ماهان شبکه ایرانیان

آیا صحیح است که فقط شیعه را فرقه ناجیه دانسته و بقیه مسلمانان و پیروان ادیان را اهل نار بدانیم؟

این شیعه نیست که پیروان مکتب خود را رستگار می‌داند بلکه پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله پیروان امیرالمؤمنین علیه‌السلام را فرقه ناجیه و رستگار معرفی کرده است.

شیعه نگفته که فقط پیروان مکتب من رستگارند بلکه این حقیقتی است که علمای اسلام چه شیعه و چه سنّی از خود پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله روایت کرده‌اند.
آیا صحیح است که فقط شیعه را فرقه ناجیه دانسته و بقیه مسلمانان و پیروان ادیان را اهل نار بدانیم؟

این شیعه نیست که پیروان مکتب خود را رستگار می‌داند بلکه پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله پیروان امیرالمؤمنین علیه‌السلام را فرقه ناجیه و رستگار معرفی کرده است.

مرحوم صدوق در روایتی از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل می‌کند که فرمودند:

 

«... وَإنَّ اُمّتی سَتُفرِّقُ بَعْدِی عَلی ثَلاثِ وَسَبْعینَ فِرْقةً فِرْقَةٌ مِنْها ناجِیةٌ وَاِثْنَتانِ وَسَبْعُونَ فی النّار»[1].

امّت من بعد از من 73 فرقه خواهند شد که یک فرقه از آن‌ها فرقه ناجیه و 72 فرقه در آتش خواهند بود.

 

و به نقل کتاب‌های بسیار مهمّ حدیث، چه کتاب‌های شیعه و چه کتاب‌های اهل سنّت اعلام فرمود:

 

«یا عَلی أَنْتَ وَشیعَتُک هُمُ الفائِزُونَ»[2].

«یا علی فقط تو و پیروان و شیعیانت رستگار هستید».

 


علی علیه‌السلام بر اساس آیه تطهیر[3] دارای بالاترین مقام عصمت و بر اساس آخرین آیه سوره رعد دارای همه دانش قرآن و بر پایه خطبه‌ها و نامه‌ها و حکمت‌های نهج البلاغه دارای جهان بینی و انسان‌شناسی است و هیچ کس مانند او از کمالات و فضایل برخوردار نبود و با توجّه به این همه مایه‌های الهی و انسانی در همه دوران حیاتش لحظه به لحظه و قدم به قدم پیرو پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله و مطیع حق و بنده بی‌نظیر خدا بود و صراط مستقیم و حقایق قرآنی و معارف ملکوتی در وجود او تجسّم عینی داشت و به این خاطر انسانی به تمام معنی کامل بود و پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله پیروی از او را پس از خود به عنوان رهبری معصوم و موجودی کامل و وجودی دارای همه کمالات واجب اعلام کرد و فقط راه او را راه خدا و فرهنگ او را فرهنگ حق دانست و روی گردانی از وی و اطاعت از غیر او و رفتن به راهی جز راه او را مساوی کفر و ضلالت اعلام کرد و تنها پیروان او را رستگار و اهل نجات معرّفی فرمود و پیروان غیر او را در گمراهی و تاریکی خواند.


بنابراین شیعه نگفته که فقط پیروان مکتب من رستگارند بلکه این حقیقتی است که علمای اسلام چه شیعه و چه سنّی از خود پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله روایت کرده‌اند.


بنابراین راه نجات، معرّفی شده و صراط مستقیمی که انسان را به سعادت و رستگاری می‌رساند نشان داده شده است. حال اگر کسی به خاطر تعصّب و لجاجت و از روی عناد به بیراهه برود غایتی جز ضلالت و گمراهی و در نهایت دوزخ نخواهد داشت و این سرنوشتی است که خود انتخاب کرده است، قرآن کریم می‌فرماید:

 

«إِنَّا هَدَینَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکراً وَإِمَّا کفُوراً»[4].

ما راه را به او نشان دادیم یا سپاس گزار خواهد بود یا ناسپاس.

 

البتّه اگر کسانی که پیرو مکتب علی ابن ابیطالب نیستند مستضعف باشند یعنی به حقیقت دست نیافته‌اند و شرایط تحقیق و جستجو برای کشف حقیقت به هر دلیلی برای آن‌ها مهیا نشده باشد و در اصطلاح قاصر باشند نه مقصّر (برای رسیدن به حق و حقیقت کوتاهی نکرده باشند) کار آن‌ها با خداست و از لحن آیه 99 سوره نساء استفاده می‌شود که مردمی که قصور داشته‌اند نه تقصیر خداوند آن‌ها را معذّب نمی‌سازد و مشمول عفو و مغفرت الهی خواهند گردید.

لازم به یادآوری است که رستگاری و نجات شیعه بستگی به عمل کردن به وظایفش دارد و صرف شیعه بودن ملاک نجات نخواهد بود. اگر کسی حقیقتاً معرفت به مقام علی علیه‌السلام و فرزندان معصومش علیهم‌السلام داشته باشد محبّت آن‌ها در دلش شعله ور خواهد شد و محبّت اگر صادقانه باشد باعث هم رنگ شدن با محبوب می‌شود از این‌رو کسی که تقوا، عدالت، مناجات و عبادت علی علیه‌السلام را بشناسد و به او عشق بورزد به دستورهای او عمل خواهد کرد. محبّت آن حضرت نگاهدارنده از گناه است نه تشویق کننده به آن.

ناجی اگر معامله حشر با علی است

 شرم از رخ علی کن و کم‌تر گناه کن

 

بنابر این اگر روایات فراوانی درباره فضایل شیعه از اهلبیت علیهم‌السلام به ما رسیده، روایات زیادی هم در رابطه با صفات شیعه از آن‌ها صادر شده که اگر کسی آن صفات را کسب کند[5] مشمول آن فضایل خواهد شد.

حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌فرمایند:

«إنّما شیعَتُنا مَن شیعَنا واتّبَعَ آثارَنا وَاقْتَدی بأعمالِنا».

«شیعه ما کسی است که از ما پیروی کند و به اعمال ما اقتدا کند»[6].


[1]  الخصال ، شیخ صدوق : 585 ، باب 70 ، حدیث 11 ؛ بحار الانوار : 28/4 ، حدیث 3 . 
[2]  الاحتجاج : 1/203 ؛ بحار الأنوار : 65/46 ، حدیث 91 ؛ روضة الواعظین : 2/296 ؛ کنز العمال : 13/156 ، حدیث 36483 .   
[3]  « وَقَرْنَ فِی بُیوتِکنَّ وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیةِ الْأُولَی وَأَقِمْنَ الصَّلاَةَ وَآتِینَ الزَّکاةَ وَأَطِعْنَ اللّه‌َ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یرِیدُ اللّه‌ُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیراً » « و در خانه‌هایتان قرار و آرام گیرید ، و [ در میان نامحرمان و کوچه و بازار ] مانند زنان دوران جاهلیت پیشین [ که برای خودنمایی با زینت و آرایش و بدون پوشش در همه‌جا ظاهر می‌شدند ] ظاهر نشوید ، و نماز را برپا دارید و زکات بدهید ، و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید ، جز این نیست که همواره خدا می‌خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت [ که به روایت شیعه و سنی محمّد ، علی ، فاطمه ، حسن و حسین علیهم‌السلام‌اند ] برطرف نماید ، و شما را چنان که شایسته است [ از همه گناهان و معاصی ] پاک و پاکیزه گرداند » احزاب 33 : 33 .
[4]  انسان 76 : 3 .
[5]  بنگرید به کتاب صفات الشیعة ، شیخ صدوق رحمه‌الله ؛ بحار الانوار : 68 ، باب 19  باب صفات الشیعة واصنافهم  .
[6]  بحارالانوار : 8/353 ، باب 27 ، حدیث 2 .

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان