پارلمان اروپا اولین قانون جامع کنترل هوش مصنوعی در جهان را تصویب کرد

هوش مصنوعی معمولاً به برنامه‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی اطلاق می‌شود که در آن نرم‌افزار مقادیر زیادی از داده‌ها را برای مطابقت غربال می‌کند و از آنها نتیجه‌گیری می‌کند

پارلمان اروپا به طرح قوانین سختگیرانه‌تر بر هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا چراغ سبز نشان داده و نمایندگان با رای اکثریت این اولین قانون هوش مصنوعی در جهان را تصویب کردند.
 
به گزارش تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، پارلمان اتحادیه اروپا برای قوانین سختگیرانه تر هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا چراغ سبز نشان داد. اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا در استراسبورگ به این قانون رای دادند. به گفته پارلمان، این اولین قانون جامع هوش مصنوعی در جهان است. بر این اساس، سیستم‌های هوش مصنوعی باید در آینده به گروه‌های خطر مختلف تقسیم شوند. هرچه خطرات احتمالی یک برنامه بیشتر باشد، الزامات باید بالاتر باشد.
 
هوش مصنوعی معمولاً به برنامه‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی اطلاق می‌شود که در آن نرم‌افزار مقادیر زیادی از داده‌ها را برای مطابقت غربال می‌کند و از آنها نتیجه‌گیری می‌کند. این فن آوری در حال حاضر در بسیاری از مناطق دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، چنین برنامه هایی می توانند تصاویر از توموگرافی کامپیوتری را سریعتر و با دقت بیشتری نسبت به انسان ارزیابی کنند.
 
قانون فعلی تصویب شده در پارلمان اروپا بر اساس پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا از سال 2021 است. بر این اساس سیستم‌هایی که به‌ویژه خطرناک تلقی می‌شوند و برای مثال در زیرساخت‌های حیاتی یا در آموزش و مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شوند، باید الزامات سخت‌گیرانه را برآورده کنند. همچنین برخی از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی که ارزش های اتحادیه اروپا را نقض می کنند باید به طور کامل ممنوع شوند. این شامل، برای مثال، ارزیابی رفتار اجتماعی ("امتیاز اجتماعی") است. این امر از جمله شهروندان چین را به دسته های رفتاری تقسیم می کند و نباید در محل کار یا موسسات آموزشی در اتحادیه اروپا به این ترتیب تشخیص احساسات وجود داشته باشد.
 
بر این اساس تشخیص چهره در مکان های عمومی - به عنوان مثال از طریق نظارت تصویری در مکان های عمومی - معمولاً نباید مجاز باشد. با این حال، استثنائاتی وجود دارد: پلیس و سایر مقامات امنیتی باید اجازه داشته باشند از چنین تشخیص چهره در فضاهای عمومی برای تعقیب جرایم خاص مانند قاچاق انسان یا تروریسم استفاده کنند.
 
با تصویب مجلس، این آیین نامه اکنون می تواند لازم الاجرا شود. مذاکره کنندگان پارلمان اروپا و کشورهای اتحادیه اروپا پیش از این پس از مذاکرات طولانی در ماه دسامبر در مورد این مقررات به توافق رسیده بودند. در ابتدای فوریه، نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا نیز به طور رسمی با این پیشنهاد موافقت کردند. برای کشورهای عضو، این اکنون به این معنی است که آنها ابتدا باید به تدریج سیستم های ممنوعه را از رده خارج کنند.
 
بعد از دو سال تمام نکات این قانون باید به طور کامل اجرا شود. به عنوان مثال، کشورهای عضو باید در مورد تحریم ها تصمیم بگیرند اگر شرکت ها از این مقررات پیروی نکنند. اینها می تواند شامل جریمه باشد. همچنین افراد خصوصی که متوجه نقض قوانین می شوند می توانند به مقامات ملی شکایت کنند. آنها سپس می توانند رویه های نظارتی را آغاز کرده و در صورت لزوم مجازات هایی را اعمال کنند.
 
تیری برتون، کمیسر ارشد بازار داخلی اتحادیه اروپا، این قوانین جدید را "تاریخی" خواند. به گفته وی، این اولین قانون هوش مصنوعی در جهان است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان