وبلاگ مشرق

وقتی وزیر دولت اصلاحات مردم را به شورش فرا می‌خواند! / "بانیان آشوب" به روایت عضو مجلس خبرگان

هر سال؛ هزار وقف جدید در ایران" نشانه دین‌مداری اکثریت جامعه ایرانی و اعتماد آنان به نهادهای خیریه نظام اسلامی است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

رؤیای "صوفیِ وزیر" برای انقلاب علیه انقلاب

وقتی وزیر دولت اصلاحات مردم را به شورش فرا می‌خواند!

وقتی وزیر دولت اصلاحات مردم را به شورش فرا می‌خواند! / "بانیان آشوب" به روایت عضو مجلس خبرگان

علی صوفی، از وزرای دولت اصلاحات و از حامیان تحریم انتخابات، در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره وقایع روزها و هفته‌های گذشته اظهار کرده است: نسل ما که نسل انقلاب بود بسیاری از تغییرات و تحولات تاریخی را به چشم دید و در آن مشارکت داشت. این تحولات مانند یک فیلم در ذهن ما باقی مانده و ما آنها را کنار هم قرار می‌دهیم و با شرایط امروز مقایسه می‌کنیم و در نهایت نتیجه گیری می‌کنیم. آنچه امروز در سطح جامعه قابل مشاهده است این است که وضعیت زندگی مردم رضایت بخش نیست و مردم از این وضعیت معیشتی خود رضایت ندارند. این نکته مهم‌ترین چیزی است که امروز در جامعه وجود دارد.

او می‌افزاید: در بین مردمی که نسبت به وضعیت موجود رضایت ندارند نگرانی نسل جدید نسبت به دیگران از همه بیشتر است. این نسل نگران آینده خود است و این طبیعی است. من به نسل انقلاب تعلق دارم و در شرایط کنونی بیشتر دوران عمر خود را سپری کرده‌ام. این در حالی است که نسل جدید در ابتدای زندگی خود قرار دارد و به همین دلیل در حال رصد شرایط برای آینده خود است. ما نیز در دوران انقلاب چنین دغدغه‌هایی داشتیم و به همین دلیل نیز از رژیم پهلوی بریدیم. هر نسلی آموزش می‌بیند و تحصیل می‌کند تا بتواند یک شغل داشته باشد و تشکیل خانواده بدهد و آمال‌ها و آرزوهای خود را بسازد. انسان برای زندگی خود نیازهایی دارد که دولت‌ها باید این نیازها را تأمین کنند. در دوران انقلاب حکومت پهلوی نمی‌توانست نیازهای ما جوانان را تأمین کند. به مرور زمان نیز این مطالبات انباشته شد و پس از اتفاقات سیاسی که رخ داد جامعه به سمت انقلاب حرکت کرد! [1]

*این‌همانی بین نظام اسلامی و رژیم ستمشاهی؛ رسم سال‌های اخیر رجال ستادی اصلاحات است. همان‌ها که برای براندازی نظام اسلامی یک بار دست به فتنه می‌زنند، بار دیگر انتخابات را تحریم می‌کنند و بصورت همیشگی نیز خواستار "گزینه خیابان" علیه نظام اسلامی هستند.

خوانش دقیق اظهارات صوفی که القا می‌کند عامل موجده انقلاب علیه شاه هم‌اکنون نیز ایجاد شده! در حالی است که اولا مقایسه کارنامه اقتصادی و عدالتی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی ایران با رژیم ستمشاهی بوضوح گویای اینست که مردم ایران هم‌اکنون در شرایط بهتری قرار دارند.

چه اگر این کارنامه هم نبود؛ همین که در زمان شاه قانون کاپیتولاسیون ورد زبان‌ها بود و طاغوتیان می‌خواستند کسی حتی به سگ آمریکایی هم چپ نگاه نکند؛ کفایت می‌کند که اثبات کنیم اوضاع ایران امروز بهتر از زمان شاه است.

ضمن اینکه مردم باید بدانند که توصیه خطرناک "انقلاب به دلیل مشکلات غیر بنیادی"؛ سرنوشت انقلاب فرانسه را برای ایران اسلامی تکرار می‌کند. انقلابی که در پی ایرادات بنیادی حاکمیت قدیم فرانسه بوقوع پیوست و در ادامه برای مشکلات غیر بنیادی خود به جای رفع ایراد با روش‌های عقلانی، به رویکرد "انقلاب علیه انقلاب" رو آورد و تا ده‌ها سال؛ ‌ قتل و خون و گیوتین؛ هم‌آغوش مردمان فرانسوی شد.

جالب آنکه آقای صوفی خود یکی از "بانیان وضع موجود" و یکی از شکل‌دهندگان به مشکلات اقتصادی مردم در دوران وزارتش در دولت خاتمی است. دولتی با کارنامه‌ای آنچنان بد که مردم بلافاصله پس از اتمامش به کسی در منتها الیه گفتمان خاتمی یعنی شخص محمود احمدی‌نژاد رأی دادند تا خاطره اصلاحات و اصلاح‌طلبان را از ذهن خود محو کنند.

و شاهدیم که اکنون همین "آقای صوفی وزیر"(!) به صحنه آمده و مشکلاتی که خود نیز در پدید آمدنشان نقش داشته است را بعنوان عامل انگیزه مردم برای انقلاب علیه انقلاب معرفی می‌کند!

حرف‌های صوفی همچنین اثباتی دیگر است بر تحلیل هفته‌های اخیر مشرق درباره "فرماندهان کت و شلواری آشوب". و اینکه آشوب‌های اخیر نیز پیش‌لرزه‌ای دیگر از تقلای مردان هسته سخت اصلاحات است برای ایجاد "فتنه اقتصادی".

فتنه‌ای که خود را بر محمل مشکلات اقتصادی (که در همه جای دنیا وجود دارد) قرار داده و می‌خواهد به هر بهانه ممکن؛ از درگذشت تصادفی یک دختر جوان تا افزایش قیمت بنزین و بسا تا خودسوزی یک سبزی فروش؛ مردم را علیه نظام اسلامی به خیابان بکشاند و ایران و ایرانی را بسوزاند.

سخنان صوفی اگر با تبیین عالمه، خدشه‌های مستند و برخورد قضایی دقیق و روشنگرانه مواجه نشود؛ ‌ یقینا باید منتظر بسامد دیگری از فتنه اقتصادی باشیم و انقدر به این بسامدها خیره بمانیم تا هیمه اصلی در فتنه اقتصادی گُر بگیرد.

***

"بانیان آشوب" به روایت عضو مجلس خبرگان

وقتی وزیر دولت اصلاحات مردم را به شورش فرا می‌خواند! / "بانیان آشوب" به روایت عضو مجلس خبرگان

آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری و عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا پیرامون اغتشاشات اخیر، بر ضرورت جبران مواضح ناصحیح از سوی خواص جامعه تأکید کرد و گفت: در این مقطع باید خواص با موضع گیری های جدید به اشتباه خودشان اذعان و اعلام کنند که ما فکر می کردیم تنها مساله اجتماعی، حجاب و مرگ دختر جوان در میان است، اما کنون بدین نتیجه رسیدیم که اغتشاشات برنامه دشمن برای براندازی نظام است پس پشت سر نظام اسلامی و رهبر انقلاب قرار داریم.

وی همچنین تصریح کرد:

"همانگونه رهبر معظم انقلاب فرمودند برخی خواص از روی دلسوزی اما بدون تحقیق و شتاب زده اظهاراتی داشتند که هزینه های زیادی را برای نظام به وجود آوردند و برخی جوانان به تبعیت از آنها به آشوب‌ها پرداختند."

آیت‌الله حسینی خراسانی افزود: اکنون وظیفه جامعه دانشگاهی، ورزشی، هنری، حوزوی و بازاریان این است که با اتحاد و انسجام در صفوف بهم فشرده حمایت های همه جانبه خود را از نظام اسلامی و رهبر معظم  انقلاب به دشمنان اعلام کنند تا دیگر دشمنان به ادامه شیطنت ها و شرارت ها طمع نکنند.[2]

*"مرتبط بودن اغتشاشات با مواضع غلط برخی خواص" یک نکته کاملا صحیح است که بصیرت نافذ آیت‌ا... خراسانی به درستی به آن اشاره می‌کند.

چه اگر فضای جهاد تبیین در مقابل ایما و اشاره‌های فرماندهان کت و شلواری اغتشاش؛ برهوت نبود، اگر مواضع غلط کسانی مثل مسعود پزشکیان نبود که ابراز کردند مهسا امینی نمی‌توانسته به مرگ تصادفی بمیرد، اگر نبود صحبت‌های کسانی که بی‌خبر از آسیب‌های اغتشاش؛ ‌ اعتراض خیابانی بدون مجوز را رواداری کردند و اگر نبودند کسانی که امثال تتلو را بعنوان الگو به نوجوانان معرفی کردند؛ امروز شاهد بلوا و به راه افتادن حمام خون در کف خیابان به بهانه‌هایی مثل گشت ارشاد و حجاب نبودیم.

توضیح خواستن از مواضع خواص و توبه و اصلاح و تبیین از سوی خواصی که در برخی مقاطع دچار اشتباه می‌شوند از ضرورت‌های زمانه ماست که اغتشاشات اخیر؛ الزام آنرا بیشتر نشان داد.

***

هر سال؛ هزار وقف جدید در ایران

وقتی وزیر دولت اصلاحات مردم را به شورش فرا می‌خواند! / "بانیان آشوب" به روایت عضو مجلس خبرگان

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: از دهه وقف پارسال تا امسال یک‌هزار و 200 وقف جدید در کشور ثبت شده‌ است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل روز دوشنبه گذشته در حاشیه برگزاری همایش استانی یاوران وقف استان گیلان در رشت همچنین تصریح کرد: با توجه به فرهنگ شیعه در پرتو سیره اهل بیت علیهم السلام، بیش از 230 هزار موقوفه در کشور وجود دارد و هر سال به طور میانگین بیش از یک‌هزار وقف جدید در کشور انجام می‌شود. [3]

*افزایش سالانه یک هزار وقف جدید در ایران اولا نشانه دین‌مداری اکثریت جامعه ایرانی و اهمیت دین و عقلانیت برای اکثریت جامعه ایرانی است.

و ثانیا نشانه امید مردم به آینده و اعتماد آنان به نهادهای خیریه نظام اسلامی است. چه اگر آن امید و این اعتماد وجود نداشت؛ نه شاهد این حجم عظیم موقوفات بودیم و نه مردم موقوفات خود را به سازمان اوقاف می‌سپردند.

در بحث وقف و ضرورت فرهنگسازی برای آن همچنین بیان این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد که باید در کنار حفظ سنت‌های مربوط به وقف؛ ابواب جدیدی را در زمینه موقوفات نیز گشود و "وقف" را به سمت اموری از قبیل حفظ بیشتر امنیت مردم، حمایت از نخبگان، ازدواج، مهارت‌آموزی به منظور ایجاد اشتغال و مددسرانی به زندانیان پس از آزادی نیز سوق داد.

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/detail/343338

2_ rasanews.ir/0031ZU

3_ https://irna.ir/xjKJKy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر