ارتباط بین سیگار کشیدن و چروک‌ها، توضیح داده شده است

سیگار کشیدن می‌تواند بر سلامت و ظاهر کلی پوست شما تأثیر بگذارد. سموم موجود در تنباکو می‌توانند جریان خون را به سلول‌های پوست کاهش دهند، رطوبت را در لایه عمقی پوست کم کنند و کلاژن و الاستین را تخریب کنند که باعث ایجاد چروک‌ها می‌شوند.

ارتباط بین سیگار کشیدن و چروک‌ها، توضیح داده شده است

سیگار کشیدن می‌تواند بر سلامت و ظاهر کلی پوست شما تأثیر بگذارد. سموم موجود در تنباکو می‌توانند جریان خون را به سلول‌های پوست کاهش دهند، رطوبت را در لایه عمقی پوست کم کنند و کلاژن و الاستین را تخریب کنند که باعث ایجاد چروک‌ها می‌شوند.

از آنجایی که سموم موجود در تنباکو می‌تواند اندام‌های شما را زودتر از موعد پیر کند، منطقی است که سیگار بر بزرگترین اندام بدن شما یعنی پوست شما تأثیر بگذارد.

سیگار کشیدن می‌تواند عروق خونی شما را تنگ کند و اکسیژن و مواد مغذی حیاتی که به سلول‌های پوستتان می‌رسد را محدود کند. افرادی که سیگار می‌کشند به طور عمومی سطوح کلاژن و الاستین کمتری دارند که برای سلامت و لطافت کلی پوست ضروری هستند. این کاهش در کلاژن و الاستین معمولاً منجر به ایجاد چروک‌های زودرس می‌شود.

ترک سیگار می‌تواند جلوی تشکیل چروک‌ها را بگیرد و حتی ممکن است آن را برگرداند. در اینجا چه چیزی باید بدانید.

چرا سیگار به تشکیل چروک‌ها کمک می‌کند؟

سمومی که هنگام سیگار کشیدن تنفس می‌کنید، همه اعضای بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، از جمله پوستتان.

بر اساس یک منبع معتبر در سال 2021، سیگار می‌تواند باعث تخریب الیاف کلاژن و الاستین در پوست شود. کلاژن یک پروتئین ضروری است که بر سلامت و عملکرد لایه عمقی پوست تأثیر می‌گذارد. هنگامی که سطوح کلاژن و الاستین کاهش می‌یابد، پوست به احتمال بیشتری آواره شده، چروک می‌شود و لطافت خود را از دست می‌دهد.

سیگار کشیدن همچنین ممکن است رطوبت پوست شما را کاهش دهد، که می‌تواند باعث شود چین و چروک‌ها راحت‌تر ایجاد شوند یا بیشتر نمایان شوند.

بطور کلی، چروک‌های ناشی از سیگار به طور معمول در سنین کمتری نسبت به چروک‌های ناشی از پیری معمولی ظاهر می‌شوند. ارتباط بین چروک‌های بارز و سیگار کشیدن زمانی آشکار می‌شود که افراد بیش از 40 بسته سیگار در سال مصرف می‌کنند.

علاوه بر این، عمل پک زدن برای کشیدن سیگار می‌تواند باعث قابلیت دید بیشتر چروک‌ها در اطراف لب‌های شما شود.

آیا چروک‌های ناشی از سیگار با ترک سیگار برطرف می‌شوند؟

امکان دارد چروک‌های ناشی از سیگار با ترک سیگار کاهش یابند.

سیگار تولید کلاژن را مختل می‌کند، اما این اثر ممکن است موقتی باشد. یک مطالعه کوچک در سال 2019 نشان داد که 19 فرد سیگاری پس از 4 تا 8 هفته ترک سیگار، سطوح کلاژن آنها به طور قابل توجهی بهبود یافتند. پس از 12 هفته، تولید کلاژن تقریباً به سطح قبل از سیگار رسیده بود.

اگرچه این مطالعه کوچک بود، پژوهش‌های مربوط به ترک سیگار و ظاهر پوست به طور کلی امیدوار کننده به نظر می‌رسند. در یک مطالعه کوچک دیگر از سال 2019، پژوهشگران مشاهده کردند که لکه‌های پیری و پیگمانتاسیون در عرض یک ماه پس از ترک سیگار برعکس می‌شوند.

اگرچه شواهد کافی برای قطعیت این موضوع که ترک سیگار می‌تواند هرگونه آسیب پوست را برگرداند وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد حداقل برخی از جنبه‌های سلامت پوست قابل بازگشت هستند. حتی اگر ترک سیگار چروک‌های ناشی از سیگار را به طور کامل برگردانده نکند، افزایش کلاژن می‌تواند چروک‌ها را کمتر قابل مشاهده کند.

نکات مراقبت از پوست برای برگرداندن تأثیرات سیگار

ترک سیگار می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت پوست شما داشته باشد. اما می‌توانید مراحل بیشتری را برای بازسازی پوست خود انجام دهید، مانند:

تغذیه تعادل‌یافته: مصرف یک رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به بازسازی، تقویت و حفاظت از پوست شما کمک کند. مصرف زیاد آب و کاهش مصرف الکل و کافئین همچنین به پوست شما کمک می‌کند رطوبت را حفظ کرده و سالم بماند.

اجرای تمرین کافی: ورزش منظم معتدل، جریان خون را افزایش می‌دهد و می‌تواند تولید آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش داده و به سلامت پوست کمک کند.

استفاده از محافظت‌کننده‌های خورشیدی: استفاده از محافظت‌کننده‌های خورشیدی با SPF مناسب می‌تواند از آسیب‌های ناشی از اشعه UV محافظت کند و کاهش پیری پوست را تسریع کند.

استفاده از محصولات مراقبت از پوست: استفاده از محصولات مراقبت از پوست، مانند کرم‌های ضد چروک، مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌های آنتی‌اکسیدان، می‌تواند به بازسازی و بهبود ظاهر پوست کمک کند.

با این وجود، بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد چروک‌های ناشی از سیگار ترک سیگار است. ترک سیگار می‌تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و به پوستتان اجازه دهد که به صورت طبیعی و سالم بهبود یابد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان