره شده دچار اعوجاجات فراوانی است و گفتارهایی مثل ما شاد نیستیم چون حسین(ع) را محور قرار داده‌ایم، جمهوری اسلامی مشکل عقل دارد و عده زیادی در حوزه به حکومت بدون ولی فقیه فکر می‌کنند! نیز بخش دیگری از کارنامه تئوریک این فرد است. [2]

این فرد در مقطع دیگری نیز نظام اسلامی را با کنایه اموی‌گری خطاب قرار داده بود. [3]

بدیهیست که اگر خواص و افاضل کشور با چنین اعوجاجات مبرهنی برخورد فکری و تئوریک نداشته باشند؛ زمینه ترویج این بدمذهبی‌ها در جامعه فراهم خواهد شد.

***

آقایی: بایدن اقتصاد ایران را به جلو حرکت می‌دهد!

همه نظرات آیت‌اللهی که معارض نظام است/ آزار شیعه و سنّی با "گفتمان ته درّه" جهانگیری

هدایت‌ا... آقایی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 در بخشی از یک یادداشت در شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره "جو بایدن" آمریکایی نوشته است:

"آمدن بایدن فضای اقتصادی ایران را به سمت جلو حرکت می‌دهد و البته انتخاب بایدن فقط شرایط را برای ایران نسبت به دوران دونالد ترامپ بدتر نخواهد کرد. "

او همچنین تصریح می‌کند: تیم جدیدی که در آمریکا با ایران مذاکره می‌کند به نظر باید از دونالد ترامپ منطقی‌تر باشند و این موضوع حتما در دولت جدید آمریکا وجود خواهد داشت. دونالد ترامپ از موضع قدرت رفتار می‌کرد و از تمام اهرم‌های خود هر لحظه ممکن بود که استفاده کند و شرایط را برای ایران سخت‌تر کند. دموکرات‌ها حداقل در شعارهای خود به مذاکره و تعامل اعتقاد دارند و شرایط نشان می‌دهد با آمدن بایدن فضای اقتصادی بهتری برای مردم ایجاد می‌شود و فشار کمتری هم در مسائل اقتصادی به مردم وارد می‌شود.

در یادداشت آقایی می‌خوانیم: با توجه به شرایط کنونی جامعه بعید می‌دانم که برجام به‌تنهایی مورد مذاکرات جدید ایران و 6 قدرت جهانی قرار بگیرد و حتما مسائل دیگری هم به آن اضافه می‌شود. از طرفی هم در صورتی که مذاکرات برجام در داخل کشور به نتیجه‌ای برسد، سناریوی انتخابات 1400 عوض خواهد شد و با حضور پرشور مردم در انتخابات شانس اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات 1400 بالا خواهد رفت.[4]

***

*بعید است این حد از بزک بایدن که توسط اصلاح‌طلبان ایرانی انجام می‌شود، حتی از سوی ساکنان کمپین انتخاباتی بایدن در آمریکا هم رخ داده باشد!

ادعای بهتر شدن اوضاع اقتصادی مردم ایران به دست با کفایت بایدن! و پیوند زدن این ادعا به انتخابات 1400 صرفا یک بازی نخ‌نماست که مردم ایران تجربه آنرا در انتخابات 92، در انتخابات 96 و در انتخابات مجلس دهم و شورای شهر پنجم دارند و به روشنی می‌دانند که در پس پرده علاقه عجیب اصلاح‌طلبان به آمریکا چیزی جز ناکارآمدی و گرانی، جز تحریم بیشتر و جز معطل گذاشتن کشور نخواهد بود.

جالب است که چپ‌ها در حالی از ید بیضای بایدن دموکرات روایت‌گری می‌کنند که درد روایت جعلی آنها از سلف بایدن یعنی اوبامای دموکرات هنوز با افکار عمومی هست و اصلاح‌طلبان از بابت این قوز بالا قوز توضیح اقناع‌کننده‌ای به هیچکس نمی‌دهند.

به اذعان تمام کارشناسان ارشد کشور، بخش اعظم مشکلات ایران و گرانی‌ها ریشه داخلی دارد و به سوء مدیریت دولت مربوط می‌شود.

مشکلاتی که راه حل آنها چیزی جز "رأی خوب" مردم در انتخابات و روی کار آمدن یک مدیریت جهادی و صاحب کارنامه در کشور نیست.

این نکته بدیهیست که وقتی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور فعلی اعتراف می‌کند که گرانی ارز کار دولت بوده است [5]؛ پس راه استشفای گرانی‌ها چیزی جز رأی خوب مردم نخواهد بود...

اشاره آقایی به اینکه "حتما مسائل دیگری هم به برجام اضافه می‌شود"! نیز مقوله‌ای است که خواص کشور بایستی درباره آن اقتراح داشته باشند.

***

شیعه و سنّی در آزار "گفتمان ته درّه"

همه نظرات آیت‌اللهی که معارض نظام است/ آزار شیعه و سنّی با "گفتمان ته درّه" جهانگیری

اسحاق جهانگیری، فعال اصلاح‌طلب و معاون اول رئیس‌جمهور روحانی در دیدار با نخبگان و فعالان سیاسی اجتماعی و فرهنگی استان گلستان اظهار کرده است:نخبگان باید با ساز و کارها و اقدامات لازم آینده ای امیدوار کننده برای ملت ایران ترسیم کنند که افق مناسبی پیش روی ایران گشوده شود زیرا وقتی مردم به آینده امیدوار باشند قادر خواهیم بود از همه بحران ها عبور کنیم.

او همچنین با تأکید بر اینکه اهل سنت همواره در کنار انقلاب بوده اند و دولت مکلف است مسایل آنها را حل کند، گفت: در کردستان هم به پاسخ مقام معظم رهبری به نامه مولوی عبدالحمید اشاره کردم که فرمودند مردم ایران بدون توجه به مذهب و قومیت در حقوق و مسئولیت هیچ تفاوتی ندارند و تنها موضوع برای کسب مسئولیت شایستگی مدیریتی است، قبول دارم که در حق اهل سنت و زنان کوتاهی‌هایی شده است. [6]

***

*"آرای اهل سنت" مقوله‌ایست که برخی سیاسیون کشورمان در هر بزنگاه انتخاباتی به آن طمع می‌کنند.  

اظهارات جهانگیری نیز چیزی خارج از همین قاعده نیست زیرا عقلانیت و اسناد موجود می‌گوید نگاه انقلاب اسلامی به تمام فرق، به تمام مذاهب و به تمام قومیت‌ها نگاهیست یکسان.

جالب است که حتی استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان و کردستان و گلستان که دارای جمعیتی بیشتر از اهل سنت هستند، مورد توجه بیشتری از سوی نظام اسلامی و نهادهای امین کشور قرار دارند و فعالیت‌های سازندگی و جهادی در آنها رونق بیشتری دارد.

مع‌الوصف ما و برادران اهل تسنن در ایران با مشکلی به نام "سیاه‌نمایی" مواجه هستیم که قصد دارد خدمات نظام اسلامی را در همه ابعاد کتمان کند و به بهانه‌های مختلف؛ نیمه پر لیوان را از چشم مردم مخفی کند.

مثلا از آقای جهانگیری که خود و تنی چند از مدیرانشان در صف نخست سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و ترویج گفتمان "شرایط ته درّه" قرار دارند؛ هیچ انتظاری نیست که در جمع برادران اهل تسنن ما از خدمات نظام و مثبتات انقلاب اسلامی حرف بزنند.

بلکه انتظار همین بود که بیایند و بگویند در حق اهل سنت کوتاهی شده است!

این در حالی است که فقط و فقط کارنامه شخص شهید سلیمانی و تأکید او بر این گزاره که "جان ما فدای اهل سنت است" نشان می‌دهد نظام اسلامی در حق برادران سنی خود کوتاهی کرده یا بهترین فرزندان خود را فدای امنیت آنها و هم‌کیشان آنها کرده است!؟

از این گذشته یک نگاه گذرا به آنچه بر سیستان و بلوچستان و کردستان عزیز ما در دوران قاجار و پهلوی گذشته و مقایسه آن با امروز نشان می‌دهد که اظهارات جهانگیری تا چه حد ناصحیح هستند.

سازندگی، رهاندن مردم از سلطه برخی خوانین ظالم، ایجاد امنیت، توسعه کشاورزی و اشتغال، رونق گردشگری، رواج تحصیل رایگان و... آیا چیزی جز موهبت نظام اسلامی در این مناطق بوده است!؟

برادران اهل تسنن ما بهتر از هرکسی می‌دانند در حالی که گاهی یک قداره‌کش در تهران رجزخوانی می‌کند و یا یک سگ‌باز امنیت مردم را در پارک‌های پایتخت به هم می‌ریزد اما بهترین فرزندان ایران در سیستان و بلوچستان می‌جنگند و شهید می‌شوند تا خاری به پای یک کودک اهل سنت نخلد و خدشه‌ای بر امنیت بلوچ‌ها و سیستانی‌های عزیز وارد نشود.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1498626

2_ mshrgh.ir/962137

3_ mshrgh.ir/962137

4_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/309244

5_ mshrgh.ir/1186648

6_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1499044

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان