عصر ایران- پس از 34 سال فعالیت و چندین بار تغییر در مالکیت، هتل il Palazzo که ابتدا توسط آلدو روسی طراحی شد، اخیرا تحت روند طراحی مجدد به رهبری گروه یوچیدا دیزاین ژاپن قرار گرفته است.
آنچه که این هتل را از منظر معماری ارزشمند و قابل توجه می سازد، همین حضور نام آلدو روسی است.
آلدو روسی (1931-1997) یک معمار برجستهٔ اهل ایتالیا بود. وی دانشآموخته دانشگاه پلیتکنیک میلان بود. روسی در سال 1990 برنده جایزه معماری پریتزکر شد. او در سال 1966 در کتابی با عنوان معماری شهر، به ارائه نظریاتی در نقد مدرنیسم در معماری و شهر پرداخت این کتاب سعی کرده بود با تصویرسازیهای ذهنی جذاب و یادآوریهایش نسبت به غنای محیط هنری گذشته بگوید چطور می شود که ما یک شهر را به خاطر میسپاریم. او بر معماران بزرگی چون پیتر آیزنمن اثرگذار شد. او را میتوان در دسته معماران نو خردگرای ایتالیایی نیمه دوم قرن بیستم دانست.
ساختمان هتل il Palazzo در اواخر دهه 1980 متولد شد؛ دوره ای که با اغراق و زیاده خواهی در عرصه معماری مشخص می شود. اما این اثر هنری ایتالیایی در جدیدترین رویداد مرتبط، توسط یک گروه ژاپنی مورد بازسازی قرار گرفته است.
هتل در شهر فوکوئوکا ژاپن قرار دارد و پس از تغییرات درهای خود را در 1 اکتبر 2023 به روی عموم باز کرد. حاصل کار نیز انصافا شگفت انگیز است و نشان از عملکرد موفق تیم معماری ژاپنی دارد.
هتل نه تنها جذابیت اصلی همیشگی یا همان روح ایتالیایی آلدو روسی را حفظ کرده، بلکه با ظاهر جدید خود نیز به خوبی هماهنگ شده و به استفاده از مصالح طبیعی وفادار مانده است. یکی از مجلات مطرح معماری بین المللی درباره نتایج کار اوچیدا دیزاین می گوید: بهترین چیزی که در رابطه با تلاش اوچیدا می توان گفت همان نظم ژاپنی است که در تمامی لایه های کار قابل احساس است، بله همان نظمی که ملت ژاپن به آن شهرت دارند...
این دگرگونی ضمن ادای احترام به گذشته، حال و هوای مدرن را در بر می گیرد و در تلاش است تا عناصر طراحی شرقی و غربی را با هم ترکیب و خود را به عنوان برترین بوتیک هتل ژاپن معرفی کند. به عبارت دیگر معمار ژاپنی بسیار ظریف و محترمانه اندیشه های خود را وارد نبض پروژه کرده است.
«برای مشاهده تصاویر در اندازه بزرگ، روی آن ها کلیک کنید»
طراحی مجدد توسط اوچیدا دیزاین پالت های رنگی جدیدی را معرفی و طرح سه رنگ اصلی هتل شامل قرمز، سبز و آبی را به روز می کند. با انتقال از زیرزمین به اتاق های مهمان، سالن آسانسور هر طبقه دارای آینه هایی است که با نقاشی های آلدو روسی تزئین شده اند. بدین ترتیب در روند بازسازی از مفهوم اولیه طراحی هم الهام گرفته شده است.