سازمان بهداشت جهانی خواستار آتش‌بس فوری شد

فروپاشی کامل بیمارستان‌ها در غزه

شماره روزنامه: ۵۸۷۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۸/۲۳ ...

«تد رجنسیا»، «لیندال رولاندز» و دیگران در گزارش 13نوامبر در الجزیره که پیوسته به‌روزرسانی می‌شد نوشتند، الشفا و القدس به‌عنوان دو بیمارستان بزرگ غزه بسته شدند. تک‌تیراندازان اسرائیلی همچنان به زدن هر کسی که از نزدیک بیمارستان الشفا عبور کند، ادامه می‌دهند. گفته می‌شود هزاران نفر در داخل بیمارستان گیر افتاده‌اند. گزارشگران الجزیره نوشتند که مقام‌های بهداشتی و درمانی به‌دلیل تعطیلی مراکز درمانی قادر به ارائه اطلاعات به‌روز درباره تعداد تلفات نیستند.

از سوی دیگر، جمعیت هلال احمر فلسطین می‌گوید بیمارستان قدس، دومین بیمارستان بزرگ غزه، به‌دلیل کمبود سوخت درحالی‌که نیروهای اسرائیلی به بمباران مناطق تحت محاصره ادامه می‌دهند، فعالیت خود را متوقف کرده است. جمعیت هلال احمر فلسطین روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بیمارستان زیر بمباران‌های مداوم اسرائیل به حال خود رها شده و خطرات شدیدی را برای کادر پزشکی، بیماران و غیرنظامیان آواره ایجاد می‌کند.» این جمعیت افزود: «این توقف خدمات به‌دلیل اتمام سوخت موجود و قطع برق است. پرسنل پزشکی تمام تلاش خود را برای ارائه مراقبت از بیماران و مجروحان انجام می‌دهند، حتی به روش‌های پزشکی غیرمتعارف در میان شرایط وخیم انسانی و کمبود تجهیزات پزشکی، غذا و آب متوسل می‌شوند.»

این جمعیت افزود که جامعه بین‌المللی و امضاکنندگان کنوانسیون چهارم ژنو را مسوول فروپاشی کامل سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه و بحران انسانی وخیم ناشی از آن می‌داند. «توماسو دلا لونگا»، سخنگوی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر گفت که ارتباط بیمارستان قدس با دنیا در شش تا هفت روز گذشته قطع شده است. این سخنگو افزود: «نه راهی برای ورود است نه راهی برای خروج.» بیمارستان قدس و بیمارستان الشفا اکنون به روی بیماران جدید بسته‌اند و کارکنان می‌گویند که بمباران اسرائیل و کمبود سوخت و دارو باعث شده کسانی که قبلا درمان شده‌اند جان خود را از دست بدهند.

به نوشته گزارشگران الجزیره، «احمد الکلوت» که طبق توصیه اسرائیل از جنوب فرار می‌کرد؛ درحالی‌که می‌ترسید هیچ‌جای غزه امن نباشد، گفت: «پسرم مجروح شد. حتی یک بیمارستان وجود نداشت که بتوانم او را به آن ببرم تا مداوایش کنند.» یک جراح پلاستیک در بیمارستان الشفا گفت بمباران ساختمانی که انکوباتورها را در خود جای داده بود، آنها را مجبور کرد تا نوزادان نارس را روی تخت‌های معمولی ردیف کنند و از نیروی اندک موجود برای گرم کردن آنها و تهویه مطبوع استفاده کنند. اشرف القدری، سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت که تیراندازی اسرائیل «مقامات پزشکی و غیرنظامیان را به وحشت انداخته است.»

«مازیار معتمدی» هم در گزارشی دیگر برای الجزیره نوشت: وزارت بهداشت غزه در تلاش است تا آمار تلفات را به‌روزرسانی کند؛ زیرا نیروهای اسرائیلی به‌طور فزاینده بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهند. روز یکشنبه، دفتر رسانه‌های دولتی در غزه آمار تلفات را پس از دو روز وقفه به‌روز کرد. این دفتر تا روز یکشنبه تعداد کشته‌شدگان را به 11100نفر رساند که بیش از 8000کودک و زن بودند. وزارت بهداشت غزه از زمان آغاز جنگ پس از حمله غافلگیرانه حماس در داخل اسرائیل روزانه تعداد تلفات و اطلاعات مربوط به آن را به‌روزرسانی می‌کند. هفته گذشته، «باربارا لیف» دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور خاور نزدیک، به هیاتی در مجلس نمایندگان گفت که تعداد کشته‌شدگان غزه احتمالا «بیشتر از آن چیزی است که ذکر شده است.»

وزارت بهداشت روز جمعه اعلام کرد که نزدیک به 3000فلسطینی مفقود هستند و ممکن است زیر آوار محبوس یا کشته شده باشند و 27490فلسطینی دیگر نیز مجروح شده‌اند. وزارت بهداشت غزه می‌گوید هنگامی که قربانی که به بخش اورژانس یک بیمارستان دولتی می‌رسد، شناسایی می‌شود، داده‌های او از جمله شماره شناسایی و اطلاعات شخصی به همراه زمان ورود در سیستم اطلاعات کامپیوتری بیمارستان ثبت می‌شود. اطلاعات روزانه درباره فلسطینیان کشته‌شده از سیستم بیمارستان غیرمتمرکز به پایگاه داده مرکزی یک اداره ثبت دولتی منتقل می‌شود. بیمارستان‌های غیردولتی از فرم‌های خاص خود برای ثبت اطلاعات مربوط به قربانی به محض ورود استفاده می‌کنند. سپس این فرم‌ها ظرف مدت 24ساعت برای ورود به پایگاه مرکزی به پایگاه اطلاع‌رسانی سلامت وزارت بهداشت ارسال می‌شود.

با این حال، به نوشته معتمدی، تانک‌های اسرائیلی بیمارستان الشفا را محاصره کرده و تک‌تیراندازهای مستقر در آن اطراف و هواپیماهای بدون سرنشین به سمت مردم تیراندازی می‌کنند. یکی از جراحان این بیمارستان روز یکشنبه به الجزیره گفت که یک مهندس که سعی در رفع خاموشی در بیمارستان داشت، مورد اصابت گلوله یک پهپاد قرار گرفت و فلج شد. دکتر احمد مخللاتی گفت: «ما به سختی می‌توانیم بیماران را در بیمارستان درمان کنیم و در وسط منطقه جنگی هستیم. حملات هوایی مداوم وجود دارد و پهپادها در محوطه بیمارستان در حال پرواز هستند.»

زرادخانه حزب‌الله

 «جاناتان ساوایا» در گزارش 11نوامبر در المانیتور نوشت: حزب‌الله لبنان با وقوع جنگ در غزه، به شکل روزانه با دشمن اسرائیلی تبادل آتش دارد. این گروه زرادخانه بزرگ تسلیحاتی دارد که از آنها برای هدف قرار دادن نیروهای اسرائیلی استفاده می‌کند. اما قدرت آتش حزب‌الله چگونه است؟ حزب‌الله تنها جناح لبنانی است که سلاح‌های خود را پس از پایان جنگ داخلی لبنان در سال‌های 1975-1990 حفظ کرده است و اکنون به نظر می‌رسد که ذخایر قدرتمندتری نسبت به ارتش ملی لبنان دارد. این گروه همچنین قدرتمندترین گروه در «محور مقاومت» است که ائتلافی است از گروه‌هایی عمدتا در عراق، سوریه، یمن و سرزمین‌های فلسطینی.

در جنگ سال2006 اسرائیل و حزب‌الله بیش از 1200نفر در لبنان جان باختند که اکثر آنها غیرنظامی بودند و 160نفر در اسرائیل که عمدتا سرباز بودند. «دینا اراکجی»، از مشاوران کنترل ریسک گفت: «از آن زمان، حزب‌الله کمیت و کیفیت زرادخانه خود را به‌شدت گسترش داده است.» او گفت: «این گروه در سال2006 طبق گزارش‌ها حدود 15هزار موشک داشت؛ درحالی‌که برآوردها در طول دو سال گذشته نشان می‌دهد که این تعداد تقریبا 10برابر شده است.» این گروه همچنین پس از سال‌ها نبرد در کنار بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در جنگ داخلی این کشور، تجربه رزمی قابل توجهی به‌دست آورده است. درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل در 8اکتبر، یک روز پس از آغاز جنگ توسط حماس آغاز شد؛ اما حزب‌الله تاکنون تا حد زیادی خود را به هدف قرار دادن مکان‌هایی در نزدیکی مرز اسرائیل محدود کرده است.

در سال2021، نصرالله ادعا کرد که گروهش حدود 100هزار رزمنده «آموزش دیده» و «مسلح» دارد. اما اراکجی بر این باور است که این عدد «احتمالا افزایش یافته است». اراکجی افزود که رزمندگان این گروه شامل یک نیروی زبده به نام «واحد رضوان» هستند که «می‌توان آن را نیروهای ویژه حزب‌الله توصیف کرد.» از زمان پایان درگیری در سال2006، این گروه حضور نظامی قابل مشاهده‌ای در مرز جنوبی لبنان (که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در آنجا گشت می‌زنند) نداشته است. اما حزب‌الله نفوذ زیادی در جنوب لبنان دارد؛ جایی که مخفیگاه‌ها و تونل‌های زیادی ساخته است. اراکجی گفت که شبکه تونل‌های حزب‌الله «احتمالا گسترده است.» وی افزود که «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حزب‌الله ساخت آنها را متوقف کرده باشد.»

در سپتامبر2018، نصرالله گفت که گروهش با وجود تلاش‌های اسرائیل برای جلوگیری از این کار، به «موشک‌های دقیق» دست یافته است. اراکجی گفت که «موشک‌های هدایت شونده دقیق می‌توانند به این گروه اجازه دهند با دقت بالاتر و حاشیه خطای کمتر به اهداف حمله کنند.» در فوریه2022، نصرالله گفت که حزب‌الله «این ظرفیت را دارد که موشک‌های خود را به موشک‌های دقیق تبدیل کند.» او در اوت امسال گفت که برای نابودی اهداف اسرائیلی از جمله «فرودگاه‌های غیرنظامی و نظامی، پایگاه‌های هوایی، نیروگاه‌ها» و تاسیسات هسته‌ای دیمونا، تنها به «چند موشک با دقت بالا» نیاز است. حزب‌الله در آخرین درگیری‌های مرزی، به‌ویژه علیه تانک‌های اسرائیلی، به‌طور گسترده از موشک‌های هدایت‌شونده استفاده کرد.

در ماه اوت، این گروه اعلام کرد که سلاحی به نام «انتقام خدا» دارد که برای شلیک موشک‌های ضد تانک روسی کورنت طراحی شده است. حزب‌الله موشک‌های سطح به سطح هدایت‌نشده‌ای را در اختیار دارد که بخش عمده‌ای از زرادخانه آن را در طول جنگ سال2006 تشکیل دادند؛ از جمله کاتیوشاها. روز شنبه، نصرالله گفت که این گروه برای اولین‌بار از موشک‌های بورکان استفاده می‌کند و افزود که آنها می‌توانند «محموله‌ای بین 300 تا 500کیلوگرم» (660 تا 1100 پوند) را حمل کنند. حزب‌الله همچنین موشک‌های زمین به هوا در اختیار دارد و مدعی است که پهپادهای اسرائیلی را به تازگی سرنگون کرده است. حزب‌الله همچنین برای اولین‌بار در سال2006 از تسلیحات ضدکشتی علیه کشتی نیروی دریایی اسرائیل به نام INS Hanit مستقر در بیروت استفاده کرد. در سال2019، این گروه فیلم‌های ویدئویی منتشر کرد که موشک‌های ضد کشتی C-802 و C-704 ساخت چین را به نمایش گذاشت.

حزب‌الله در عین حال، دارای هواپیماهای بدون سرنشین از جمله پهپادهای نظارتی و تهاجمی است که برخی از آنها را در ماه مه در جریان نمایش قدرت نظامی به نمایش گذاشت. «ساوایا»، گزارشگر المانیتور نوشت که در صورت ورود حزب‌الله به جنگ در حمایت از حماس و غزه، امکان استفاده از تسلیحات هوشمند و دقیق حزب‌الله در جنگ وجود دارد و می‌تواند خسارت‌های زیادی به اسرائیل وارد آورد. چنین است که «گالیت آلتستین» در گزارش 12نوامبر در بلومبرگ نوشت، جنگ اسرائیل علیه حماس روزانه 260میلیون دلار برای اقتصاد اسرائیل هزینه دارد و پرداخت‌ها به مدارس افراطی ارتدوکس و سایر اهداف مورد حمایت جناح راست‌گرایان در ائتلاف حاکم را به خطر انداخته است. این درگیری همچنین برای اسرائیل بیش از پیش‌بینی‌های اولیه گران‌تر تمام می‌شود و بر مالیه عمومی فشار وارد می‌کند.

نقش سازمان ملل در توقف اسرائیل

«جیمز بیز» نیز در گزارش دیگری برای الجزیره نوشت، مذاکرات پر تنش و دشوار در شورای امنیت سازمان ملل متحد در تلاش برای شکستن بن‌بستی که قدرتمندترین مرجع تصمیم‌گیری جهان را فلج کرده است –درحالی‌که مرگ و ناامیدی بر غزه می‌بارد- ادامه دارد. الجزیره دریافته است که «ونسا فریزر»، سفیر مالت در سازمان ملل قطعنامه جدیدی را برای بررسی و رای بالقوه در میان اعضای شورا پخش کرده است، به امید اینکه در نهایت قطعنامه‌ای درباره جنگ غزه پس از تلاش‌های ناموفق در یک ماه گذشته تصویب شود. مالت یکی از 10عضو منتخب شورا است و از سال2022 پیشنهاد‌دهنده مهمی در زمینه حمایت از کودکان در درگیری‌های مسلحانه بوده است. این موقعیت به مالت این فرصت را می‌دهد تا در تلاش‌های شورای امنیت برای حفاظت از کودکان در مناطق درگیری نقشی پیشرو داشته باشد. منابع دیپلماتیک به الجزیره گفتند که این قطعنامه جدید با تمرکز بر کودکان تهیه می‌شود به این امید که همه 15عضو شورای امنیت بتوانند درباره حمایت از کودکان در درگیری‌های جاری به توافق برسند.

روز جمعه، «عادل خدر»، مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای یونیسف گفت: «حق کودکان برای زندگی و سلامتی انکار می‌شود.» این آژانس سازمان ملل در ادامه هشدار داد که زندگی یک میلیون کودک در منطقه محاصره‌شده «به تار مویی بند است» زیرا خدمات بهداشتی برای کودکان در سراسر نوار غزه تقریبا از بین رفته است. امیدی دوباره وجود دارد که شورای امنیت در نهایت به جنگ غزه پاسخ دهد، نه تنها به این دلیل که تلاش‌های جدیدی برای یافتن زبان مشترک و سازش‌گونه‌ای صورت گرفته که برای همه اعضای آن، از جمله ایالات متحده جذاب باشد، بلکه به این دلیل که تغییری در موضع خود آمریکا و جو بایدن اتفاق افتاده و خواستار «وقفه‌های بشردوستانه» شده است. ایالات متحده می‌گوید که فعالانه با اعضای منتخب - آلبانی، برزیل، اکوادور، گابن، غنا، ژاپن، مالت، موزامبیک، سوئیس و امارات - تعامل دارد. این مهم است؛ زیرا حق وتو یکی از دلایل شکست چندین قطعنامه قبلی شورا از زمان وقوع درگیری‌ها در 7اکتبر بوده است. اما، مثل همیشه، در شورا، بر سر زبان دقیق قطعنامه اختلافات زیادی وجود دارد.

روسیه و چین قطعنامه ایالات متحده را که خواستار «مکث بشردوستانه» شده بود، وتو کرده‌اند؛ عبارتی که نشان می‌دهد این قطعنامه مشروط و زمان آن محدود است. اکثر اعضای شورا می‌خواهند که این قطعنامه شامل کلمه «آتش‌بس» باشد. منابع به الجزیره گفتند با قطعنامه مالت، یک پرسش کلیدی که ممکن است برای بحث مطرح شود، مدت زمان توقف در جنگ است. گروه‌های بشردوستانه و حتی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته‌اند توقف‌های چهار ساعته‌ای که اسرائیل با آن موافقت کرده است، در حال حاضر برای کاهش درد و رنج بشردوستانه کافی نیست. با این حال، مشخص نیست که آیا ایالات متحده با توقف‌هایی که چند روز طول می‌کشد موافقت خواهد کرد یا خیر.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان