آمریکا در آستانه استقرار سلاح هسته‌ای در کره‌جنوبی؟ کره‌جنوبی در دوراهی هسته‌ای

ایالات متحده ممکن است به زودی تسلیحات هسته‌ای را در کره‌جنوبی مستقر کند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که سئول نیز در حال بررسی آغاز برنامه هسته‌ای خود است، اما واشنگتن با این موضوع مخالف است و گفتگوها را به سمت استفاده از تسلیحات هسته‌ای آمریکا در کره‌جنوبی هدایت می‌کند

به گفته کارشناسانی که با ایزوستیا مصاحبه کرده‌اند، ایالات متحده ممکن است به زودی تسلیحات هسته‌ای را در کره جنوبی مستقر کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایزوستیا می‌نویسد که سئول نیز در حال بررسی آغاز برنامه هسته‌ای خود است، اما واشنگتن در این مورد ملاحظاتی دارد و گفت‌وگو را به سمت استفاده از این تسلیحات هدایت می‌کند.

در اقدامی مهم، ایالات متحده و کره جنوبی بر سر یک برنامه بازدارندگی هسته‌ای عمومی در بحبوحه تهدید کره شمالی توافق کردند. در نشست سران ناتو در واشنگتن، جو بایدن و یون سوک یول، روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی همچنین اعلام کردند هرگونه حمله اتمی از سوی پیونگ یانگ با واکنش سریع و ویرانگر مواجه خواهد شد.

وزارت دفاع 2 کشور در آستانه این دیدار رودر رو سند اصول کلی در زمینه بازدارندگی هسته‌ای را امضا کردند.

«واسیلی کلیموف» از موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل روسیه به ایزوستیا گفت: «ایالات متحده بار دیگر تاکید کرد که به سیاست بازدارندگی هسته‌ای گسترده خود ادامه خواهد داد و آماده دفاع از کره جنوبی و پاسخ مشابه به هرگونه حمله از سوی کره شمالی است. این بیانیه گامی بیشتر در جهت استقرار احتمالی تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک کره جنوبی در آینده نزدیک است.»

در این میان، ماریا زاخارووا سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: «برنامه ریزی هسته‌ای مشترک بین ایالات متحده و کره جنوبی به مقابله با تهدیدات کره شمالی محدود نمی‌شود، بلکه هدف آن مهار استراتژیک روسیه و چین است.»

ایزوستیا همچنین نوشت سئول این را پنهان نمی‌کند که در نشست سران ناتو، یون سوک یول از تعمیق همکاری بین روسیه و کره شمالی انتقاد کرده است.

 در همین حال، ایالات متحده مخالف توسعه برنامه هسته‌ای کره جنوبی است.

«کنستانتین آسمولوف»، محقق ارشد مرکز مطالعات کره و موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل برای خاور دور نیز گفت: «البته ایالات متحده مخالف این است زیرا رژیم منع اشاعه موجود را کاملا نابود می‌کند و تحریم‌های رسمی باید علیه کره جنوبی اعمال شود.»

به گفته پیتر کوزنیک، استاد گروه تاریخ دانشگاه آمریکایی در واشنگتن دی.سی، توافق اخیر بین بایدن و همتای او از کره جنوبی نشان دهنده تغییر عمیق در سیاست موجود نیست. شاید هدف از این کار رفع نگرانی سئول از تردید ایالات متحده در استفاده از سلاح هسته‌ای در مواجهه با توانایی پیونگ یانگ برای ضربه زدن به ایالات متحده و تعهدات جدید مسکو باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر