اولین خودروهای الکتریکی این موج، سدانهای رقیب تسلا مدل اس نیستند؛ بلکه کراساوورهایی هستند که ظاهرا مدل ایکس این خودروساز سیلیکون ولی را نشانه گرفتهاند.
در سال گذشته، آئودی، جگوار و مرسدس بنز همگی از شاسیبلندهای الکتریکی مفهومی خود در نمایشگاههای خودروی مهم رونمایی کردهاند. هرچند هر سه خودروساز، مدلهای آیندهای را که قرار است تولید کنند، رونمایی کردهاند؛ اما هیچیک از این شاسیبلندهای الکتریکی لوکس حداقل تا سال 2018 به بازار نخواهند آمد. تا آن زمان، بیایید ببینیم بر اساس مدلهای مفهومی باید در انتظار چه چیزی باشیم.
آئودی e-tron
در بین سه خودروساز مذکور، آئودی اولین خودروسازی بود که از طرح خود برای ارائهی یک شاسیبلند الکتریکی پرده برداشت. آئودی برنامهی عرضهی این خودرو در سال 2018 را حتی قبل از معرفی مدل مفهومی ای-ترون کواترو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2015 اعلام کرد.
نسخهای که قرار است تولید شود به نام ای-ترون خوانده میشود، فرمتی که به آئودی کواتروی اصلی اشاره دارد و سیستمهای چهارچرخ محرک معروف این خودروساز را معرفی میکند.
اجزای پیشرانه و بیشتر خصوصیات ظاهری مدل مفهومی ای-ترون کواترو به احتمال زیاد در مدل تولیدی ای-ترون پیادهسازی خواهد شد. مدل مفهومی از روند فعلی کراساوورهای کوپه، با ارتفاع کم در ترکیب با المانهای ظاهری شاسیبلندهای سنتی، پیروی میکند. این مدل مفهومی از یک بستهی باتری لیتیوم-یونی 95 کیلووات ساعتی و سه موتور الکتریکی، یکی در جلو و دوتا در عقب بهره میبرد که مجموعا قدرت 369 کیلووات (496 اسب بخار) و گشتاور 800 نیوتن متر ارائه میکند.
آئودی مدعی شده است این خودرو میتواند با یکبار شارژ، بر اساس سیکل آزمایش بسیار خوشبینانهی اروپایی، مسافت 496 کیلومتر طی کند. ردهبندی مسافت قابل پیمایش این خودرو احتمالا در تست مشابه آمریکایی EPA تا 30٪ کمتر خواهد بود.
آئودی همچنین ادعا کرده است که مدل مفهومی ای-ترون کواترو میتواند در 4.6 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن در مقدار 208 کیلومتر بر ساعت محدود شود. باتریهای لیتیوم یونی آن توسط کارخانههای کرهای LG Chem و Samsung SDI تأمین خواهد شد. این خودرو قرار است در یکی از کاخانههای فعلی آئودی در بروکسل تولید شود.
طبق اعلام آئودی، شبکهای از ایستگاههای شارژ سریع DC با ظرفیت شارژ 150 کیلووات برای دارندگان ای-ترون ساخته خواهد شد، با این حال هنوز نحوهی ساخت این ایستگاهها در ایالات متحده نامعلوم است.
جگوار I-Pace
جگوار پس از رونمایی از مدل مفهومی آی-پیس در نمایشگاه خودروی لس آنجلس 2016، اعلام کرد این خودرو در سال 2018 از خط تولید خارج خواهد شد؛ یعنی چند ماه پس از عرضهی آئودی ای-ترون. انتظار میرود نمونهی تولیدی دارای ظاهری مشابه مدل مفهومی باشد؛ یعنی ظاهری بسیار تخیلی که از خودروی شاسیبلند مرسوم بسیار متمایز است.
مدیر طراحی جگوار در نمایشگاه خودروی لس آنجلس گفت آی-پیس، که از یک طراحی هجومی و برآمدگیهای عضلانی در اطراف چرخها بهره میبرد، از سوپرخودروی جگوار C-X75 الهام گرفته شده است که در سال 2010 معرفی شد؛ اما هیچگاه به مرحلهی تولید نرسید.
در کف این خودروی مفهومی یک بستهی باتری لیتیوم یونی 90 کیلووات ساعتی با سلولهای تولیدشده توسط LG Chem قرار دارد که جگوار ادعا کرده قادر است مسافت 352 کیلومتر بر اساس سیکل آزمون EPA با یک بار شارژ طی کند.
آی-پیس از دو موتور الکتریکی، یکی در محور جلو و دیگر در محور عقب، بهره میبرد که هریک توانایی تولید 150 کیلووات (200 اسب بخار) قدرت و 350 نیوتون متر گشتاور دارد. جگوار مدعی شده این خودرو قادر است در 4 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برسد. آی-پیس بهصورت استاندارد از سیستم شارژ سریع DC بر اساس پروتکل CCS استفاده میکند.
جگوار قرداد مونتاژ خودروهای خود را با کارخانهی اتریشی مگنا اشتایر منعقد خواهد کرد که قرار است این شاسیبلندهای الکتریکی را در مارس یا آوریل 2018 تولید کند.
مرسدس بنز EQ
شاسیبلند الکتریکی مرسدس بنز نهتنها اولین خودروی الکتریکی دوربرد تولید انبوه این خودروساز لوکس آلمانی است، بلکه برند زیرمجموعهی EQ را مشابه برند BMW i را پایهگذاری کرده است.
مرسدس اعلام کرده است حداقل 10 خودروی الکتریکی تحت برند زیرمجموعهی EQ تا سال 2025 عرضه خواهد کرد. اولین خودرو از این مجموعه، شاسیبلند الکتریکی خواهد بود که بهصورت یک مدل مفهومی به نام Generation EQ در نمایشگاه خودروی پاریس 2016 رونمایی شد.
مدل مفهومی Generation EQ، با سقفی قائم و سطوح کناری نسبتا ساده، متداولترین و مرسومترین طراحی ظاهری را در میان سه خودروی معرفیشده دارد.
در زیر پوست، دو موتور الکتریکی وظیفهی تأمین نیروی این خودرو را بر عهده دارند که همچون جگوار هر یک روی یکی از محورها قرار دارند و مجموعا میتوانند 300 کیلووات (420 اسب بخار) قدرت تولید کنند. مرسدس ادعا کرده است که شتاب صفر تا 100 این خودرو زیر 5 ثانیه خواهد بود.
این خودرو از یک بستهی باتری 70 کیلووات ساعتی لیتیوم یونی بهره میبرد که سلولهای لیتیوم یونی آن توسط بخش Accumotive Division کارخانهی مادر مرسدس یعنی دایملر آلمان تأمین میشود.
مرسدس مسافت قابل پیمایش 500 کیلومتر برای این خودرو اعلام کرده است؛ اما مشابه آئودی ای-ترون، این مسافت احتمالا بر اساس سیکل آزمون اروپایی اندازهگیری شده است و ردهبندی همارز آمریکایی تا حدودی کمتر خواهد بود.
این بود آنچه تاکنون از این سه شاسیبلند الکتریکی لوکس میدانیم. به نظر شما کدامیک از این خودروها جذابتر خواهد بود؟