ماهان شبکه ایرانیان

کارشناس آسیب‌های اجتماعی:

تقویت مبانی دینی یکی از راه‌های پیشگیری از اعتیاد است

گروه حوزه‌های علمیه: روحانیون تلاش کنند با آگاهی دادن به جوانان در خصوص اثرات سوء مصرف این مواد و تقویت مبانی دینی در زمینه پیشگیری از مبتلا شدن به این معظل جلوگیری کنند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، ابراهیم سلیمی، کارشناس آسیب‌های اجتماعی جمعه، اول آذرماه، در جمع ائمه جماعات دانشگاه‌های استان اصفهان، گفت: افراد باید به گونه‌ای تربیت شوند که مهارتهای فردی آنها در برابر گروه‌های دوستان، خانواده، همکلاسی‌ها و کار رشد داشته باشد.



وی تصریح کرد: آموزش باید به گونه‌ای باشد که فرد در مقابل پیشنهادهای اشتباه قدرت نه گفتن را داشته باشد زیرا بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما ناشی از ناتوانی افراد در نه گفتن به برخی پیشنهادات است.



این کارشناس آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه درمان در زمینه اعتیاد کاری بسیار سخت، طولانی مدت و در برخی موارد غیر ممکن است، افزود: قبل از درمان باید پیشگیری مد نظر مسئولین قرار گیرد و در پیشگیری هم مهمترین رکن آموزش است.



وی با تقسیم مواد مخدر به سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی گفت: در خصوص درمان مواد مخدر سنتی، بخش اعظمی از افرادی که تحت درمان اعتیاد قرار می‌گیرند در فاصله‌ای کمتر از یک سال دوباره به این مواد رجوع می‌کنند.



استاد یار دانشگاه اصفهان اظهار کرد: در برخورد با مواد مخدر نیمه صنعتی و صنعتی نیز در برخی موارد اعتیاد با مصرف بار اول حاصل می شود و حتی درمان آن نیز عملا غیر ممکن خواهد بود.



وی گفت: برخی از انواع مواد مخدر و مشروبات الکلی راه را برای حرکت افراد به سمت جرائم خطرناک‌تر باز می‌کند و حتی  حیا، مذهب و سنت را از افراد مبتلا می‌زداید و در برخی موارد افراد را به سمت جرایم سازمانی سوق می/دهد.



وی با اشاره به رشد و گسترش رسانه‌ها در جامعه امروزی، ادامه داد: امروز اگر ما اطلاعات درست را در خصوص مواد مخدر و آسیب‌های آن در اختیار جوانان قرار ندهیم در کمترین زمان دیگران اطلاعات غلط را متناسب با منفعت خود در اختیار فرزندان ما قرار می‌دهند.



سلیمی اظهار کرد: امروز ایران به واسطه شرایط ژئوپلتیکی به شدت در معرض خطر مواد مخدر قرار دارد و این به واسطه تولید برخی مواد مخدر در کشورهای همسایه است و از سوی دیگر برخی مواد صنعتی نیز به راحتی در برخی کارگاه‌های کوچک تولید می‌شود.



وی گفت: در ده سال گذشته قیمت برخی اجناس در کشور چندین برابر شده است در حالی که قیمت مواد مخدر ثابت مانده و در برخی موارد کاهش داشته است و این حاکی از حمایت و سازماندهی مافیای استکباری مواد مخدر برای توزیع آن در ایران است.



استادیار دانشگاه اصفهان فقدان مقررات لازم برای مقابله جدی با مواد مخدر صنعتی جدید، کمبود فعالیت‌های جایگزین و کمبود امکانات مشاوره‌ای و درمانی را از مسائل مهم در مقابله با این پدیده شوم برشمرد.



وی با اشاره به جایگاه روحانیت در جامعه ایرانی، گفت: روحانیون تلاش کنند با آگاهی دادن به جوانان در خصوص اثرات سوء مصرف این مواد و تقویت مبانی دینی در زمینه پیشگیری از مبتلا شدن به این معظل جلوگیری کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان