چگونه سیگار کُشی کنیم (۲)

فعالیت‌های ورزشی، مذهبی و تفریحی می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای مواد دخانی باشند.

چگونه سیگار کُشی کنیم (2)

 

پس باید به اطلاعات مناسب، صحیح و کافی مجهز باشید شما می‌توانید به فرزند خود کمک کنید تا مقاومتی را که در برابر وسوسه و فشار مصرف مواد دخانی نیاز دارد، کسب کند. بسیار مهم است که فرزندان خود را تشویق کنید، تا سرگرم فعالیت‌هایی شوند که به طور طبیعی احساس سرخوشی کنند.

فعالیت‌های ورزشی، مذهبی و تفریحی می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای مواد دخانی باشند. همچنین صحبت درباره قوانین رفتاری و وضع صریح آنها و مشخص کردن محدودیت‌های قابل درک آن برای شما و فرزندتان از اهمیت زیادی برخوردار است.

پیشگیری با موارد ذیل شروع می‌شود

درک کردن و فهمیدن: «من می‌دانم توسط دوستان خود برای مصرف سیگار تحت فشار هستی»

تاکید: «به عنوان پدر (یا مادر) نمی‌توانم به تو اجازه بدهم درگیر فعالیت‌های آسیب‌رسان یا مضر شوی.»

حمایت کننده: «من به تو کمک می‌کنم روشی را برای «نه» گفتن به سیگار پیدا کنی.»

خودارزیابی: «آیا رفتار ناشایست من روی فرزندم تاثیر منفی و بد می‌گذارد؟»

پیشگیری نمی‌تواند با مواد زیر موفق شود:

 طعنه: «فکر نکن نمی‌فهمم داری چه کاری می‌کنی!»  تهمت: «تو دروغ می‌گویی!»  برچسب زدن:«تو فرد خیلی بدی هستی!»  همدردی طلبی:«نمی‌دونی چقدر منو اذیت می‌کنی!»  سرزنش خود: «همه‌ا‌ش تقصیر منه!»

نقش مدارس در پیشگیری از استعمال دخانیات

مدارس با استفاده از موقعیت و امکانات شان می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از استعمال دخانیات توسط دانش‌آموزان داشته باشند. دانش‌آموزان یک سوم از زمان بیداری‌شان را در مدرسه سپری می‌کنند و بسیاری از آنان معتقدند که شروع مصرف سیگار به دلیل الگوپذیری از دوستان و همسالان سطح خود رخ می‌دهد.

اولین تجربه سیگار کشیدن در افراد سیگاری قبل از پایان دوره دبیرستان رخ می‌دهد. اطلاعات اندکی در مورد مصرف سیگار در دانش‌اموزان زیر 12 سال وجود دارد ولی اولین تجربه مصرف سیگار بیشتر در سنین 11 و 12 سالگی رخ می‌دهد؛ به عنوان مثال: یک بررسی سراسری در آمریکا روی دانش‌اوزان 14 ساله نشان داد که 13 درصد آنها همچنان به مصرف سیگار ادامه داده‌اند.

اگر این روند به این شکل ادامه یابد، بیش از 5 میلیون نفر از افراد زیر 18 سال سرانجام در اثر مصرف سیگار دچار مرگ زودرس خواهند شد. خطراتی که سلامت جوانان و نوجوانان را در این سنین تهدید می‌کند گاهی غیر قابل جبران خواهد بود. این در حالتی

است که علایم اعتیاد که همان وابستگی به استعمال دخانیات است بعد از چند هفته سیگار کشیدن، ظاهر می‌شود سیگار همچنین می‌تواند دروازه ورود به مصرف مواد مخدر غیر قانونی باشد. نوجوانان سیگاری نسبت به افراد دیگر، چه دختر و چه پسر، مستعد روی آوردن به این مواد هستند.

نقش مدارس در کاهش گرایش به سیگار

برای اینکه مدارس تاثیر مثبتی در جلوگیری و کاهش مصرف سیگار در بین نوجوانان دانش‌آموز داشته باشند، باید محیطی ایجاد کنند که دانش‌آموزان را تشویق به تقویت اعتقادات و رفتارهای ضد سیگار کشیدن بکنند. دانش‌آموزان الگو می‌توانند با عنوان همیاری کنترل دخانیات در اجرای سیاست‌های کنترل و پیشگیری از سیگار کشیدن سایر جوانان در مدارس به کمک گرفته شوند.

ممنوعیت سیگار کشیدن برای دانش‌آموزان، کارکنان و مراجعین در کل مدرسه و ضمانت حوادث آن، راهکاری مناسب برای کاهش آمار مصرف سیگار در نوجوانان است. «مدرسه بدون دود» سیاستی پایدار است که به طور مداوم به کاهش مصرف سیگار در بین دانش‌‌آموزان کمک می‌کند. البته این برنامه زمانی مفید است که مطمئن شوند هیچ دانش‌آموز سیگاری در مدرسه نیست و این یک پیام قوی و سازنده کنترل دخانیات برای مدارس دیگر است.

مصرف دخانیات توسط معلمان و کارکنان مدارس باید به کمترین حد خودش برسد یا اینکه از دید دانش‌آموزان به دور باشد. اتخاذ سیاست‌‌های کنترل دخانیات برای مدرسه زمانی موثر است که با پیشگیری و آموزش همراه باشد. در تعداد زیادی از کشورها قوانین منع استعمال دخانیات در مدرسه وضع شده است.

مدارسی که برای پیشگیری و کاهش ابتلای دانش‌آموزان به مصرف دخانیات آموزش می‌دهند، در اجرای کامل این برنامه موفق خواهند بود. بهترین کار برای چنین برنامه‌هایی این است که تنها به یک جنبه از آثار سوء بهداشتی مصرف سیگار متمرکز نشوند و به آثار و پیامدهای منفی اجتماعی مصرف دخانیات در این برنامه‌ها توجه شود همچنین به تاثیر فشار همسالان، مهارت «نه» گفتن و فریب نخوردن از تبلیغات رسانه‌ای ویژه بازاریابی برای محصولات دخانی پرداخته شود.

در کل، پیشنهاد آموزش کنترل دخانیات تنها در مدارس راهنمایی و دبیرستان کافی نیست. دانش‌آموزان باید این دستورالعمل‌ها و آموزش‌ها را در یک سری جزوه‌ها در طول تحصیل‌شان دریافت کنند. برنامه‌های پیشگیری از دخانیات موثر برای دانش‌آموزان درجه‌بندی شده و براساس سن تنظیم شده است و با دستورالعمل‌های دقیق برای اجرا در مقابل راهنمایی و دبیرستان همراه شده است.

زمانی که معلمان با برنامه‌های آموزشی پیشگیری از دخانیات به طور صحیح آشنا می‌شوند، موفقیت این برنامه بسیار بالا می‌رود. آموزش موثر باید شامل بررسی محتوای برنامه درسی، مدل‌سازی از فعالیت‌های برنامه توسط مربیان مجرب با فرصت کافی برای معلمان برای اجرای برنامه‌ها باشد.

نقش والدین در جلوگیری از استعمال دخانیات در مدارس

خانواده‌ها نفوذ زیادی بر روی برداشت و نگرش دانش‌آموزان در مورد استعمال دخانیات دارند و اعضای خانواده باید تا حد امکان در برنامه‌های پیشگیری از دخانیات مشارکت فعال داشته باشند.

برنامه‌های آموزشی که شامل تکالیف تعاملی برای والدین و دیگر اعضای خانواده است، نه تنها باعث افزایش بحث‌های آموزشی در این موضوع مهم می‌شود بلکه منجر به اجرای سیاست‌های بهتر در مورد مصرف دخانیات در خانه می‌شود و حتی بزرگسالان سیگاری را تشویق به ترک سیگار می‌کند.

 

 

برای خواندن بخش اول- چگونه سیگار کُشی کنیم- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر